شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۵ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۷۵

  • داستان یک شوک بزرگ

    سقوط گسترده بازارهای مهم سهام در جهان، از استرالیا تا آمریکا و از ژاپن تا آلمان، به بحث و جدل پیرامون ظهور مجدد یک بحران جهانی منجر شده است. برخی از تحلیلگران با اشاره به اوج‌‌‌گیری غیرقابل باور سهام شرکت‌های فناوری که روی هوش مصنوعی متمرکزند، این روند را با شوک‌‌‌های مالی اواخر قرن بیستم و حباب دات‌کام مقایسه می‌کنند. برخی اقتصاددانان نیز با اشاره به وضعیت بیکاری و تورم در آمریکا و ناتوانی فدرال‌رزرو در بازگرداندن تورم به سطح زیر ۲‌درصد از امکان بروز رکود اقتصادی در این کشور بحث می‌کنند. در پرونده حاضر که در روزهای آینده در «باشگاه اقتصاددانان» ادامه خواهد داشت، سعی شده است درباره شوک در بازارهای مالی جهان و امکان مواجهه جهان با بحران اقتصادی فراگیر بحث شود.
  • سقوط بازار سهام یا بحران جهانی؟

    دکتر احسان طاهری/ تحلیلگر اقتصاد کلان
    دوشنبه هفته گذشته روز سیاهی برای بازار سهام در بیشتر اقتصادهای دنیا از جمله آمریکا و ژاپن بود و اکثر شاخص‌‌‌های سهام در این روز کاهش قابل‌توجهی را تجربه کردند. با این حال فراتر از این قضیه، نکته مهم‌تر این است که آیا این کاهش قیمت‌ها در بازار سهام از شروع یک بحران اقتصادی حکایت دارند یا خیر. به‌منظور پاسخ‌گویی به این موضوع، به دلایل ریزش بازار سهام خواهیم پرداخت تا ارتباط آنها را با بحران اقتصادی بررسی کنیم.
  • نگاهی به علل ریزش اخیر بازارهای سهام در جهان

    محمدمهدی وکیلی/ تحلیلگر اقتصاد جهانی
    سقوط اخیر بازار سهام در کشورهای پیشرفته، خاطرات رکودهای اقتصادی گذشته را برای فعالان بازارهای مالی در سراسر جهان زنده کرد. در این نوشتار، ضمن واکاوی علل و پیامدهای این سقوط، با بررسی گزارش‌‌‌های اخیر و داده‌‌‌های کلان اقتصادی، آثار احتمالی بلندمدت آنها بر اقتصاد جهانی را بررسی می‌‌‌کنیم. از نظر نگارنده، علل این سقوط را می‌‌‌توان در چهار دسته تقسیم‌‌‌بندی کرد:

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر