شماره روزنامه ۶۰۹۹
|

  • رشد معاملات سیمان در بازار فیزیکی

    دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‌خوان: کاهش محدودیت‌های برق در واحدهای تولیدی سیمان موجب شده است تا میزان تولید و عرضه این محصول به روال عادی خود بازگردد. با وجود اینکه قطعی برق موجب تعطیلی ۸۰‌درصد از کوره‏‏‌ها شده بود، اما میزان بالای ذخایر انبار کلینکر موجب شد تا میزان عرضه این محصول در بازار آزاد و رینگ صنعتی بورس‌کالا تغییر چندانی نداشته باشد و قیمت پایه سیمان تحت‌تاثیر جو روانی موضوع سهمیه‏‏‌بندی برق با افزایش همراه شود. پیش‌بینی می‌شود که در فصل پاییز وضعیت تولید در این حوزه سخت‏‏‌تر رقم بخورد.
  • راهکارهای رفع ناترازی در صنعت برق

    محمدسجاد عرفانی / کارشناس تحقیق و توسعه بورس انرژی ایران
    صنعت برق به‌‌‌عنوان یکی از زیرساخت‌‌‌های حیاتی اقتصاد هر کشوری شناخته می‌شود. ناترازی در صنعت برق ایران به‌‌‌عنوان یکی از چالش‌‌‌های اساسی به عدم‌توازن میان عرضه و تقاضا در این صنعت اشاره دارد که می‌‌‌تواند به بحران‌های انرژی و مشکلات اقتصادی منجر شود.
  • گره‏‏‌گشایی از زنجیره فولاد؟

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: به دنبال انتشار بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت، در خصوص تصمیمات اخیر کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد، فعالان این حوزه صنعتی، از حداقل، پنج پاشنه‌آشیل مهم در اجرای این دستورالعمل رونمایی کردند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اخیرا سازمان توسعه تجارت طی نامه‌ای با اشاره به تصمیمات جلسه اخیر کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، اعلام کرد، صادرکنندگان زنجیره فولاد دیگر ملزم به ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما نیستند. محتوای این دستورالعمل نشان می‌دهد، صادرکنندگان فولاد و فلزات می‌توانند ۱۰۰‌درصد ارز صادراتی خود را برای واردات مواد اولیه، طرح‌های توسعه‌ای، پروژه‌های تولید انرژی و نیاز کالاهای التهابی مصرف کنند. همچنین با توجه به تشکیل گروه فلزات در بانک‌مرکزی طی هفته‌های آینده، امکان فروش ارز صادراتی به نرخ توافقی به سایر اعضای این گروه امکان‌پذیر خواهد بود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر