رکورد کاهشی در بازار سکه

 به‌نظر می‌رسید، بازیگران بازار تلاش زیادی می‌کردند که کف ۳ میلیون و ۸۵۰هزار تومانی را حفظ کنند. گروهی از معامله‌گران باور داشتند در صورتی که سکه به کانال ۴ میلیونی بازنگردد، موج دیگری از کاهش قیمت‌ها آغاز شود. روز گذشته نیم سکه و ربع سکه و همچنین طلای ۱۸ عیار نیز گرفتار موج نزولی شدند. نیم سکه تا مرز ۲ میلیونی و ربع سکه تا قیمت یک میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از کانال ۳۰۰ هزار تومانی خارج و به محدوده ۲۹۸ هزار تومانی وارد شد. قیمت نیم‌سکه بالای ۲۰۰ هزار تومان افت را نشان می‌داد و ربع سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نزدیک به ۳۵ هزار تومان کاهش یافت.به گفته فعالان، دلیل اول کاهش قیمت در بازار سکه نزول بهای دلار بود؛ برخی دیگر، رشد بیش از اندازه سکه در روزهای گذشته را عاملی دانستند که فروشنده‌ها را در روز چهارم هفته به بازار بازگرداند. اخباری در کانال‌های معامله‌گران منتشر می‌شد که خریداران سکه در انتظار ضرر سنگین باشند؛ چراکه بخش زیادی از قیمت سکه دارای حباب بود؛ ارزش بازاری قیمت سکه در روز دوشنبه ۸۰۰ هزار تومان با ارزش ذاتی آن فاصله داشت.

 شروع روند کاهشی در روز سه‌شنبه بسیاری از مردم عادی را برای فروش سکه به بازار کشاند. اما در بازار ارز عامل اصلی کاهش قیمت، از نظر فعالان به سیگنال رئیس‌جمهوری آمریکا مربوط بود. برخی دیگر، بالا رفتن احتمال آغاز به کار بازار دوم طی روزهای آتی را دیگر عامل کاهشی دانستند.  روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه تا بعدازظهر افت زیادی را تجربه کرد؛ با این حال، به گفته فعالان از حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز سه‌شنبه موج جدیدی از خریدارها به هر دو بازار وارد شد. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که روند معاملات در بازار شفاف نشود، در ساعات انتهایی روز نوسان‌گیران می‌توانند قیمت‌ها را بالا بکشند. به گفته یکی از فعالان، نوسان‌گیران در ابتدای روز دلار و سکه مردم عادی را خریداری کردند و پس از آن سعی کردند با بالا بردن قیمت‌ها سود خود را بالاترببرند.

  شروع افت دلار؛ ۲۳:۴۰ دوشنبه

به گفته فعالان، افت قیمت دلار از دقایق پایانی روز دوشنبه آغاز شد. پس از ساعت ۱۱ شب دوشنبه، در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران صحبت‌های دونالد ترامپ به‌طور گسترده‌ای منتشر شد؛ معامله‌گران بخشی که ترامپ از مذاکره بی‌قید و شرط صحبت کرد را مورد توجه قرار دادند؛ به‌دنبال این اتفاق ربع ساعت مانده به پایان روز دوشنبه‌عنوان شد که قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی هرات افغانستان سیر نزولی گرفت و از کانال ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان به کانال ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رفت. صبح روز سه‌شنبه نیز بیشتر معامله‌گران در فضای مجازی عنوان می‌کردند که حاضر به فروش ارز خود هستند. بیشتر قیمت‌ها در محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان عنوان می‌شد. در واقع آنها قصد داشتند با قیمتی نزدیک به نرخ بسته‌شده روز دوشنبه ارز خود را بفروشند و از موج احتمالی نزولی بازار در روز سه‌شنبه برحذر بمانند. با این حال، اولین معامله بازار تهران زیر مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و با کاهش قیمت یک هزار و ۴۰۰ تومان صورت گرفت. نزول قیمت‌ها پس از ساعت ۱۲ بعدازظهر ادامه یافت و نرخ این ارز به زیر مرز۱۱ هزار تومانی رفت. پس از آن قیمت به سوی هدف بعدی یعنی دلار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت کرد. در مقطع کوتاهی از آن پایین رفت، ولی به سرعت در آن محدوده حمایت شد.

معامله‌گران باور داشتند، عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی کف حمایتی محکمی است و در صورتی که قیمت از آن پایین‌تر نرود، می‌توان همچنان در موقعیت خرید قرار گرفت. روز سه‌شنبه، بیشتر معامله‌گران نیز در شرایطی که قیمت دلار بالای مرز ۱۱ هزار تومان یا در آستانه کانال ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود، از مردم عادی این ارز را با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریدند. کف قیمت در بازار شهرهای همسایه مرز ۱۰ هزار تومانی عنوان می‌شد. روز گذشته هرات افغانستان در مقاطعی به زیر این مرز رفت ولی در سلیمانیه عراق قیمت بالای آن باقی ماند.

  نگاه معامله‌گران به بازار دوم

برخی معامله‌گران باور داشتند در صورتی که بازار دوم ارز به‌زودی راه‌اندازی شود و معاملات در آن روان باشد، قیمت‌ها در بازار آزاد به دلیل افزایش عرضه با افت بیشتری مواجه خواهد شد. گروه دیگری باور داشتند، در صورتی که سیگنالی از سوی ایران به آمریکا فرستاده شود، قیمت‌ها توان افت بیشتر را خواهند داشت و انتظار افت قیمت به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی وجود دارد. با این حال باید به این نکته نیز توجه کرد که بازار در روزهای اخیر به سرعت تغییرات قیمتی را تجربه می‌کند؛ در واقع از نظر تحلیلگران، وقتی قیمت در مسیر تعدیل قرار می‌گیرد، بازارساز باید به سرعت از آن استفاده کرده و با اصلاحات مناسب قیمت‌ها را در مسیر واقعی شدن قرار دهد. بیشتر کارشناسان باور دارند دلار بالای مرز ۱۰ هزار تومانی با متغیرهای اقتصادی توجیه‌پذیر نیست و بیشتر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی و شفاف نبودن وضعیت بازار آزاد در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

  شکست تلاش‌های مقاومتی افزایش‌های بازار؟

به گفته فعالان، روز گذشته معامله‌گران افزایشی از طریق دو رویکرد در برابر نزول قیمت سعی کردند مقاومت کنند. در اولین گام، آنها تلاش کردند سیگنال رئیس‌جمهور آمریکا به بازار را کم‌اثر کنند. بیشتر آنها عنوان می‌کردند اتفاق جدیدی رخ نداده است و ایران تمایلی به مذاکره ندارد. در گام دوم، آنها بیشتر سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را برجسته کردند. با این حال، بازار به جوسازی‌های این دسته از معامله‌گران توجهی نشان نداد و از ابتدای روز سه‌شنبه فروشندگان زیادی به بازار هجوم آوردند که نتیجه آن نزول شدید قیمت‌ها در دو بازار سکه و ارز بود. به‌عنوان مثال، یورو که روز دوشنبه در مقطعی به مرز ۱۳ هزار تومانی رفته بود، روز سه‌شنبه حتی تا انتهای کانال ۱۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.موج دوم مقاومت معامله‌گران افزایشی از بعدازظهر آغاز شد؛ جایی که مردم عادی تقریبا از بازار خارج شده بودند. آنها در این ساعات سعی کردند با افزایش خریدهای خود از قیمت سکه و دلار حمایت کنند و هر دو را از کف روزانه بالا بکشند. این دسته تا حدی در این مسیر موفق شدند. با این حال، باید دید بازار در روز چهارشنبه جوسازی این دسته را جدی خواهد گرفت یا تحت‌تاثیر احتمال افزایش عرضه ارز در هفته آینده عقب‌نشینی قیمتی ادامه خواهد یافت.یکی از عوامل مهمی که در روز گذشته در افت قیمت دلار موثر بود به نزول قیمت حواله درهم برمی‌گشت. حواله درهم در این روز از مرز مهم ۳ هزار تومانی پایین رفت و در مقاطعی از روز حتی به کانال۲ هزار و ۸۰۰ تومانی سرک کشید.