شماره روزنامه ۶۱۰۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۹ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۱۰۹

  • بهره‌وری؛ ضامن رفاه کشورها

    بهره‌‌‌وری به‌عنوان یکی از دو موتور اصلی رشد اقتصادی، اهمیتی کلیدی در عمده نظریات حوزه رشد و توسعه اقتصادی دارد. این مهم تا جایی پیش می‌رود که برخی از اقتصاددانان مهم تاریخ از بهره‌‌‌وری به‌عنوان ضامن رفاه کشورها یاد می‌کنند. در ایران اما سهم نازل بهره‌‌‌وری از رشدهای سالانه اقتصادی همزمان با افول ساختاری تشکیل سرمایه در کشور موجب شده است تا اقتصاد ایران نای رشد نداشته باشد و حتی به‌رغم وجود درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر، به مقادیر نازلی از رشد اقتصادی سالانه بسنده کند. پرونده امروز «باشگاه اقتصاددانان» با بررسی زوایای مختلف رشد اقتصادی، به بهره‌‌‌وری به‌عنوان عاملی که می‌‌‌تواند حیاتی دوباره به رگ‌‌‌های اقتصاد ایران تزریق کند، نگاه کرده است.
  • دو رکن رشد اقتصادی پایدار

    علی نیکبخت /فارغ‏‏‌التحصیل اقتصاد از دانشگاه خوارزمی
    رشد اقتصادی، فرآیندی چندوجهی است که ابعاد اقتصادی، سیاسی و حقوقی آن نیازمند هماهنگی مستمر میان نهادهای مختلف است. برای دستیابی به ثبات و پیشرفت بلندمدت، نهادها و ساختارهای قانونی باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای تنظیم شوند که از پویایی و هم‌‌‌افزایی میان این عوامل حمایت کنند. یکی از ‌‌ پیش‌‌‌نیازهای اصلی رشد اقتصادی، حاکمیت قانون است. اگر قوانین دائم در حال تغییر باشند، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نمی‌‌‌توانند برنامه‌‌‌ریزی بلندمدت داشته باشند. وجود قوانین پایدار، شفاف و پیش‌بینی‌‌‌پذیر برای ایجاد محیطی مطمئن و قابل اتکا جهت سرمایه‌گذاری ضروری است. این ثبات حقوقی، اعتماد و اطمینان خاطر را به فعالان اقتصادی می‌دهد تا تصمیمات استراتژیک و آگاهانه‌‌‌ای اتخاذ کنند.
  • رشد و بهره‌‌‌وری در عصر تکنولوژی نوین

    پرهام پهلوان /دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد
    مدتی است که از معرفی هوش مصنوعی می‌‌‌‌‌‌گذرد. هوش مصنوعی تغییرات زیادی در زندگی انسان‌‌‌ها و تولید، از جمله در رشد تولید و بهره‌‌‌وری نیروی کار ایجاد کرده است. اما بحث‌‌‌ها در مورد کارآیی هوش مصنوعی ادامه دارد. تاکنون، داده‌‌‌های کلان شواهد قابل اتکایی در مورد افزایش بهره‌‌‌وری نیروی کار با استفاده از هوش مصنوعی نشان نداده‌‌‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر