کریپتو؛ بازیگر اصلی انتخابات2024

شواهد نشان می‌دهد که سیاستمدارانی که پیش‌تر نسبت به آینده ارزهای دیجیتال تردید داشتند، اکنون با وعده‌های حمایتی به دنبال جلب نظر سرمایه‌گذاران این بازار هستند. همچنین، مالکان و سرمایه‌گذاران این صنعت برای حمایت از نامزدهای مورد نظر خود، میلیون‌ها دلار به کمپین‌های تبلیغاتی تزریق کرده‌اند تا بر نتایج انتخابات ۵ نوامبر تاثیر بگذارند. علاوه بر این، ۴۳۵حوزه انتخابیه در مجلس نمایندگان نیز برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. یک سوم از اعضای سنای ایالات متحده نیز در معرض انتخابات قرار دارد.

از مخالفت تا حمایت

صنعت کریپتو در ماه‌های اخیر به طرز قابل توجهی از حمایت‌های نامزدهای انتخاباتی برخوردار شده است. با این حال، لازم است به یاد آوریم که این صنعت در سال‌های اخیر با چالش‌هایی از سوی همین سیاستمداران مواجه بوده که تاثیرات منفی بر روند آن گذاشته است.

در آستانه انتخابات ۵ نوامبر، دونالد ترامپ به طرفداران ارزهای دیجیتال وعده داد که آمریکا را به «پایتخت ارزهای دیجیتال دنیا» تبدیل خواهد کرد. او همچنین در نظر دارد تا ذخیره ملی استراتژیک بیت‌کوین را مشابه با ذخایر طلای دولت ایالات متحده ایجاد کند. در همین راستا، ترامپ اخیرا یک کسب‌وکار جدید در زمینه کریپتو راه‌اندازی کرده و در این‌باره گفته است: «به عقیده من کریپتو یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.» این در حالی است که او سه‌سال پیش صنعت کریپتو را کلاه‌برداری خوانده و گفته بود که این صنعت تهدیدی برای دلار آمریکا به شمار می‌رود. اشتیاق تازه او در تضاد با موضع دولت کنونی است که کامالا هریس، رقیب انتخاباتی او، معاون رئیس‌جمهور آن است.

در ماه مارس، سم بنکمن-فرید، بنیان‌گذار و رئیس FTX، به‌دلیل کلاه‌برداری به ۲۵سال حبس محکوم شد. او به میلیاردها دلار از مشتریان در سرتاسر جهان دستبرد زده بود و بسیاری از آنها هنوز در تلاش برای بازیابی پول‌های خود هستند.

در آوریل، چانگ‌پنگ ژائو، بنیان‌گذار بزرگ‌ترین صرافی کریپتو جهان (بایننس)، به چهار ماه حبس محکوم شد و شرکت او نیز ۴.۳میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد. او اعتراف کرد که به مجرمان، سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان و تروریست‌ها اجازه داده است تا پول‌های خود را در پلتفرم او شست‌وشو دهند. این موارد نمونه‌ای از چالش‌هایی است که در دوران دولت دموکرات‌ها برای صنعت کریپتو پیش آمده است.

بر اساس یک نظرسنجی از سوی بانک مرکزی ایالات متحده، تعداد آمریکایی‌هایی که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، از ۱۲درصد در سال۲۰۲۱ به ۷درصد در سال گذشته کاهش یافته است. این آمار نشان‌دهنده تاثیر منفی دولت بایدن و سیاستگذاری‌های دموکرات‌ها بر بازار کریپتو است.

کامالا هریس درخصوص ارزهای دیجیتال اظهارات چندانی نکرده است، اما یکی از مشاوران او ماه گذشته اعلام کرد که او «از سیاست‌هایی حمایت خواهد کرد که اطمینان حاصل کند تکنولوژی‌های نوظهور و این نوع صنعت می‌توانند به رشد خود ادامه دهند.» هریس همچنین تاکید کرده که کاخ سفید در آینده به سرمایه‌گذاری در «دارایی‌های دیجیتال» ادامه خواهد داد. او افزود: «ما فناوری‌های نوآورانه مانند هوش مصنوعی و دارایی‌های دیجیتال را تشویق خواهیم کرد و در عین حال از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران حفاظت خواهیم کرد. ما یک محیط کسب‌وکار امن با قوانین شفاف و ثابت ایجاد خواهیم کرد.»

کریس لارسن، یکی از بنیان‌گذاران این صنعت، ۱۰میلیون دلار به کمپین‌های انتخاباتی هریس تزریق کرده است. لارسن، بزرگ‌ترین حامی هریس در بخش رمزنگاری بیان کرده که او رویکرد جدیدی به فناوری‌های نوآور خواهد داد. سوابق کمیسیون انتخابات فدرال نشان می‌دهد که لارسن پیش‌تر ۲میلیون دلار برای حمایت از هریس اهدا کرده و همچنین صدها هزار دلار به کنگره دموکرات‌ها کمک کرده است.

تاکنون، ۱۶۹میلیون دلار کمک مالی، عمدتا از کوین بیس، ریپل لبز و آندره هورویتز جمع‌آوری شده که آنها را در زمره بزرگ‌ترین منابع تامین مالی کمپین‌های انتخاباتی در انتخابات۲۰۲۴ قرار داده است. دیدارهای اخیر بین تیم هریس و مدیران صنعت کریپتو در تلاش برای ایجاد اعتماد بوده و به روسای این صنعت امید به آینده‌ای روشن‌تر داده است. پاول گریوال، رئیس بخش حقوقی شرکت کریپتو کوین‌بیس می‌گوید: «نمی‌توانم به اندازه کافی بر اهمیت این موضوع تاکید کنم که کریپتو و بازار آن نه فقط برای آمریکا، بلکه برای کل جهان اهمیت دارد. ایالات متحده نه تنها یک بازار مهم برای کریپتو است، بلکه بسیاری از تکنولوژی‌های کلیدی مربوط به آن نیز در این کشور توسعه یافته‌اند.»

بر اساس تحقیقات سازمان غیرانتفاعی پابلیک سیتیزن، این بخش تا ماه گذشته ۱۱۹میلیون دلار برای کمک‌های سیاسی هزینه کرده است. ریک کلیپول، مدیر تحقیق این سازمان اظهار می‌کند: «این پول برای کمک به انتخاب نامزدهای حامی کریپتو و حمله به منتقدان آن، بدون توجه به وابستگی سیاسی و جناحی هزینه می‌شود.» او اضافه می‌کند که صنعت کریپتو بیشتر از هر صنعت دیگری در زمینه کمک‌های شرکتی به کمپین‌های انتخاباتی هزینه کرده است؛ زیرا در تلاشند تا کنگره ایالات متحده را برای تسلیم شدن به خواسته‌های خود درخصوص نظارت کمتر و کاهش حمایت‌ها از مصرف‌کنندگان تحت فشار قرار دهند.

Untitled-1 copy

کدام حزب، کریپتو را نجات می‌دهد؟

پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ایالات متحده می‌تواند بهترین نتیجه برای کوین‌بیس و بازار کریپتو باشد. کنترل جمهوری‌خواهان بر سنا برای تصویب قوانینی مانند FIT21  و تعیین رهبران آژانس‌های حامی کریپتو کلیدی خواهد بود. این تغییرات می‌توانند به اصلاحات در زمینه دارایی‌های دیجیتال کمک کنند و احتمالا با همراستایی دو مجلس، این فرآیند سریع‌تر انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، پیروزی کامالا هریس به‌عنوان نماینده دموکرات‌ها در کنار یک کنگره جمهوری‌خواه، قدرت را بین دو حزب تقسیم خواهد کرد و به افزایش عدم قطعیت در فضای دارایی‌های دیجیتال منجر می‌شود. هریس هنوز جزئیات اهداف سیاستی خود برای صنعت کریپتو را به‌طور شفاف بیان نکرده است که این موضوع ممکن است چالش‌هایی برای تایید قانون‌گذاری در سنا ایجاد کند. بنابراین، سرمایه‌گذاران کوین‌بیس ممکن است کمتر امیدوار باشند که هرگونه قانون‌گذاری درخصوص کریپتو بتواند حمایت کافی از سنا جلب کند.

به گفته دو کارشناس ETF، احتمال تایید ETFهای کریپتو فراتر از بیت‌کوین (BTC) و اتر (ETH) تحت ریاست کامالا هریس به‌طور قابل توجهی پایین است. در حال حاضر، درخواست‌هایی برای ETFهایی که به ردیابی ارزهای دیجیتال مانند ریپل (XRP) و سولانا (SOL) پرداخته‌اند، وجود دارد. اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، احتمال تایید این صندوق‌ها می‌تواند به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

چندین شرکت اخیرا شروع به جست‌وجوی تایید برای ایجاد صندوق‌های قابل معامله در بورس ایالات متحده کرده‌اند که به ردیابی ارزهای دیجیتال فراتر از محصولات تاییدشده بیت‌کوین و اتر بپردازند. به گفته کارشناس‌ها، این درخواست‌ها احتمالا در صورت پیروزی کامالا هریس در انتخابات نوامبر به جایی نخواهند رسید.

