معامله گران و سرمایه‌گذاران به‌طور مداوم و بسته به شرایط بازار سرمایه خود را میان استیبل‌کوین‌ها و ارز‌های دیجیتال جابه‌جا می‌کنند. بنابراین افزایش یا کاهش حجم معاملات و ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از تغییر روند بازار و طرز فکر معامله‌گران را در خود داشته باشد. به همین دلیل افزایش بی‌سابقه ارزش بازار تتر همراه با نوسانات قیمتی اخیر بیت‌کوین مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفته و بررسی چرایی آن اهمیت پیدا کرده است.

رشد ارزش بازار تتر

هفته گذشته استیبل‌کوین تتر به جذب سرمایه معامله گران بازار ادامه داد و با ثبت اوج جدید، ارزش بازار این ارز از ۸۹میلیارد دلار عبور کرده است. هرچند رشد ارزش بازار تتر تنها محدود به هفته‌های گذشته نبوده است و افزایش شدید ارزش بازار محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار از ماه مارس و همراه با بحران‌های بانکی آمریکا آغاز شد که تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

در این بازه زمانی ارزش بازار تتر بیش از ۱۹میلیارد دلار افزایش داشته که نشانه‌ای از تبدیل شدن بازار ارز‌های دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها به مقصد محبوبی برای فرار از بحران‌ها و محافظت از ارزش دارایی‌ها در برابر تورم است.داده‌ها و گزارش‌های شرکت تتر نیز حاکی از این موضوع هستند و نشان می‌دهند که در ده‌ها کشور مختلف جهان، استیبل‌کوین تتر اکثر حجم معاملات بازار ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهد. بنابراین در این کشور‌ها مردم ترجیح می‌دهند تا با تبدیل دارایی‌های خود به تتر و دیگر استیبل‌کوین‌ها، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. افزایش ارزش بازار تتر همچنین نشانه‌ای برای آمادگی بازار برای حرکت‌های صعودی در آینده نزدیک است؛ زیرا بسیاری از فعالان از جمله سرمایه‌گذاران نهادی قبل از شروع افزایش‌های قیمتی ارز‌های دیجیتال، سرمایه خود را به شکل تتر تبدیل می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان امکان تبدیل و خرید ارز‌های مورد نظر خود را داشته باشند.

البته افزایش سرمایه ورودی به تتر تنها بر اثر اتفاقات مثبت در بازار ارز‌های دیجیتال نبوده است و برعکس، دو مورد تاثیرگذار در جهش اخیر ارزش بازار این استیبل‌کوین‌ها در نتیجه بحران و مشکلات جدیدی است که برای برخی فعالان این بازار ایجاد شده است. تتر تنها استیبل‌کوین بازار نیست و ده‌ها نمونه مشابه دیگر در بازار عرضه شده‌اند. در این بین دو استیبل‌کوین یواس‌دی‌کوین متعلق به شرکت سیرکل و بایننس یواس‌دی متعلق به شرکت بایننس از جمله محبوب‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رفتند که هر دو اخیرا شاهد خروج سرمایه بوده‌اند. طی چند هفته گذشته شرکت سیرکل با برخی اتهامات مبنی بر همکاری با گروه‌های تروریستی و تامین مالی غیرقانونی مواجه بوده که اثرات منفی خود را بر ثبات قیمت و ارزش بازار یواس‌دی‌کوین داشته است. با این حال خطری در حال حاضر یواس‌دی‌کوین را تهدید نمی‌کند و این استیبل‌کوین همچنان در لیست ۱۰ارز دیجیتال برتر بازار باقی مانده است.

شرایطی که برای بایننس یواس‌دی متفاوت است؛ زیرا این استیبل‌کوین با بحرانی بزرگ مواجه شده است. بایننس هم‌اکنون زیر ذره‌بین مقامات قانونی آمریکا است و علاوه بر احتمال تعطیلی شعبه این صرافی در آمریکا، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل آن نیز در نتیجه اتهامات پول‌شویی و عدم رعایت مقررات از سمت خود استعفا داده است. همراه با این استعفا و افزایش حاشیه‌های صرافی بایننس، نگرانی‌ها نسبت به آینده این صرافی افزایش یافته و در نتیجه آن، میلیارد‌ها دلار سرمایه از این صرافی و ارز‌های دیجیتال مرتبط با آن از جمله استیبل‌کوین بایننس یواس‌دی خارج شده است. اعلام بایننس مبنی بر توقف پشتیبانی از معاملات بایننس یواس‌دی در دسامبر سال۲۰۲۳ نیز کمکی به شرایط این استیبل‌کوین نکرد و پیش‌بینی می‌شود تا طی هفته‌های آینده بخش بزرگی از سرمایه موجود در آن به دیگر استیبل‌کوین‌های بازار از جمله تتر منتقل شود.

