بازدهی دلار منفی شد

روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. به‌رغم ثبت این رشد، بازدهی هفتگی دلار مثبت نشد و به منفی ۸/ ۰ درصد رسید. این اولین بار پس از سه هفته رشد متوالی بود که بازدهی شاخص ارزی منفی شد. در چنین شرایطی، گروهی منفی شدن بازدهی را به‌عنوان سیگنالی مبنی بر تغییر روند بازار تفسیر کردند و اعتقاد داشتند بازار از این پس به آرامی در مسیر کاهشی حرکت خواهد کرد. این در حالی است که دسته‌ای دیگر بر افزایش روز آخر هفته و بازگشت دلار به بالای مرز حمایتی تاکید می‌کنند و باور دارند، این رشد نشان می‌دهد که دوران اصلاح این ارز تمام شده است و بار دیگر خریداران با قدرت به بازار بازخواهند گذشت. 

در هفته‌ای که دلار در مجموع کاهش قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز برای اولین بار پس از سه هفته رشد متوالی، نزولی شد. روز پنج‌شنبه، سکه ۹۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. این افزایش فلز گرانبهای داخلی را از کف ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بلند کرد و موجب شد کمی انتظارات کاهشی در بازار تعدیل شود. با این حال، فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته ۳/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که سکه در هفته گذشته ۹/ ۷ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود. 

گروهی از فعالان باور داشتند، افت هفته گذشته سکه در مجموع تنها یک اصلاح طبیعی بوده است و برخی از معامله‌گران تنها با فروش سکه در قیمت‌های بالا اقدام به سودگیری کردند. برخی نیز عنوان می‌کردند رشد روز آخر هفته به معنای پایان اصلاح قیمتی سکه بوده و بازار به مسیر افزایشی بازگشته است. البته روز پنج‌شنبه قیمت طلای جهانی افزایش یافت و نه تنها به کانال هزار و ۷۰۰ دلاری بازگشت، بلکه تا محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری رشد کرد؛ با توجه به این رشد اونس، طبیعی بود که بهای سکه تمام نیز در بازار داخلی کمی افزایش پیدا کند. سکه برای اینکه بار دیگر با قدرت رشد خود را ادامه دهد، نیاز دارد در گام اول از سطح ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور کند. فلز گرانبهای داخلی برای اینکه چنین سطحی را بشکند نیاز به همراهی و افزایش دلار دارد. 

شاخص ارزی روز پنج‌شنبه از سطح حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد، ‌ولی باید در نظر داشت که پیش‌تر دو بار در برابر عبور از محدوده ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی ناکام شده بود. در واقع دلار همچنان با یک مرز مقاومتی مهم رو به رو است و تا از آن عبور نکند، به احتمال زیاد تمایل برای فروش پس از هر رشد قیمتی بیشتر خواهد شد. با این حال، از نظر شماری از معامله‌گران، ارزش دلار بر اساس نرخ حواله درهم بالاتر از نرخ بازار داخلی است؛ به گفته برخی فعالان، روز پنج‌شنبه نرخ حواله درهم ۴هزار و ۸۳۰ تومان بود که با توجه به این قیمت ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان باشد. همچنین گفته شد ارزش دلار در سلیمانیه عراق بالاتر از بازار داخلی است. چنین مسائلی برخی از معامله‌گران را به رشد قیمت امیدوار می‌کرد؛ با این حال، کاهشی‌ها باور داشتند، هر رشد قیمتی تلاش نوسان‌گیران برای فروش در قیمت‌های بالاتر است و روند دلار با افزایش صادرات نمی‌تواند افزایشی باشد. 

Untitled-2