به‌طور کلی، هریس درباره صنعت کریپتو کمتر صحبت کرده و جزئیات حمایت او از بازار هنوز محدود است. با این حال، اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، شانس تایید ETFهای جدید به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. ترامپ در ماه‌های اخیر از حمایت جامعه کریپتو برخوردار شده و مواضع مثبتی نسبت به این صنعت اتخاذ کرده است.

در نهایت، انتخابات2024 آمریکا می‌تواند تاثیرات عمیقی بر آینده صنعت کریپتو بگذارد. هر یک از این دو سناریو، یعنی پیروزی جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها می‌تواند جهت‌گیری‌های متفاوتی برای سیاستگذاری و تنظیم قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

تغییر موضع ترامپ و هریس

سوالی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی سبب تغییر موضع سیاستی ترامپ و هریس به سمت حمایت از صنعت ارزهای دیجیتال شده است؟ همچنین، چه عواملی باعث افزایش کمک‌های مالی به کمپین‌های انتخاباتی از ۷میلیون دلار در انتخابات۲۰۲۲ به ۱۱۹میلیون دلار برای انتخابات۲۰۲۴ شده است؟ چندین عامل کلیدی در این تغییر مواضع نقش دارند:

1- نفوذ مالی: شرکت‌های فعال در عرصه ارز دیجیتال به طرز چشمگیری کمک‌های سیاسی خود را افزایش داده‌اند و اکنون به یکی از بزرگ‌ترین اهداکنندگان در این دوره انتخاباتی تبدیل شده‌اند. این ورود قابل توجه پول به عرصه سیاست باعث شده است که سیاستمداران به دغدغه‌ها و منافع رأی‌دهندگان حوزه ارز دیجیتال توجه بیشتری کنند.

2- جذب دوحزبی: افرادی مانند دونالد ترامپ و کامالا هریس هر دو حمایت خود را از ارز دیجیتال اعلام کرده‌اند. این حمایت نشان‌دهنده پذیرش گسترده‌تر این طبقه دارایی در میان سیاستمداران است. وعده‌های آنها برای پذیرش سیاست‌های حامی ارز دیجیتال، نشان‌دهنده تلاش برای جذب پایگاه رأی‌دهنده‌ای در حال رشد و بالقوه سودآور است.

3- اهمیت فرهنگی: با اینکه ارز دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای به جریان اصلی تبدیل شده، اهمیت فرهنگی آن در میان رأی‌دهندگان جوان، به‌ویژه افرادی که به وعده استقلال مالی و نوآوری این صنعت جذب شده‌اند، افزایش یافته است. این جوانان به‌عنوان یک پایگاه رای‌دهنده، می‌توانند تاثیر بسزایی در انتخابات داشته باشند.

4- محاسبات سیاسی: با بهبود بازار ارز دیجیتال پس از دوره‌های قبلی افت، سیاستمداران فرصت می‌بینند تا خود را با یک بخش قدرتمند و بالقوه پرسود همراستا کنند. این همراستایی می‌تواند به آنها در جلب حمایت رای‌دهندگان کمک کند.

به‌طور کلی، این انتخابات نشان می‌دهد که چگونه چشم‌اندازهای سیاسی می‌توانند به سرعت در پاسخ به قدرت مالی و روندهای فرهنگی تغییر کنند. ارز دیجیتال به یکی از عوامل موثر در شکل‌گیری استراتژی‌های انتخاباتی تبدیل شده است. پتانسیل رشد بازار کریپتو در آینده و پیش‌بینی‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، کشش بیشتری برای نامزدهای انتخاباتی به سوی این صنعت ایجاد کرده است. همچنین، صاحبان سرمایه با درک اینکه سیاستگذاری‌ها تاثیر بسزایی بر روند بازار دارند، برای تامین منافع خود به سرمایه‌گذاری در کمپین‌های انتخاباتی ترغیب شده‌اند.

این تغییرات نشان‌دهنده یک شیفت عمده در سیاست‌های انتخاباتی و توجه به منافع صنعت ارزهای دیجیتال است که به‌زودی می‌تواند تاثیرات عمیقی بر آینده این صنعت داشته باشد.