ریزش سریالی همه بازارها

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه ادامه یافت. روز شنبه، دلار دو کانال عقب‌نشینی کرد و سکه امامی از مرز ۱۲ میلیون تومانی پایین کشیده شد. افت شدید قیمت بازاری سکه موجب شده است که حباب این فلز گرانبها ترک بخورد و در وضعیت تخلیه قرار بگیرد. سکه که روز چهارشنبه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد، در روزهای پنج شنبه و شنبه با افت شدید قیمت به ارزش بازاری خود نزدیک تر شد. روز شنبه، سکه ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان کمتر از روز پنج شنبه بود. این فلز گرانبها در آخرین روز هفته هم نزدیک به ۲ میلیون افت قیمت را به ثبت رسانده بود. با ثبت چنین ریزش‌هایی، حباب سکه به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که نشان از ترک یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی در حباب این فلز گرانبها نسبت به روز چهارشنبه دارد.

یکی از عواملی که منجر به افت سنگین قیمت سکه شد، ریزش بهای دلار در بازار ارز بود. دلار روز شنبه ۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال‌های ۲۶ و ۲۵ هزار تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. جدا از افت قیمت دلار، سکه در مهر و آبان رشد بیشتری را نسبت به ارزش ذاتی خود تجربه کرده بود؛ یکی از عواملی که منجر به آن شد که سکه بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود، نگرانی‌های معامله‌گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا بود. به نظر می‌رسد رای بالای آقای بایدن و احتمال پایان فشار حداکثری توسط دولت آمریکا موجب شده است که نگرانی‌های این دسته از معامله‌گران نسبت به شرایط آتی اقتصاد ایران کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت سکه به سمت واقعی تر شدن حرکت کند.

در حال حاضر، بازیگران بازار سکه باور دارند که قیمت این فلز گرانبها دو نقطه حمایتی ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون تومانی را پیش روی خود دارد که در صورت شکست آنها قیمت می‌تواند افت بیشتری را تجربه کند.

به گفته برخی تحلیلگران فنی، تا زمانی که این فلز گرانبها زیر ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد نیز انتظارات افزایشی فعال نخواهند شد. سکه از زمانی که در اواخر مهرماه به سقف ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی برخورد کرد،‌ عمدتا در مسیر نزولی گام برداشته و حمایت‌های مهمی را از دست داده است.

کاهش خریداران دلار

در روزهای اخیر حجم‌های خرید دلار در بازار پایین آمده است و عده بیشتری تمایل پیدا کرده‌اند که ارز خود را به فروش برسانند. با این حال‌ عده‌ای هم معتقدند که قیمت‌های کنونی برای خرید مناسب است و در بازار تا حدی فعال شده‌اند.

با این حال تعداد آنها بسیار کمتر از فروشندگان است و هیجان خرید خاصی نیز در بازار وجود نداشت.

این در حالی بود که برخی ازدارندگان دلار از بعدازظهر چهارشنبه از هراس افت بیشتر قیمت‌ها، مرتب در موقعیت فروش قرار گرفته‌اند. در واقع پیشروی بایدن در ایالت‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتظارات ارزی در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌داد و موجب می‌شد که دلار کانال‌های قیمتی خود را یک به یک از دست بدهد.

صبح چهارشنبه پیروزی ترامپ در ایالات اوهایو، تگزاس و فلوریدا موجب شده بود که قیمت دلار حتی بالای مرز ۳۰ هزار تومانی معامله ‌شود،‌ ولی از ظهر چهارشنبه تا حدی تردیدها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالا رفت؛ بایدن در ایالت ویسکانسین جلو افتاد و گفته می‌شد که با شمارش آرای پستی در میشیگان هم از ترامپ پیشی خواهد گرفت. همین اتفاق موجب شد که دلار به کانال ۲۹هزار تومانی بازگردد. واکنش بازار به انتخابات آمریکا در روز پنج شنبه و شنبه با شدت بیشتری ادامه یافت. دلار در این بازه زمانی ۵ کانال قیمتی را از دست داد و بیش از ۵ هزار تومان ارزان‌تر شد. با وجود این ریزش، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که قیمت دلار افت بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد؛‌ آنها باور دارند، الگوی ریزش این ارز شبیه به سال ۹۷ خواهد بود. در آن مقطع زمانی، دلار پس از برخورد به محدوده ۱۹ هزار تومانی باریزش سنگینی مواجه شد و به‌تدریج تا مرز ۱۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.

