Untitled-1 copy

اما بی‌نتیجه ماندن سیاست‌های قبلی در خصوص کنترل قیمت‌ها باعث شد تا دولت این کشور تصمیم به اخذ سیاست تثبیت نرخ بگیرد تا به این ترتیب از رکود مصرف ناشی از رشد قیمت جلوگیری کند. این تصمیم به سرعت بر بازار داخلی فولاد چین اثرگذار شد و قیمت‌ها در این بازار ریزشی محسوس را ظرف زمانی حدود دو هفته‌ای تجربه کرد. افت قیمت شمش و محصولات فولادی باعث شد تا از قدرت خرید مواد اولیه میان فولادسازان چینی کاسته شود و همین موضوع نیز سنگ‌آهن را کاهشی کرد. البته در این بازه زمانی بهای سنگ‌آهن وارداتی چین کاهشی کمتر از افت بهای فولاد داشته و همین موضوع باعث شده تا به شدت حاشیه سود فولادسازان چینی کاهش یابد. در چنین شرایطی افت بیشتر بهای شمش و محصولات فولادی در چین بدون کاهش بهای مواد اولیه به سادگی امکان‌پذیر نیست. در این میان اعلام خبری مبنی بر تصمیم دولت چین برای استمرار سیاست کنترلی قیمت و حتی اعمال این سیاست در برنامه‌ای پنج‌ساله این کشور زنگ خطری برای ریزش بیشتر بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد در این کشور و سرایت این رویه به سایر بازارها به شمار می‌رود.

  از سکه افتادن بازار سنگ‌آهن

پس از رکوردشکنی‌های پی‌درپی بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ظرف هفته‌های گذشته، تصمیم دولت چین مبنی بر کنترل قیمت‌ها در بازار فولاد این کشور، بهای اغلب حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد چین ریزشی قابل ملاحظه را تجربه کرد. چین بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن دنیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده، واردکننده و مصرف‌کننده فولاد در دنیاست که بخشی از محصولات تولیدی خود را به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کند. سهم قابل‌توجه این کشور در تولید و تجارت زنجیره آهن و فولاد باعث می‌شود تا هر تصمیم دولت چین که بر این زنجیره اثرگذار شود بتواند سایر بازارهای دنیا را نیز متاثر کند.

ظرف ماه‌های گذشته سنگ‌آهن در مدار صعودی و شتابان افزایش قیمت قرار گرفت. رشد تقاضا برای سنگ‌آهن با توجه به برنامه‌های افزایشی در زمینه تولید فولاد در سال‌جاری میلادی یکی از مهم‌ترین مواردی بود که زمینه رشد بهای سنگ‌آهن را در بازارهای جهانی فراهم کرد. در همین حال از میزان تولید سنگ‌آهن توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی دنیا کاسته شد. براساس صورت‌های مالی سه‌ماه ابتدایی سال 2021 بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن در دنیا، میزان تولید سنگ‌آهن در ریوتینتو، واله و بی‌اچ‌پی در این زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. برزیل و استرالیا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن دنیا هستند و شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهنی دنیا نیز در این مناطق فعالیت دارند. ظرف ماه‌های اخیر برزیل با موج جدیدی از همه‌گیری بیماری کووید-19 روبه‌رو و همین موضوع نیز باعث شد تا از میزان تولید در این کشور کاسته شود. در عین حال تغییرات آب‌وهوایی در استرالیا پیش از موعد شروع شد و همین موضوع نیز تولید معدنی سنگ‌آهن در این کشور را در ماه مارس و آوریل با چالش روبه‌رو کرد. همزمانی کاهش تولید سنگ‌آهن در عین رشد تقاضا برای این محصول زمینه رکوردشکنی قیمتی این محصول را ظرف هفته‌های گذشته مهیا کرد.

