عامل اصلی قله شکنی فلز گرانبهای داخلی در روز دوشنبه، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در اولین روز کاری سال جاری به راحتی از مرز روانی هزار و ۹۰۰ دلار عبور کرد. جدا از رشد قیمتی طلا، دیروز بهای دلار نیز در بازار داخلی رشد کرد و متغیر دوم تحریک سکه بازان شد. اسکناس آمریکایی دیروز ۱۵۰تومان بالا رفت و به بهای ۲۵هزار و ۸۵۰ تومان رسید. با رشد طلا و دلار، ارزش ذاتی سکه نیز بسیار بالاتر آمد و به نزدیک ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. با اینکه ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی باقی مانده بود، به واسطه بالا ماندن سطح تقاضا، قیمت بازاری در محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

تحلیلگران فنی باور دارند، در صورتی که سکه بتواند بالای ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خود را تثبیت کند، حرکت به سوی مرز ۱۳ میلیون تومانی را آغاز خواهد کرد. در غیر این صورت، این دسته از تحلیلگران معتقدند که قیمت سکه با سودگیری معامله‌گران، می‌تواند بار دیگر به کانال ۱۱ میلیون تومانی عقب‌گرد کند. با توجه به ارزش ذاتی سکه، کف فعلی قیمت را می‌توان محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفت. در صورتی که اونس طلا رشد بیشتری را تجربه کند، ارزش ذاتی سکه بالاتر می‌آید و اعتماد معامله‌گران به روند صعودی نیز بیشتر می‌شود.

اهرم اخبار در بازار ارز

یکی از مهم ترین عواملی که در سومین روز هفته، زمینه ساز افزایش قیمت سکه شد، ورود دلار به محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی و ادامه روند افزایشی بود. دلار که در روز یکشنبه ۶۰ تومان رشد کرده بود، روز دوشنبه ۱۵۰ تومان افزایش قیمت دیگر را تجربه کرد و به بهای ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.  به گفته فعالان، جوسازی معامله‌گران پیرامون برخی اخبار سیاسی موجب شد که میزان خریدها در بازار افزایش پیدا کند. یکی از اخباری که نوسان‌گیران پیرامون آن مانور کردند، آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی بود. روز گذشته، به گزارش عصر ایران، سخنگوی دولت گفت، اعتبار آیین‌نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین و فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شده است. برخی از معامله‌گران سعی می‌کردند این باور را در بازار برجسته کنند که این اتفاق روابط ایران با اروپا و آمریکا را بیشتر دچار تنش خواهد کرد.

در کنار این، در روزهای گذشته  به ناو نیمیتز دستور داده شد که  به پایگاهش بازگردد؛ با این حال، دوشنبه چهارم ژانویه به این ناو دستور داده شده است که دوباره به محل ماموریت خود در خلیج فارس روانه شود. برگشت این ناو نیز تا حدی مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت.

خبر سومی که دلالان سعی کردند پیرامون آن مانور کنند، تعیین نرخ ۱۷هزار و ۵۰۰ تومانی در بودجه به‌عنوان نرخ تسعیر ارز بود. برخی از معامله‌گران سعی می‌کردند، چنین تصوری را در بازار ایجاد کنند که با این اتفاق، احتمال افت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بسیار دور از انتظار است. با وجود تمام اتفاقات سیاسی روز گذشته و اخبار متعددی که نوسان‌گیران پیرامون آن مانور کردند، قیمت دلار تنها ۱۵۰ تومان رشد کرد و حتی نتوانست بالای مرز ۲۶ هزار تومانی قرار بگیرد. این درحالی بود که با توجه به ارزش حواله درهم، دلار توان ورود به کانال بالاتر را داشت. به باور برخی فعالان، میزان تقاضا در بازار نقدی دلار هم چنان زیاد بالا نرفته بود که بتواند زمینه ساز هماهنگی آن با حواله درهم شود. برخی تحلیل گران فنی باور داشتند، در صورتی که دلار بتواند به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی برود و خود را در آن منطقه تثبیت کند، احتمال ورود موج جدیدی از تقاضا وجود دارد. در غیر این صورت این گروه تصور می‌کنند  که قیمت دلاربار دیگر به سمت نقاط پایین تر اصلاح خواهد شد.