تیم دِنینگ، نویسنده استرالیایی در مطلبی که در وب‌سایت مدیوم منتشر کرده، تغییر دیدگاه وارن بافت، یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ را در مورد چگونگی کارکرد پول بررسی کرده است. به عقیده دنینگ، ‌هنگام ورود بازارهای مالی به دوره عجیبی که هیچ‌کس از آن سر در نمی‌آورد یا نمی‌تواند شرایط را به‌درستی توضیح دهد، شنیدن نظر بافت می‌تواند ارزشمند باشد.  این دو نقل‌قول از بافت، انسان را به تامل وامی‌دارد؛ اول اینکه «بدهی [ایالات متحده] بازپرداخت (Repay) نمی‌شود، بلکه بازگردانده (Refund) می‌شود». دوم اینکه، «همه‌چیز داشته باشید به‌غیر از بدهی». به گزارش ارز دیجیتال، بافت توضیح می‌دهد وقتی دولت می‌تواند به چاپ پول برای پرداخت بدهی خود ادامه دهد، خنده‌دار است که حتی فکر کنیم این بدهی بازپرداخت خواهد شد. او گفت: ترفند [دولت‌ها] این است که به قرض‌گرفتن با ارز و پول ملی شما ادامه دهند. بنابراین با تداوم چاپ بی‌رویه پول، چه بلایی بر سر سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌ها و پس‌انداز شما خواهد آمد؟ بیایید این موضوع را با کلماتی ساده‌تر بررسی کنیم و ببینیم شما چه چاره‌ای می‌توانید بیندیشید. افزایش بدهی دولت می‌تواند بهای ارز ملی را کاهش دهد. آخرین اظهارنظر وارن درمورد نحوه کارکرد پول، هرآنچه را که فکر می‌کردید در مورد پول می‌دانید، به چالش می‌کشد. او در نشست عمومی سال جاری شرکت هلدینگ برکشایر هاتاوی  اظهار  کرد: جهان به جایی تبدیل شده است که در آن شما (دولت‌ها) می‌توانید هرروز بیشتر از روز قبل، پول چاپ و عرضه کنید و در طولانی‌مدت، نرخ بهره منفی داشته باشید. باورنکردنی است، اما اتفاق افتاده و مرا شگفت‌زده کرده است. من تاکنون اشتباه می‌کردم. نرخ بهره منفی، تزریق پول بیشتر به اقتصاد بدون درنظرگرفتن حواشی و افزایش روزافزون میزان بدهی نسبت به ظرفیت تولید است.  او در ادامه گفت: این شاید جذاب‌ترین پرسشی باشد که من در دنیای اقتصاد با آن مواجه شده‌ام. آیا می‌توانید روندی را که اکنون پیش گرفته‌اید، ادامه دهید؟ [پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸] اقتصاد جهان حدود ۱۲ سال این کار را انجام داد. شما این روند را با تمام قوا ادامه می‌دهید و ما این فرضیه را دوباره آزمایش می‌کنیم. این توصیف از وارن درمورد پول رایگانی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به دست همه ما (مردم آمریکا) رسیده است، می‌تواند توضیح دهد که چرا او اخیرا اقدام به فروش سهام بانکی خود در ایالات‌متحده کرد.

وبلاگ مشهور زیرو هِج که در زمینه اقتصاد فعالیت می‌کند، چندی پیش نوشت: وارن ظاهرا بی‌سروصدا در حال سرمایه‌گذاری علیه سیاست‌های ایالات متحده است؛ زیرا سرمایه‌گذار معروفِ مخالف با طلا، سرمایه خود را از بانک خارج کرده است تا آن را روی طلا سرمایه‌گذاری کند. بانک ستون اصلی اقتصاد آمریکا است که برمبنای اعتبار کار می‌کند.

چند روز پیش، یکی از دوستانم به من گفت: ببین میلیاردها چه می‌کنند، نه اینکه چه می‌گویند.

اگر بخواهیم اقدامات وارن را الگوی خود قرار دهیم، باید به رکوردشکنی‌های قیمت‌ در بازار سهام به دیده تردید بنگریم.

تداوم تورم

اگر همراه با افزایش قیمت‌ها، ارزش پول شما نیز کاهش یابد، با تورم روبه‌رو هستید. تورم یعنی کسر مالیات و عوارض پنهان از پول شما.

وارن اظهار کرد: من اشتباه فکر می‌کردم که می‌توانید بدون تحمل تورم، به اهدافی برسید که اکنون به آنها دست یافته‌اید.

وارن درآمد شرکت خود را روی طلا و اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری کرده است؛ درحالی‌که او سرمایه‌گذاری روی اوراق قرضه دولتی را «در بلندمدت افتضاح» می‌نامد؛ زیرا اوراق قرضه خزانه‌داری نوعی از سرمایه‌گذاری است که در آن شما اساسا به دولت پول قرض می‌دهید.

دیدگاه جدید وارن درمورد نحوه کارکرد پول، تورم را به‌عنوان عاملی سرنوشت‌ساز در نظر می‌گیرد.

نرخ بهره منفی

نرخ بهره منفی، سیاست مالی غیرمتعارفی است که اغلب در شرایط رکود بازارها اعمال می‌شود. اگر نرخ بهره بانکی منفی باشد، شما برای سپرده‌گذاری خود، به‌جای اینکه سود و بهره دریافت کنید، باید پولی مازاد بر سپرده بپردازید. نرخ بهره منفی می‌تواند به ضرر شما باشد؛ زیرا باید برای نگه‌داشت پول خود پول بپردازید. نرخ بهره منفی همچنین به این معنی است که بانکی که انتخاب کرده‌اید، احتمالا با مشکلات مالی شدیدی روبه‌رو است که ممکن است آنها را از رقابت کسب‌وکار بانکداری بیرون کند. درست است که بانک‌ها درصورت بروز چنین اتفاقاتی بیمه دارند؛ اما اگر مشکل خیلی بزرگ باشد، بیمه سپرده نیز بی‌فایده خواهد بود. بسیاری افراد اهمیت این موضوع را درک نمی‌کنند. آنها فکر می‌کنند دولت یا یک بیمه‌نامه جادویی، بدون هیچ‌گونه پیامد منفی از سرمایه آنها مراقبت خواهد کرد. در این جهان بی‌سامان، من به کسی که ادعا کند از شما و پول شما محافظت خواهد کرد، اعتماد ندارم. ثروتمندان با دسترسی به اطلاعات مهم می‌توانند حرکت بعدی افرادی را پیش‌بینی کنند که به لحاظ مالی توانایی چندانی ندارند و به این صورت، سرمایه قشر ضعیف‌تر را به تاراج ببرند. داده‌ها به ما نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد با استفاده از برنامه‌هایی مانند رابین‌هود سهام می‌خرند. (رابین‌هود یک اپلیکیشن آمریکایی خدمات مالی است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، سهام خرید و فروش کنند.) رابین‌هود به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، سهام خریدوفروش کنند. در حالی‌ که میلیاردرهایی همچون وارن در حال خروج از بازار سهام و به‌دنبال ایمنی بیشتر هستند، به نظر می‌رسد افراد عادی خود را زیرک‌تر از حرفه‌ای‌ها می‌بینند یا شاید فکر می‌کنند روبات‌های معاملاتی پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند حرکات سرمایه‌گذاران خرد را پیش‌بینی و از آن استفاده کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری از معاملات متعدد برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری خود بهره می‌برند و از سرمایه‌گذارهای متوسط پیش می‌افتند. همین شرکت‌ها از سرمایه‌گذاران خردی سبقت می‌گیرند که از اپلیکیشن رابین‌هود استفاده می‌کنند.  طبق گزارش بلومبرگ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیشرفته به داده‌هایی دسترسی دارند و از آنها سوءاستفاده می‌کنند که مشخص می‌کند سرمایه‌گذاران خرد چه موضعی اتخاذ کرده‌اند و چه می‌کنند.

درواقع، در این موقعیت، پول هوشمندی (smart money) که سرمایه‌گذاران کلان وارد بازار می‌کنند در مقابل پول کودن (dumb money) قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاران خرد با آن خرید و فروش می‌کنند. این داده‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد تا پول قشر ضعیف‌تر را غارت کنند تا بتوانند پول مشتریان و همکاران ثروتمند خود را بپردازند. جالب اینجاست که نام این اپلیکیشن، به‌شکلی کنایه‌آمیز، رابین هود است!