ریزش تدریجی در دو بازار

روز شنبه معامله‌گران دلار تا اواسط روز سعی زیادی کردند که قیمت اسکناس آمریکایی را در کانال ۲۵ هزار تومانی نگه دارند. با این حال، به‌تدریج، افزایش فروش‌ها موجب شد که معامله‌گران از موقعیت خرید عقب‌نشینی کنند و بازار آمادگی ورود به کانال پایین‌تر را پیدا کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از فعالان انتظار داشتند که قیمت دلار به یکباره روز شنبه در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا تا مرز ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند. با این حال، به نظر می‌رسد بازار با احتیاط بیشتری نسبت به انتظار این گروه از فعالان رفتار کرد. عده‌ای هم اعتقاد دارند، معامله‌گران زیادی دلارهای بالا خرید روز چهارشنبه روی دستشان مانده است و تا جایی که بتوانند در برابر ریزش قیمت‌ها مقاومت خواهند کرد.

روز گذشته در بازار سکه هم معامله‌گران در ابتدای روز سعی داشتند کانال ۱۲ میلیونی سکه را حفظ کنند و در مقطعی حتی موفق شدند این فلز گرانبها را تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا بیاورند.

 با این حال، هر چقدر به اواخر روز نزدیک شدیم، کفه میزان فروش‌ها سنگینی کرد و همین موضوع موجب شد که فلز گران‌بهای داخلی در نهایت به کانال ۱۱میلیون تومان برود.

 ارزش ذاتی سکه در روز شنبه در حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و فلز گرانبهای داخلی با ارزش ذاتی خود تنها ۴۰۰ هزار تومان فاصله داشت.

نگاه‌های متناقض به آینده دلار

دو نگاه متناقض در مورد آینده قیمت دلار وجود دارد؛ دسته‌ای که باور دارند، بازار به کف خورده و وقت خرید تدریجی است و گروهی که معتقدند بازار هم چنان در معرض افت بیشتر قیمت دارد و انتظار قیمت‌های بسیار پایین تری را می‌کشند. برخی افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند دلار پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا را با ریزش‌های پنج‌شنبه و جمعه پیش‌خور کرده است. این گروه حتی انتظار ندارند، این ارز بدون کمک و عرضه بازار ساز به زیر ۲۵ هزار تومان برود.

این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار در مسیر سال ۹۷ حرکت می‌کند. از نگاه آنها، بازار پس از ریزش‌های سنگین، دچار رکود می‌شود و سپس به‌صورت تدریجی راه نزول آرام را در پیش می‌گیرد. به باور این گروه، دلار دیگر مکان امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک بالایی دارد. در این میان، دسته‌ای از معامله‌گران نیز همچنان نگاه مشخصی به بازار ندارند و به‌احتمال‌زیاد ترجیح می‌دهند، امروز هم مانند هفته گذشته بیشتر تماشاچی وقایع بازار باشند و تا زمانی که قیمت‌ها به ثبات نسبی نرسیده‌اند، خریدوفروش خاصی را انجام ندهند.

در این میان، برای بسیاری از معامله‌گران بازار داخلی، روند قیمت درهم نیز اهمیت زیادی دارد. نرخ حواله درهم روز شنبه به زیر مرز ۷ هزار تومان رفت و این عامل به عنوان یک متغیر کاهشی مهم در بازار عمل کرد.

 

ریزش دسته‌جمعی سهام در آغاز هفته