مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم از توافق با شرکت «ان‌اف‌سی» چین برای تامین تجهیزات «طرح شمش آلومینیوم جاجرم» خبر داد و گفت: «پروژه شمش آلومینا» در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. تورج زارع به «دنیای اقتصاد» گفت: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده در هفته گذشته با شرکت «‌NFC » چین، قرار شد تمام تجهیزات ۳۸میلیون یورویی را برای پروژه تامین کنند و در حال حاضر ۶میلیون یورو از ۳۸ میلیون یورو در بندر در انتظار ترخیص است که تا دو ماه دیگر وارد پروژه می‌شود. مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: در این تفاهم‌نامه سازمان ایمیدرو به شرکت چینی تضمین داده که اگر شرکت آلومینا نتوانست به تعهدات مالی خود مبنی بر باز پرداخت عمل کند خود سازمان این پول را بپردازد. مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم افزود: با تضمین پرداخت این ۳۸ میلیون یورو، شرکت «ان اف سی» چین، ساخت آخرین قطعات موردنیاز کارخانه را آغاز کرد و با انتقال آن به کشور در بهار ۹۶، پیش‌بینی می‌شود این طرح در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گفته زارع، شرکت «NFC» چین حدود ۴۰ درصد تجهیزات باقی مانده این طرح را که تهیه آن در داخل کشور ممکن نبود پس از تامین و حمل به کارخانه، نصب و راه‌اندازی خواهد کرد. وی ادامه داد: این طرح هم اکنون ۶۵درصد پیشرفت دارد و بخش زیادی از آن برای اولین بار با استفاده از دانش فنی بومی ساخته می‌شود. به گفته زارع، یکی از بزرگترین مزایای این طرح آن است که در کنار کارخانه آلومینای جاجرم به‌عنوان تنها تولید‌کننده مواد اولیه آلومینیوم، شمش ساخته می‌شود. وی گفت: طی دو سال به این نتیجه رسیدیم که باید در حوزه اکتشاف معدن کار بیشتری انجام شود، چراکه ذخایر ما برای مدت طولانی کافی نیست و کیفیت خوبی هم ندارد.

مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم افزود: به منظور حمایت از بخش خصوصی، شرکت آلومینا اقدام به ارزشیابی معادن بخش خصوصی در کشور کرد و پس از برقراری ارتباط و اطمینان از عیار مناسب این معادن، برنامه‌ای مدون تنظیم شد تا از این ظرفیت در کشور نیز استفاده بهینه شود. زارع افزود: با توجه به نتایج بررسی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان و بخش مدیریت معدن که محدود بودن ذخایر را تنها برای ۴ تا ۵ سال نشان می‌داد، تامین ذخیره به‌عنوان یکی از استراتژی‌های شرکت آلومینای ایران تعیین شد. وی افزود: بر همین اساس، اولویت کاری خود را برای تامین ذخیره حداقل ۴۰ ساله متمرکز کردیم و برای دستیابی به هدف ۴۰ میلیون تن بوکسیت یعنی هر سال یک میلیون تن، سه برنامه شامل «انجام اکتشافات تکمیلی»، «کمک گرفتن از بخش خصوصی برای تامین و بهبود ذخیره بوکسیت» و «وارد کردن بوکسیت‌های کم عیار استخراج شده در سال‌های قبل به فرآیند تولید» تعریف کردیم. زارع با اشاره به اینکه برای اکتشافات تکمیلی علاوه بر معادن منطقه جاجرم، برنامه‌ریزی برای معادن دیگر استان‌ها شامل سمنان، یزد، کرمان و کهکیلویه و بویر احمد نیز در دستور کار قرار گرفته، گفت: به همین منظور، فراخوانی برای انجام عملیات اکتشافی گذاشته شد و دو پیمانکار برای استان سمنان انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه برای یزد و کرمان نیز بسته‌ای برای اجرای مناقصه اکتشافی آماده کرده‌ایم، گفت: نتیجه فعالیت دو پیمانکار، اکنون ماهانه ۲۵۰۰ متر حفاری اکتشافی تکمیلی است، این در حالی است که قبلا، در طول سال، ۲ هزار و۵۰۰ متر حفاری انجام می‌شد. وی ابزار امیدواری کرد، نتایج مثبتی که از اکتشافات در طول سال‌های اخیر حاصل شده افق‌های روشنی را در سال‌های آینده نشان دهد. به گفته وی، در نخستین ارزیابی‌ها، افزایش ذخیره قابل استخراج و اقتصادی از حدود ۶ میلیون تن به حدود ۹ میلیون تن رسیده، به این معنا که ۳ میلیون تن بوکسیت به ذخایر قبلی این مجتمع در مناطق جاجرم، یزد، کرمان و شاهرود افزوده شده که البته این میزان تا پایان سال رو به افزایش خواهد گذاشت. زارع گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دهیم. مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم تاکید کرد که افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده، جزو اولویت‌های کاری به شمار می‌رود و همچنین در مصرف بهینه انرژی نیز اقدامات مثبتی انجام شده است. مدیر عامل شرکت آلومینای ایران این را هم گفت که برای افزایش ظرفیت کارخانه، سعی کردیم از مشاوران خارجی کمک بگیریم تا نیاز بازار داخل را تامین کنیم. زارع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «طرح شمش آلومینا» بیان کرد: این طرح تا سال گذشته راکد بود و بیشتر زمان ما صرف مستقر شدن مشاور و پیمانکار در این پروژه شد اما از نیمه دوم سال گذشته فعالیت های اجرایی در این پروژه سرعت گرفت که ۶۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم. وی تاکیدکرد، بهره‌برداری از این پروژه ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد داشت و هم اکنون هم برای راه‌اندازی پروژه شمش ۱۴۰ نفر مشغول کار هستند. زارع با بیان اینکه خط انتقال برق از پست ۶ کیلومتری یوسف‌آباد ۳۲میلیون یورو هزینه در برداشته است، تصریح کرد: تا پایان سال پروژه برق‌رسانی، تکمیل خواهد شد. زارع با اشاره به اینکه تجهیزات داخلی تا حد زیادی ساخته و آماده نصب در پروژه است، گفت: ۳۸میلیون یوروی دیگر هزینه تجهیزات داریم که تامین این مقدار پول کار سختی بود و خوشبختانه توانستیم بخشی از پول را با تسهیلاتی که از بانک‌ها گرفتیم، تامین کنیم.