شروع کاهشی در بازار ارز

با این حال، صحبت‌های اکثر فعالان نشان می‌دهد که روز شنبه معاملات زیادی در بازار انجام نمی‌شد و خرید و فروش‌ها محدود بود. در واقع حتی می‌توان گفت بازار حالت نیمه‌تعطیل داشت. در چنین شرایطی باید دید بازار در روز جاری به افت دو روز ابتدایی خرداد چه واکنشی نشان خواهد داد، مخصوصا اینکه تقاضاهای حواله‌ای جدیدی که در روزهای تعطیل نمی‌توانستند وارد بازار شوند، احتمالا در روز سه‌شنبه می‌توانند قیمت را تحریک کنند. در مقابل، دسته دیگری باور دارند، بازار پس از اینکه دو بار نتوانست محدوده ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را بشکند،‌ اکنون بیشتر از آنکه میل به رشد داشته باشد،‌ نیازمند اصلاح قیمتی است. از نظر آنها دلار در صورتی بار دیگر افزایشی خواهد شد که در مسیر اصلاح بتواند سطح حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کند. این مرز برای معامله‌گرانی که قصد خرید دوباره در بازار دارند اهمیت زیادی دارد.

در کنار این مسلما روند قیمتی دلار در شهرهای مرزی چون سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز بر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر خواهد داشت. شروع کاهشی یا افزایشی نرخ حواله درهم دیگر عاملی است که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را معمولا در مورد افزایشی یا کاهشی بودن قیمت دلار تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این دو عامل، نوع قیمت‌گذاری بازارساز در صرافی‌های منتخب را نیز باید اضافه کرد. در واقع می‌توان گفت اینها مجموعه عواملی هستند که به‌صورت روزمره شرایط بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر تغییرات خود قرار می‌دهند. با این حال، در تصویر بزرگتر مسلما میزان درآمدهای ارزی و دسترسی به آن است که بیشترین اهمیت را در تعیین مسیر بازار خواهد داشت. در واقع بخش زیادی از فعالان باور دارند آنجه موجب شده است که قیمت دلار در هفته‌های اخیر در مسیر صعودی قرار بگیرد، ضعفی است که در سمت عرضه به وجود آمد. از نظر آنها گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها موجب شد که درآمدهای ارزی کشور کاهش و به تبع آن قیمت ظرفیت بیشتری برای افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی برخی فعالان باور دارند یافتن مقاصد جدید برای صادرات نفت همچون ونزوئلا می‌تواند منجر به تقویت درآمدهای ارزی شود که در نهایت به مدیریت بازار ارز کمک می‌کند. در این میان، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند، در روزهای گذشته جوسازی زیادی توسط نوسان‌گیران پیرامون ایجاد مشکل توسط آمریکایی‌ها برای نفتکش‌هایی که از سوی ایران به سمت ونزوئلا در حرکت بودند، شنیده می‌شد. با این حال،‌ چنین مشکلی حداقل تا بعدازظهر دیروز به وجود نیامد و همین موضوع می‌تواند کمی سمت جوسازی‌های افزایشی را تعدیل کند. با این حال،‌چنانچه گفته شد باید دید در سمت واقعی عرضه و تقاضا چه تغییراتی صورت خواهد گرفت.

همان‌طور که در اولین روز هفته، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، سکه تمام‌بهار آزادی نیز راه نزولی را برای حرکت انتخاب کرد. روز شنبه،‌ سکه امامی ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید. این فلز گرانبها روز پنج‌شنبه نیز افت قیمت را به ثبت رسانده بود و از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پایین‌تر رفته بود. در این میان، روند بهای طلای جهانی نیز برای معامله‌گران داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. طلا در صورتی که بتواند به بالای محدوده هزار و ۷۵۰ دلاری سرک بکشد، می‌تواند قیمت‌های بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.