شماره روزنامه ۶۱۲۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۷ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۱۲۷

  • پایان تک‏‏‌نوازی سولو!

    البرز نظامی: سر کلاس‌‌‌های درس اقتصادسنجی، به‌طور معمول استادان یک انذار جدی به دانشجویان خود می‌دهند؛ اینکه اگر تصمیم گرفتید متغیرهای ابزاری (Instrumental Variables) را در مدل خود به کار گیرید، به‌شدت مراقب باشید؛ زیرا استفاده از این نوع متغیرها هنر می‌‌‌خواهد؛ هنری که کار هر کسی نیست. اما اگر این هنر به‌درستی ادا شود، می‌‌‌تواند شما را به قله علم اقتصاد برساند؛ درست مانند نوبلیست‌‌‌های امسال علم اقتصاد.
  • نوبل برای پژوهشگران توسعه

    مژگان مداح/پژوهشگر دکترای اقتصاد در دانشگاه HEC لوزان
    سال‌ها بود که اقتصاددانان یک جایزه نوبل برای دارون عجم‌اوغلو کنار گذاشته بودند. تنها مساله این بود که در چه سالی و برای کدام یک از تحقیقاتش، این جایزه به او اهدا می‌شود. عجم‌اوغلو که می‌توان گفت از برجسته‌ترین اقتصاددانان تاریخ است، علاوه بر اینکه تحقیقات ارزشمندی انجام داده، در ارائه نتایج این تحقیقات به عامه مردم هم بسیار موفق بوده است و از این لحاظ نیز چهره شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود.
  • فراگیر یا بهره‌کش؟

    سهند امامی/پژوهشگر اقتصادی
    جایزه نوبل یکی از جوایز معتبر علمی، ادبی و صلح در جهان است که هر سال به افرادی که دستاوردهای برجسته‌‌‌ای در این زمینه‌‌‌ها دارند اهدا می‌شود. این جایزه در سال ۱۸۹۵ توسط آلفرد نوبل، شیمیدان و مخترع سوئدی، پایه‌‌‌گذاری شد. در سال ۱۹۶۸ نوبل اقتصاد توسط بانک مرکزی سوئد به مناسبت سیصدسالگی این بانک تاسیس و به یاد آلفرد نوبل نام‌گذاری شد. گرچه این جایزه بخشی از وصیت‌‌‌نامه آلفرد نوبل نبوده، اما اصولا نوبل در وصیت‌‌‌نامه خود خواستار این شد که بخش عمده‌‌‌ای از ثروتش برای ایجاد این جایزه استفاده و به افرادی اهدا شود که بیشترین سود را برای بشریت به ارمغان آورده‌‌‌اند.
  • حکایت اقتصاددانان زیرزمینی

    محمد عدمی/دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
    انسان بدون داستان نمی‌تواند زندگی کند. از این جهت، هر زمینه‎ای در طول تاریخ روایتی برای زندگی یا مرگ بیان کرده است. دانش اقتصاد همواره یکی از مهم‌ترین داستان‌‌‌ها بوده است؛ به‌‌‌طوری که داستان اقتصاد حتی پیش از آدام اسمیت نیز در دانش اقتصادسیاسی وجود داشت. بعد از آن، آدام اسمیت به عنوان پدر علم اقتصاد روایت جدیدی نسبت به قبل ارائه کرد. به این ترتیب، در هر دوره زمانی و در هر جامعه‌‌‌ای، مهم است که چه روایتی بر اقتصاد غالب شده باشد. اما داستان اقتصاد از یک جهت با داستان تاریخ توفیر دارد. در اکثر موارد، تاریخ را فاتحان می‌‌‌نویسند. این در حالی است که اقتصاد را هم فاتحان و هم شکست‌‌‌خوردگان روایت می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر