7 copy

میــانگین قیمت معـاملاتی شمش فولادی نیز روز گذشته نسبت به متوسط قیمت معاملاتی شمش در هفته گذشته، رشد 0.9درصدی را تجربه کرد. دیروز، 78‌هزار و 355تن شمش فولادی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. حجم کل تقاضای ثبت‌شده در این بازار، 67‌هزار و 460تن بود که در نهایت (بدون احتساب معاملات مچینگ) به معامله 25‌هزار و 900تن شمش فولادی در معاملات دیروز منجر شد. به این ترتیب حجم کل تقاضا 86‌درصد و حجم کل معامله 33‌درصد میزان کل عرضه شمش در معاملات دیروز بورس‌کالا بود. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که تداوم قطعی برق واحدهای تولیدکننده شمش و محصولات فولادی، نوسان قیمت ارز و انتظار برای تعیین‌تکلیف کابینه دولت چهاردهم و روشن شدن سیاست‌‌های دولت جدید در بخش صنعت، اصلی‌‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار فولاد در مقطع زمانی فعلی است. این در حالی است که تحت‌تاثیر رکود در بازار ساخت‌وساز، به‌عنوان بازار اصلی مصرف‌کننده محصولات فولادی (میلگرد و...)، تقاضا در این بازار در وضعیت رکودی و حداقلی قرار دارد. تعیین قیمت‌های دستوری در این بخش نیز عامل تشدید‌کننده افت تقاضای محصولات فولادی است. این در حالی است که در شرایط فعلی، موانع دیگری نیز سر راه فولادسازان قرار گرفته که مهم‌ترین آنها قطعی‌‌ برق واحدهای تولیدی در فصل تابستان و دیگری مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات و محاسبه آن با نرخ مبادلاتی است. از سوی دیگر، خروج تقاضای سرمایه‌‌ای از این بازار تحت‌تاثیر اعمال برخی محدودیت‌ها (مالیات‌‌ها و...)، ضعف تقاضا را تشدید کرده است. هم‌‌اکنون بازار فولاد در شرایط فشار عرضه و ضعف تقاضا قرار دارد. با این حال تعیین دستوری قیمت‌ها و موانع گفته‌شده، رشد قیمت در بازار شمش در معاملات اخیر را رقم زد.

اثر قیمت دستوری بر بهای شمش

روز گذشته، میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم شمش فولادی عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا، 22‌هزار و 515‌هزار تومان بود که نسبت به هفته گذشته رشد 2.5درصدی را نشان می‌دهد و 582‌هزار تومان از متوسط قیمت هفته قبل بیشتر است. قیمت‌های معاملاتی نیز به طور متوسط با افزایش 218تومانی نسبت به متوسط قیمت معاملاتی هفته قبل، روز گذشته به 22هزار و 878تومان به ازای هر کیلوگرم شمش رسید. متوسط قیمت پایه و معاملاتی شمش فولاد در حالی در معاملات روز گذشته در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به ترتیب با افزایش 2.5 و 0.9درصدی روبه‌رو شد که فعالان بازار فولاد از رکود تقاضا در این بخش خبر می‌دهند و تغییرات نرخ دلار نیز در هفته جاری نسبت به هفته گذشته، روند نزولی را نشان می‌دهد.

عامل اصلی این رشد قیمت در وضعیت فعلی که هم تقاضا برای فولاد در وضعیت رکودی قرار دارد و هم نوسان نرخ ارز آزاد طی یک‌هفته گذشته کاهشی بوده است، تعیین قیمت دستوری در این بازار عنوان می‌شود. در شرایطی که از یک سو، بازار ساخت‌وساز به‌عنوان بازار اصلی مصرف‌کننده محصولات فولادی (میلگرد و...) در وضعیت رکود قرار دارد، قیمت ارز روز دوشنبه اول مرداد، نسبت به میانگین قیمت ارز در هفته قبل روند نزولی داشت  و از سوی دیگر فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران در وضعیت انتظار برای تعیین کابینه جدید و استقرار دولت چهاردهم در روزها و هفته‌‌های بعد برای تعیین‌تکلیف چشم‌‌انداز پیش‌‌روی فعالیت‌‌های خود به سر می‌‌برند، «تعیین قیمت پایه در بازار معاملات شمش فولادی» به عنوان بازیگردان اصلی رشد قیمت در معاملات هفته جاری معرفی می‌شود. از آنجا که افزایش قیمت شمش فولادی به‌عنوان ماده اولیه مورد استفاده در تولید مصنوعات فولادی همچون میلگرد اثرگذار خواهد بود، انتظار می‌رود در معاملات پیش‌‌رو در بازار میلگرد نیز نوسان قیمتی تجربه‌شده در معاملات شمش منعکس شود؛ این در حالی است که با احتساب هزینه‌‌های جانبی تبدیل شمش به میلگرد، برآوردها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شمش با احتساب هزینه‌‌ حمل‌ونقل و... برای تولیدکننده‌‌های میلگرد و محصولات فولادی مشابه، به طور متوسط، ممکن است حول و حوش 26 تا 27‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تمام شود (یا کمتر) که با توجه به شرایط رکود فعلی در بازار تقاضای میلگرد به علت رکود در بازار مصرف‌کننده اصلی این محصول (بازار ساخت‌وساز)، این سطح قیمت برای تولیدکننده، غیرجذاب خواهد بود و می‌‌تواند کاهش بیشتر تقاضا برای شمش‌‌های فولادی را به همراه داشته باشد.

فعالان صنعت معتقدند، برطرف شدن مانع قیمت‌گذاری دستوری و رفع موانع موجود در مسیر صادرات شمش و محصولات فولادی، در دولت جدید می‌‌تواند شرایط این بخش را قدری بهبود بخشد. قیمت پایه و معاملاتی شمش فولاد در حالی دیروز، مصادف با اولین روز مردادماه 1403، روند افزایشی داشت که متوسط قیمت در معاملات آهن اسفنجی در روز شنبه، روند نزولی را تجربه کرد. بررسی آمار معاملات آهن اسفنجی در بورس‌کالا، در اولین روز هفته جاری نشان می‌دهد که رکود سنگین تقاضا برای خرید این محصول در معاملات اخیر بورس‌کالا، متوسط قیمت آهن اسفنجی را نسبت به هفته معاملاتی قبل نزولی کرد و 0.84درصد کاهش داد. روز شنبه 30 تیر 1403، بورس‌کالا میزبان عرضه 328‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای 0.2برابری نسبت به عرضه، 14‌درصد عرضه‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. حجم تقاضای آهن اسفنجی در رینگ صنعتی و معدنی بورس‌کالا در روز شنبه، 61‌هزار و400تن بود. همچنین حجم کل معاملات آهن اسفنجی با احتساب معاملات مچینگ در روز شنبه هفته جاری معادل 46‌هزار و 900تن گزارش شد؛ این موضوع یعنی تقاضای کم برای خرید این محصول، قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه را نسبت به هفته گذشته 0.84‌درصد کاهش داد و متوسط قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی را به ۱۲‌هزار و 6تومان رساند. قیمت میانگین موزون معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته، 12‌هزار و 16تومان بود.

قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات شنبه جاری، به ازای هر کیلوگرم 12‌هزار و 14تومان تعیین شده بود. به این ترتیب میزان رقابت نسبت به میانگین قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات اولین روز هفته جاری 0.4‌درصد برآورد می‌شود.  در بازار میلگرد نیز چهارشنبه هفته گذشته 27تیرماه، رینگ فیزیکی بورس‌کالا، شاهد ثبت کف معاملات در این بخش بود. چهارشنبه هفته گذشته تنها 5‌درصد حجم کل میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت. در آخرین چهارشنبه تیرماه امسال، مجموعا 296‌هزار و 979تن انواع میلگرد در تالار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که این میزان عرضه با تقاضای 19‌هزار و 202تنی مواجه شد و در نهایت 15‌هزار و 291تن انواع میلگرد با میانگین قیمت موزون 25‌هزار و 851تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. به این ترتیب، محاسبات نشان می‌دهد، تنها 5‌درصد از میلگردهای عرضه‌شده در روز چهارشنبه گذشته، مورد معامله قرار گرفت که کمترین میزان معاملات میلگرد از ابتدای سال‌جاری تاکنون بوده است. اما بررسی‌‌ها حاکی از آن است که قیمت پایه این محصول نیز طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته 1.1‌درصد افزایش داشته است. حال با توجه به افزایش 2.5درصدی متوسط قیمت پایه و رشد 0.9درصدی میانگین قیمت معاملاتی شمش در معاملات روز گذشته بورس‌کالا، انتظار افزایش قیمت در معاملات پیش‌‌رو در بازار میلگرد نیز چندان بعید و دور از ذهن نخواهد بود.