شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۳ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۸۳

  • راه و چـاه توسعه

    برخی عالمان اقتصاد، از جمله داگلاس نورث، برنده جایزه نوبل تاکید می‌کنند که تعامل فرادستان یعنی حاکمان و صاحبان ثروت می‌‌‌تواند به شکلی از توافق منجر شود که در پایان توسعه تا حد چشمگیری حاصل شده و بازی نیز به خشونت کشیده نشود. برخی دیگر از اقتصاددانان و عالمان سیاست و حکمرانی نیز با اشاره به بسترهای کنش جمعی، پشتیبانی جامعه از سیاستمدار توسعه‌‌‌خواه را عامل موفقیت کشورها می‌‌‌دانند. برخی نیز با اشاره به اهمیت اخلاق اجتماعی که بنیان‌گذاران یک نظام سیاسی در بطن و متن قوانین اساسی قرار می‌دهند، اصول این‌چنینی را مقوم نهادهای فراگیر و باز برای تحریک میل عمومی به توسعه می‌‌‌دانند.
  • رویکرد ساده بهتر است

    مرتضی دارائی/ کارشناس صنعت و کسب‌وکار
    رئیس‌جمهور در تمامی سخنرانی‌ها و مناظرات بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه هفتم و استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان تاکید داشت و حتی پس از مراسم تنفیذ در حکم معاون اولی دکتر عارف، میثاق مشترک را سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم نام برد و تمام صحبت‌های ایشان حول این محور می‌چرخید. این موضوع تا جایی مورد توجه واقع شد که در بین اهل رسانه و کارشناسان چنین گفته می‌شود که دکتر پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری ‌خواهد بود که هیچ قول و وعده و برنامه‌ای نداده است. درست هم می‌گفتند؛ چون ایشان بارها تاکید کرد که وقتی سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم وجود دارد و مطابق قانون دولت باید مجری آنها باشد، پس گفتن از برنامه‌های جدید بی‌معناست.
  • تفکر سیستمی و تکلیف صنعت

    واقف وحیدی‌آذر /دانشجوی دکترای آینده‌پژوهی دانشگاه تهران
    بزرگ‌ترین نشانه دوران مدرن تغییر است. رأی دادن به دکتر پزشکیان را می‌توان رأی دادن به تغییر روند‌های موجود تعبیر کرد. استفاده از کارگروه‌های با دانش و باتجربه را می‌توان نشانگر اهمیت استفاده از علم و تجربه و جوانی برای مدیریت وزارتخانه‌ها دانست. یکی از بخش‌های مهم تصمیم‌گیری نهادهای تاثیرگذار بر اقتصاد در کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) است. از میان صنایع گوناگون، صنعت خودرو را می‌‌‌توان یکی از صنایع مهم، هم از نظر اقتصادی و هم از حیث اجتماعی دانست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر