شماره روزنامه ۶۱۲۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۹ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۱۲۹

  • دست خالی رشد اقتصادی

    پرهام پهلوان: رشد اقتصادی باید پایدار، قابل لمس برای مردم و باعث افزایش رفاه آنها باشد تا مردم احساس کنند شرایط تغییر کرده است. تا زمانی که اثر رشد بر آموزش، بهداشت، افزایش کیفیت سبد مصرفی خانوار، افزایش قدرت خرید و سایر عواملی که مستقیما بر رفاه مردم اثرگذار است مشخص نشود، جامعه به سادگی آمارها را نمی‌‌‌پذیرد. رشد اقتصادی، با توجه به سهم بخش‌‌‌های مختلف اقتصاد از رشد، در صورت توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت، نه‌‌‌تنها باعث افزایش رضایت عموم و رفاه اجتماعی نمی‌شود، بلکه حتی می‌‌‌تواند موجب افزایش شکاف طبقاتی و نارضایتی عمومی شود.
  • چرا رشد به رفاه نرسید؟

    حسین جلیلی/پژوهشگر دکترای اقتصاد دانشگاه سایمون فریزر در کانادا
    در ۱۵ فصل گذشته، براساس آمارهای رسمی، اقتصاد ایران رشد مثبت را تجربه کرده است. با این حال، احساس عمومی مردم نسبت به شرایط معیشتی و کیفیت زندگی همچنان منفی است. در این شرایط، بسیاری از مردم گزارش می‌دهند که تغییر ملموسی در زندگی خود نمی‌‌‌بینند. در این مقاله به بررسی دلایلی می‌‌‌پردازیم که می‌‌‌توانند شکاف میان رشد اقتصادی و ادراک عمومی از بهبود وضعیت زندگی را توضیح دهند.
  • پاییز رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳

    دکتر علی حسین صمدی/استاد بخش اقتصاد دانشگاه شیراز
  • چرا رشد اقتصادی در زندگی مردم دیده نمی‌شود؟

    دکتر محمدرضا یوسفی شیخ‌رباط/استاد دانشگاه مفید
    مرکز آمار ایران گزارشی از رشد اقتصادی بهار امسال منتشر کرده است. در این گزارش آمده که در سه‌ماه اول سال‌جاری، رشد تولید ناخالص داخلی با نفت ۴.۶‌درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت ۲.۸‌درصد بوده است. در مورد رشد بخش‌های اقتصادی آمده است؛ بخش کشاورزی ۲.۳درصد، استخراج نفت خام و گاز طبیعی ۱۰.۲درصد، سایر معادن ۲.۳درصد، صنعت ۱.۸درصد، توزیع گاز طبیعی ۶درصد، تامین آب و برق ۴.۴درصد، ساختمان ۲.۲درصد و گروه خدمات ۳.۱‌درصد نسبت به سه‌ماه اول ۱۴۰۲ رشد داشته‌اند. هرگاه آمارهای رشد اقتصادی اعلام می‌شود، این پرسش در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که چرا اثر این رشد اقتصادی در زندگی ما احساس نمی‌شود. از این‌رو گروهی، این آمار را نادرست می‌دانند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر