بلاتکلیفی به بازار آلومینیوم سرایت کرد

 استمرار روند رو‌به‌رشد بهای جهانی شمش آلومینیوم و مقاومت قابل‌توجه آن در مقابل سقف قیمتی ۲ هزار و ۱۰۰ دلاری مهم‌ترین عامل نوسانی بهای پایه این محصول ظرف هفته‌های اخیر در بازار داخل بود؛ هرچند که افت نرخ ارز ظرف هفته اخیر و روند کاهشی به‌وجود آمده در بهای جهانی آلومینیوم هر‌چند اندک توانست تا حدی از میزان تقاضا در بازار داخل در هفته جاری بکاهد.البته با توجه به احتمال محدودیت تولید و عرضه آلومینیوم از سوی چین به‌علت سختگیری بیشتر دولت این کشور بر کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی، برآورد می‌شود که قیمت جهانی این فلز در میان‌مدت مجددا افزایشی باشد و به این ترتیب بهای پایه شمش آلومینیوم در بازار داخل از این محل همچنان تقویت شود. اما اظهارنظر نسبت به نوسان نرخ ارز به‌عنوان فاکتور دیگر اثرگذار بر تعیین قیمت پایه تمامی فلزات در بازار داخل ظرف روزهای اخیر دشوار شده و همین موضوع باعث سردرگمی متقاضیان در خرید یا تعویق خرید است.

  پارامترهای افزایشی بهای آلومینیوم در بازار جهانی

بهای جهانی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا روز هشتم مارس رشدی ۹/ ۶درصدی داشت و در بسیاری از روزهای سپری شده از سال جدید میلادی این فلز در کانال قیمتی ۲۰۰۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. همچنین ظرف یک ماه اخیر بهای این فلز نقره‌ای رنگ در کانال قیمتی ۲۰۰۰ دلار نوسان داشته است. اگرچه قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن پس از تجربه معامله با نرخ ۲ هزار و ۲۲۳ دلار به ازای هر تن که بیشترین رقم معامله این محصول پس از اکتبر ۲۰۱۸ بود، وارد روند کاهشی شد اما این فلز در برابر سقوط به زیر ۲هزار دلار تا روز ۸ مارس مقاومت کرد و در نهایت نیز آلومینیوم در روز ۸ مارس با نرخ ۲ هزار و ۱۵۲دلار به ازای هر تن معامله شد. در حالی آلومینیوم سقف قیمتی ۲۰۰۰ دلاری را ظرف هفته اخیر حفظ کرد که مس در روزهای میانی این هفته از سقف قیمتی ۹۰۰۰ دلاری عقب‌نشینی کرد و شاخص دلار آمریکا نیز ظرف این هفته وارد مسیر رشد شد و به کانال ۹۲ واحد وارد شد و در روز ۸ مارس این شاخص به ۳۱/ ۹۲ واحد رسید که بیشترین میزان این شاخص ظرف ۱۰۰ روز گذشته بوده است؛ بنابراین آلومینیوم برخلاف سیگنال‌های نزولی به‌وجود آمده توانست این سقف قیمتی را در معاملات هفته اخیر حفظ کند.

اما چه مولفه‌هایی باعث تقویت بازار آلومینیوم ظرف هفته اخیر شدند تا این فلز همانند مس سقوط به سقف قیمتی ایجاد‌شده را تجربه نکند، اتمام تعطیلات سال‌نوی چینی و انتظار رشد تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان داخلی این کشور یکی از مواردی بود که به تقویت بازار این فلز ظرف هفته‌های اخیر منجر شده است. همچنین موجودی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن به رقم یک‌میلیون و ۲۹۳هزارتن در روز ۸مارس رسیده که این رقم کمترین میزان موجودی انبارهای این بازار پس از نیمه ژانویه امسال به‌شمار می‌رود؛ به این ترتیب کاهش موجودی انبارهای این فلز، عامل مثبت دیگر برای حفظ کانال قیمتی ۲۰۰۰ دلاری برای آلومینیوم بوده است.

برخی تحلیلگران جهانی بر این باورند که اگرچه بهای آلومینیوم ظرف روزهای ابتدایی سال‌جاری میلادی افزایشی شده اما نسبت ورود نقدینگی به این بازار نسبت به فلزی همچون مس یا برخی دیگر از کامودیتی‌ها اندک بوده و به این ترتیب همچنان این بازار توانایی جذب سرمایه و رشد مجدد قیمتی را دارد؛ همین موضوع می‌تواند سیگنالی افزایشی برای استمرار روند افزایشی در این بازار یا حفظ قیمت‌های فعلی باشد.

میزان تقاضا‌ برای آلومینیوم پس از یک دوره روند کاهشی به‌وجود آمده در بازار این محصول ظرف سال ۲۰۲۰ بهبود یافته، اما همچنان مشکلات ساختاری در عرضه‌ آلومینیوم (شمش، بیلت و قراضه) در مناطق مختلف دنیا وجود دارد؛ در عین حال شاهد رشد بهای حمل‌ونقل ظرف سال ۲۰۲۱ در بسیاری نقاط هستیم که هر دو مورد بیان‌شده می‌تواند به تقویت قیمتی این بازار منجر شود. یکی از مواردی که می‌تواند عرضه آلومینیوم به بازارها را ظرف سال‌های آتی دچار اخلال کند، حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است؛ از آلومینیوم به‌عنوان صنعت انرژی‌بر یاد می‌شود و با توجه به بالابودن تولید برق در بسیاری از نقاط دنیا، تولید این فلز از این منظر آلاینده به‌شمار می‌رود. در شرایطی‌که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و عرضه‌کننده آلومینیوم دنیا نیز به شکل جدی به دنبال کاهش انتشار آلایندگی کربنی است؛ نگرانی‌هایی از روند تولید و عرضه شمش آلومینیوم در چین به‌وجود آمده است که این نگرانی‌ها می‌تواند این بازار را افزایشی کند.

ظرف سال‌های گذشته بر میزان ظرفیت ذوب آلومینیوم و تولید محصولات نیمه‌ساخته آلومینیومی در چین و سهم این کشور از بازار این کالا در دنیا افزوده شده بود اما به نظر می‌رسد که این روند تغییری جدی پیدا کرده و این کشور درحال کنترل روند صعودی تولید و عرضه آلومینیوم و عرضه به بازارهای جهانی است. در واقع سیاست‌های کاهش تولید کربن در چین با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و این موضوع بر‌ ریسک افت تولید و عرضه آلومینیوم می‌افزاید.

حرکت به سمت انتشار آلایندگی کمتر کربنی در چین به میزانی جدی شده که حتی برآورد می‌شود در کنگره سالانه حزب کمونیست حرکت به سمت انتشار آلایندگی کربنی صفر به‌عنوان یکی از ۵ هدف برتر این کشور تصویب شود. همچنین شورای‌دولتی چین در روز ۲۲ فوریه در بخشنامه‌ای خواستار تلاش برای ساختن یک سیستم اقتصادی سبز و کم‌کربن در این کشور شده است.

در بخش مغولستان داخلی (منطقه‌ای خودمختار در چین) گسترش ظرفیت بسیاری از صنایع شامل ذوب آلومینیوم، تصفیه آلومینا، فولاد و فروآلیاژها ممنوع شده است. صنایع واقع در این منطقه از ماه گذشته با افزایش تعرفه‌های برق مواجه شده است. به این ترتیب صنایع پرمصرف همچون ذوب آلومینیوم در این منطقه از چین با افزایش هزینه تامین برق روبه‌رو هستند. این درحالی است که برق حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه ورودی تولید بخش ذوب آلومینیوم را تشکیل می‌دهد و به این ترتیب این تولیدکنندگان از این رشد تعرفه متضرر می‌شوند. مغولستان داخلی چین ۱۴درصد کل ظرفیت ذوب آلومینیوم چین را در اختیار دارد؛ حدود ۹۰ درصد واحدهای صنعتی این منطقه برق مصرفی خود را از سوخت زغال‌سنگ تامین می‌کنند و به این ترتیب سهمی بسزا در انتشار آلایندگی‌های کربنی دارند‌ اما به‌نظر می‌رسد که با اعمال این محدودیت‌ها بتوان تا حدی از میزان انتشار این آلایندگی کاست. تعطیلی برخی ظرفیت‌های قدیمی ذوب آلومینیوم در چین و رفتن به سمت احداث واحدهای جدید به‌خصوص در مناطقی که از انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار هستند یکی از پیامدهای حرکت به سمت کاهش انتشار کربن بوده است. البته درحال‌حاضر این میزان جدیت و سختگیری تنها در بخشی از مناطق چین اجرایی می‌شود اما احتمال گسترش آن به سایر مناطق نیز وجود دارد که این موضوع می‌تواند تاثیری بسزا در عرضه آلومینیوم به بازارهای جهانی داشته باشد.

  اوج‌گیری تقاضا با وجود رکوردزنی قیمت

بهای پایه شمش آلومینیوم عرضه‌شده در رینگ معاملاتی بورس‌کالای ایران در معاملات هفته قبل رکورد تاریخی خود را ثبت کرد؛ میانگین قیمت پایه انواع شمش و بیلت آلومینیومی عرضه‌شده در این بازار ظرف هفته گذشته برابر ۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که تولیدکنندگان شمش و بیلت آلومینیومی کشور حدود ۱۲ هزار تن از انواع محصولات خود را با این نرخ به رینگ معاملاتی بورس‌کالا آوردند. اگرچه قیمت شمش آلومینیوم در رکورد تاریخی خود بود اما صنایع تکمیلی این محصول، استقبال نسبتا خوبی از این عرضه‌ها داشتند که به معامله ۷ هزار و ۸۰۰ تن کالا از این رینگ منجر شد. صنایع بالادستی در هفته جاری نیز ۷هزار و ۷۰۰ تن انواع شمش و بیلت فولادی را با میانگین قیمت ۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان در بورس‌کالا عرضه کردند؛ اگرچه بهای پایه در هفته‌جاری نسبت به هفته قبل افت داشت اما زمزمه‌هایی از کاهشی‌شدن نرخ ارز و افت بهای جهانی آلومینیوم خریداران را سست کرد و درنهایت باعث شد تا تنها ۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا در این بازار معامله شود و البته این میزان محصول نیز از طریق بازار مچینگ و با نرخی کمتر از قیمت پایه معامله شد. اگرچه نزدیکی به روزهای پایانی سال که زمان سنتی اوج‌گیری تقاضا به‌شمار می‌رود باعث رونق مجدد در این بازار شده اما عدم‌اطمینان نسبت به نرخ ارز در سال آینده باعث تردید در میان خریداران می‌شود.