آنها به دقت سطوح حمایتی را رصد خواهند کرد و در صورتی که دلار در این سطوح با افزایش خریدها مواجه نشود، اقدام به فروش خواهند کرد. اولین نقطه حمایتی پیش‌روی بازار، مرز ۲۴هزار تومانی است و پس از آن سطح ۲۳هزار و ۸۰۰ تومانی حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. معامله‌گران فنی در ۱۰ روز گذشته، بارها عنوان کرده‌اند تا زمانی‌که قیمت دلار بالای سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، اقدام به فروش نخواهند کرد.

افت قیمت دلار در روز پنج‌شنبه موجب شد که فروش‌ها در بازار سکه نیز شدت پیدا کند و در نتیجه قیمت این فلز گرانبها نیز در جاده کاهشی قرار گرفت. در آخرین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۱۵۰ هزار تومان افت قیمت را به‌ثبت رساند و روی عدد ۱۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت. عامل دیگری که به افت قیمت سکه کمک کرد و تعداد فروشنده‌ها را در بازار بالا برد، عدم توان طلا در بازارهای جهانی برای صعود به سوی نرخ‌های بالاتر بود. به گفته فعالان، طلای جهانی در هفته‌جاری بیشتر از آنکه حامی قیمت سکه بوده باشد، نقش ضربه‌گیر قیمتی را برای سکه‌ بازی کرده است. قیمت بسته‌شده طلای جهانی از اهمیت زیادی برای بازیگران بازار سکه برخوردار است.

دلار بیش از ۳ درصد افزایش یافت

با وجود افت روز آخر دلار، این ارز در هفته‌ای که گذشت، بیش از ۳ درصد رشد قیمت را به‌ثبت رساند. دلار پنج‌شنبه دو هفته پیش در کانال ۲۳ هزار تومانی حضور داشت و پس از آغاز به‌کار بازارها در هفته‌جاری در ابتدا از سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کرد و در گام دوم، وارد کانال ۲۴هزار تومانی شد. در واقع به‌نظر می‌رسد در هفته‌ای که گذشت، میزان تقاضا در بازار بالا رفته بود و همین عامل موجب شد که دلار وارد سطوح تازه‌ای شود.

در این میان، واکنش بازارساز به افزایش قیمت دلار متفاوت از دفعات قبل بود. در گذشته هر زمان قیمت دلار در بازار آزاد بالا می‌رفت، بهای این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی نیز رشد می‌کرد. با این حال، این‌بار صرافی‌های بانکی راه کاهش قیمت را درپیش گرفتند. در حالی‌که در مقطعی قیمت دلار بر تابلوی این صرافی‌‌ها تا ۲۳هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفته بود، به یکباره، مسیر قیمت عوض شد، به‌طوریکه در انتهای هفته قیمت این ارز در صرافی‌ها روی عدد ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. برخی فعالان باور دارند، بازارساز از این طریق سعی دارد که به معامله‌گران چنین سیگنالی را ارسال کند که قیمت‌های بالای ۲۴ هزار تومان را به رسمیت نمی‌شناسد و از این طریق انگیزه آنها برای خرید ارز را کاهش دهد یا حداقل تردید آنها برای خرید را بیشتر کند. با این حال، این سیاست یک اثر نامناسب بر بازار گذاشت و آن‌هم این بود که زمینه‌ساز ورود افراد زیادی به بازار شد.

در واقع در هفته گذشته تعداد قابل‌توجهی از افراد به‌سوی صرافی‌های بانکی شتافتند تا از اختلاف قیمت بین بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کسب سود کنند. باید دید در هفته جاری بازارساز چه شیوه‌ای را در پیش خواهد گرفت. به‌نظر می‌رسد اگر رشد قیمت دلار در بازار آزاد ادامه پیدا کند، بازارساز نیز ناچار خواهد شد خود را با قیمت‌های بالاتر هماهنگ کند. با این حال عده‌ای هم عنوان می‌کنند، بازارساز به دنبال فروش در قیمت‌های بالاست و از این طریق، قصد دارد نوسان‌گیران را غافلگیر کند. اگر نوسان‌گیران در قیمت‌های بالا اقدام به خرید کنند و نتوانند آن را به فروش برسانند، از لحاظ ریالی برای ورود به بازار در قیمت‌های پایین‌تر دچار مشکل خواهند شد. البته دیدگاه‌های متفاوت دیگری نیز در بازار وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، عده‌ای از بازیگران ارزی عنوان می‌‌کنند، نوسان‌گیران، قیمت دلار را به آرامی بالا آورده‌اند و حد ضرر مناسبی را نسبت به قبل برای خرید و فروش رعایت می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که توان ماندگاری آنها در بازار بالا برود. در واقع از نگاه این گروه، نوسان‌گیران سعی می‌کنند با احتیاط و اطمینان بیشتری نسبت به گذشته در بازار گام بردارند و همین مساله موجب شده است دچار ضرر سنگینی نشوند که منجر به خروج آنها از بازار شود. از نگاه آنها، رشد قیمت دلار به‌صورت پله‌ای صورت گرفته است، در نتیجه ریزش یک دفعه‌ای قیمت دشوارتر خواهد بود.

افزایش تقاضا برای سکه کوچک

در هفته‌ای که گذشت، قیمت ربع‌سکه رشد قابل‌توجهی را نسبت به سایر دارایی‌ها تجربه کرد. روز پنج‌شنبه قیمت ربع‌سکه ۴۰ هزار تومان افت کرد و به بهای ۳میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. با وجود این افت، ربع‌سکه در هفته گذشته حدود ۶/ ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه هیچ‌کدام از انواع سکه چنین رشدی را به ثبت نرساندند. به گفته فعالان، وقتی دامنه نوسان در بازار زیاد می‌شود، برخی از معامله‌گران خرد به سمت بازار ربع‌سکه می‌روند و هجوم خرید آنها باعث می‌شود که این فلز کوچک، رشد قابل‌توجهی را تجربه کند. در این میان، در مورد روند بازار سکه در هفته آتی، رفتار طلای جهانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به گفته برخی فعالان، طلا در صورتی که زیر هزار و ۹۵۰ دلار بسته شود، تمایل برای خرید سکه کاهش خواهد یافت.