در این شرایط استمرار روند رو به رشد بهای شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی و صادراتی چین از رشد قیمتی به وجود آمده در نرخ سنگ‌آهن حمایت می‌کرد. درواقع رشد بهای فولاد ظرف این مدت و استقبال خریداران از شمش و محصولات فولادی در اوج قیمتی به تولیدکنندگان اجازه می‌داد که در رکوردهای جدید قیمتی سنگ‌آهن نیز دست به خرید بزنند اما در این بازار با تصمیم دولت چین مبنی بر مقابله با استمرار افزایش بهای کامودیتی‌ها ورق برگشت و شرایط دگرگون شد. دولت چین در نیمه ماه مه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با رشد قیمت کامودیتی‌ها مقابله خواهد کرد. بلافاصله پس از این اعلام، دولت محلی در استان تانگشان چین به عنوان مرکز اصلی صنعت فولاد این کشور فشار بر فولادسازان این ناحیه در جهت کاهش قیمت را آغاز کرد. انتشار این خبر سیگنالی قدرتمند و کاهشی برای بازار سنگ‌آهن در دنیا بود و به ریزش بهای این محصول منجر شد.

بهای هر تن سنگ‌آهن 65 درصد برزیل تحویل بندر چیندائو چین در روز 11 ماه مه به 6/ 260 دلار به ازای هر تن نیز رسیده بود، اما سیگنال‌های کاهشی این روند مستمر رو به رشد قیمت را معکوس کرد، به گونه‌ای که بهای هر تن از این محصول تحویل بندر چیندائو در روز 28 ماه مه (7 خرداد) به نرخ 9/ 224 دلار به ازای هر تن رسید. به این ترتیب این سنگ‌آهن ظرف مدت 17 روز حدود 14 درصد ارزش خود را از دست داد.

در حالی که دولت چین بر اجرای طرح‌های کنترلی قیمت خود اصرار دارد، سنگ‌آهن نیز تلاش می‌کند تا سطوح قیمت فعلی خود را حفظ کند. در این میان فولادسازان چینی ترجیح می‌دهند خریدهای خود را تا حد امکان تا روشن شدن وضعیت بازار به تعویق بیندازند.

  افت حاشیه سود فولادسازان چینی، سدی در مقابل ریزش قیمت‌ها

تصمیم دولت چین مبنی بر اعمال سیاست‌های کنترلی قیمت‌ به سرعت بر بازار فولاد داخلی و صادراتی این کشور اثرگذار شد؛ در حالی که قیمت میلگرد در شرق چین در روز 11 ماه مه برابر 6 هزار یوآن به ازای هر تن بود؛ سیگنال کاهشی ناشی از اعمال محدودیت در بازار این کشور باعث شد تا بهای این محصول با افتی 6/ 19 درصدی به 4 هزار و 820 یوآن به ازای هر تن رسید. سایر محصولات فولادی این منطقه نیز در این مدت چنین افتی را تجربه کردند. به‌عنوان مثال بهای هر تن ورق نورد گرم در بازار شرقی چین ظرف این بازه زمانی کاهشی 20 درصدی داشت و به 5 هزار و 170 یوآن به ازای هر تن در روزهای پایانی ماه مه رسید.

در این زمان فولاد صادراتی چین نیز کاهش نرخ را تجربه کرد که البته این کاهش کمتر از افت بهای فولاد در بازار داخلی این کشور بود؛ به گونه‌ای که نرخ هر تن میلگرد صادراتی چین از روز 11 تا 28 ماه مه افتی حدود 14 درصدی داشت.

کاهش بیشتر بهای فولاد در بازار داخلی چین نسبت به افت نرخ سنگ‌آهن در این مدت از حاشیه سود فولادسازان کاسته است. تلاش سنگ‌آهنی‌ها برای حفظ سطوح فعلی قیمت باعث می‌شود تا بازار فولاد داخلی چین در انتظار کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در قیمت‌های این بازار در کوتاه‌مدت نباشد. این موضوع سیگنالی برای رونق بازار شمش و محصولات فولادی در چین ظرف هفته گذشته بود چرا که بالا بودن بهای مواد اولیه به سادگی اجازه ریزش بیشتر قیمت‌ها را نمی‌دهد.

البته در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تاکید دولت چین بر اعمال سیاست‌های کنترلی قیمت کامودیتی‌ها با محوریت زنجیره آهن و فولاد در برنامه پنج‌ساله این کشور منتشر شد که تحقق این موضوع می‌تواند بر بازار کامودیتی‌ها در دنیا اثرگذار شود.