البته این اولین بحرانی نیست که استیبل‌کوین‌ها تجربه می‌کنند و چندی پیش در سال۲۰۲۲، از بین رفتن ارزش و توقف فعالیت ترا یواس‌دی شوک بزرگی را به بازار ارز‌های دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها وارد کرد. در این زمان درحالی‌که ترا یواس‌دی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار به شمار می‌رفت، ناگهان تمام ارزش خود را از دست داد. شرایطی که منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به استیبل‌کوین‌ها شد و فشار فروش برای تقریبا تمام استیبل‌کوین‌های بازار افزایش یافت. تتر از جمله استیبل‌کوین‌های بازار بود که در این بحران ثبات قیمتی خود را حفظ کرد؛ موضوعی که اعتبار آنها را افزایش داد و از جمله دلایل اعتماد سرمایه‌گذاران به این استیبل‌کوین در شرایط امروزه است.

با این حال برای تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های محبوب بازار همچنان زنگ خطر وجود دارد؛ زیرا پس از اتفاقات یواس‌دی‌کوین، توجهات قانون‌گذاران در سراسر جهان به استیبل‌کوین‌ها جلب شده است و هم اکنون مقامات آمریکا نیز در تلاش برای افزایش نظارت و سخت‌گیری در حوزه استیبل‌کوین‌ها هستند. روندی که به نظر می‌رسد با شرکت بایننس و استیبل‌کوین آن آغاز شده و ممکن است دیگر شرکت‌های صادرکننده استیبل‌کوین مانند تتر گزینه بعدی سخت‌گیری‌های قانون‌گذاران آمریکایی باشند.

خطرات بازار

دستیابی تتر به ارزش بازار بیش از ۸۹میلیارد دلار و ثبت اوج جدید، گواهی بر اهمیت روزافزون استیبل‌کوین‌ها در دنیای ارز‌های دیجیتال است. استیبل‌کوین‌ها امروزه به یکی از پایه‌های اساسی فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال تبدیل شده‌اند؛ زیرا گزینه قابل اعتماد و پرکاربردی را در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار داده‌اند تا از نوسانات شدید قیمتی معمول بازار در امان باشند.درحالی‌که استیبل‌کوین‌ها همواره سنگ بنای این چشم‌انداز مالی دیجیتال باقی می‌مانند و ثبات و نقدینگی را در میان هر و مرج‌های بازار ارز‌های دیجیتال فراهم می‌کنند؛ اما نباید فراموش شود که سرمایه‌گذاری در استیبل‌کوین‌ها نیز با برخی خطرات و نگرانی‌ها همراه است.

تنها در طول دو سال گذشته، دو استیبل‌کوین محبوب بایننس یواس‌دی و ترا یواس‌دی به پایان مسیر فعالیت خود رسیدند و میلیارد‌ها دلار ضرر و تبدیل اجباری سرمایه به دیگر استیبل‌کوین‌ها و ارز‌های دیجیتال را رقم زدند. امروزه به خوبی مشخص است که حتی برترین و محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار نیز ممکن است درگیر بحران شوند و در نتیجه، ارزش خود را از دست دهند یا مجبور به توقف فعالیت شوند. به همین دلیل فعالان و معامله‌گران باید همواره به اتفاقات بازار و شرایط پیرامون استیبل‌کوین‌ها توجه داشته باشند و همانند هر سرمایه‌گذاری دیگری در بازار ارز‌های دیجیتال، خطرات و ریسک‌های فعالیت در بازار و نگهداری سرمایه به شکل دارایی‌های بلاک‌چینی را نادیده نگیرند.