چک دوم بانک مرکزی برای خرید واکسن

شنیده‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که بانک مرکزی ۱۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات واکسن تا‌مین کرده که با درخواست وزارت بهداشت این میزان تخصیص خواهد یافت. این ۱۰۰ میلیون دلار به جز پرداخت قبلی در قالب خرید واکسن از کوواکس است. بنابراین می‌توان این رقم را چک دوم بانک مرکزی برای خرید واکسن نامید.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشت خود گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای تا‌مین ارز خرید واکسن ارائه کرد و گفت: ضرورت تا‌مین واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا قطعا باید مهم‌ترین دغدغه کشور باشد. او افزود: بانک مرکزی از همان ابتدا به‌‌رغم همه محدودیت‌های نقل و انتقال مالی ناشی از تحریم، تمام تلاش خود را برای تا‌مین فوری ارز موردنیاز واردات واکسن بر اساس سفارش وزارت بهداشت و درمان به عمل آورده است.

همتی گفت: بر مبنای قرارداد کوواکس، ۱۷۸ میلیون دلار برای ۸/ ۱۶ میلیون دُز واکسن تخصیص و قسط اول آن نیز پرداخت و واردات آن آغاز شده است. او افزود: هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت جهت پرداخت ارز بابت واردات واکسن تا‌مین می‌شود. تا‌کنون نیز بر اساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین، ارز لازم تا‌مین و واردات انجام شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر نیز تخصیص ارز برای واردات با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس‌جمهور، در اولویت تا‌مین است،  بیان کرد که بنگاه‌های بزرگ توانمند می‌توانند در انجام مسوولیت‌هایی اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش آفرینی کنند. او افزود: امروز نیز بانک مرکزی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار دیگر با نرخ ارز ترجیحی برای این منظور تخصیص داد تا‌ با اعلام وزارت بهداشت پرداخت کند. این روند تا‌مین ارز بر مبنای درخواست‌ها تداوم خواهد داشت.

تلاش بانک مرکزی برای تا‌مین واکسن

پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی در سری یادداشت‌هایی درباره واکسن کرونا و تلاش‌های این بانک در این مورد توضیح داده بود.  همتی در آذر ماه سال گذشته در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود توضیح داده بود: خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد. او در این یادداشت گفته بود که تا‌ آن زمان هر راهی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به دلیل تحریم‌های آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

او در این یادداشت نوشته بود: صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و‌ به‌رغم اذعان به حق ایران و نبود هیچگونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیات‌مدیره صندوق را پیدا نکرد. البته همتی در ادامه نوشته بود: انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که ان‌شاءالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاه‌های ذی‌ربط به نتیجه خواهد رسید.

پرداخت اول به کوواکس

در اواسط دی‌ماه نیز رئیس کل بانک مرکزی خبر از واریز پیش پرداخت به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی برای خرید ۸/ ۱۶ میلیون دُز واکسن کوواکس داد. عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشته بود: «همانگونه که قبلا اعلام کرده بودم، بر اساس توافقات وزارت بهداشت و درمان کشورمان، برای دریافت تعداد ۸/ ۱۶ میلیون دُز واکسن کوواکس، پیش پرداخت توافقی برای خرید واکسن موردنظر با تلاش همکارانم در امور بین الملل و به‌رغم موانع ایذایی ناشی از تحریم آمریکا، با همکاری ۲ بانک ایرانی و ۳ بانک اروپایی، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه، به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد.» او در ادامه از تخصیص مبالغ بسیار بیشتر برای خرید واکسن کرونا خبر داد و تا‌مین بیشتر ارز را منوط به تا‌یید وزارت بهداشت اعلام کرده بود. حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی قصد دارد چک دوم ارزی را در وجه واکسن ارائه کند.