شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۱ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۷۱

  • چرخ و فلک فوتبال صنعتی

    در سال ۲۰۲۴، دنیای فوتبال با جنجال‌‌‌های متعددی در زمینه اسپانسرینگ روبه‌رو شد که تاثیرات قابل‌توجهی بر تیم‌‌‌ها، بازیکنان و طرفداران داشت. یکی از موارد بحث‌‌‌برانگیز، قراردادهای اسپانسرینگ با شرکت‌هایی بود که فعالیت‌‌‌های تجاری یا اخلاقی آنها مورد سوال قرار گرفته بود. به‌عنوان نمونه، برخی تیم‌‌‌های برتر اروپا قراردادهای مالی هنگفتی با شرکت‌های شرط‌‌‌بندی بستند که اعتراضات زیاد گروه‌‌‌های حامی حقوق کودکان و مبارزه با اعتیاد را به همراه داشت. این گروه‌‌‌ها معتقد بودند که حضور نام و لوگوی این شرکت‌ها بر روی لباس تیم‌‌‌ها و تبلیغات در ورزشگاه‌‌‌ها می‌‌‌تواند به افزایش تمایل جوانان به شرط‌‌‌بندی منجر شود و آنها را در معرض خطرات جدی قرار دهد. علاوه‌بر این، قراردادهای اسپانسرینگ با شرکت‌های تولیدکننده سودا و نوشابه‌‌‌ نیز بحث‌‌‌برانگیز بود. مخالفان این قراردادها معتقد بودند که تبلیغ مصرف این نوع نوشیدنی‌‌‌ها، به‌ویژه در بین نوجوانان، می‌‌‌تواند تاثیرات منفی بر سلامتی آنها داشته باشد و باعث افزایش مشکلاتی مانند چاقی و بیماری‌‌‌های قلبی شود.
  • پاریس در حال و هوای فوتبال

    پی‌اس‌جی تاک
    در هر فصل ورزشی موج جدیدی از اسپانسرها و شرکت‌ها به باشگاه‌‌‌ها روانه می‌‌‌شوند؛ به‌‌‌خصوص در دنیای فوتبال که طرفداران زیادی دارد. باشگاه‌‌‌ها و لیگ‌‌‌های فوتبال به‌طور فزاینده‌‌‌ای با حامیان مالی مختلف مانند شرکت‌های پوشاک، خطوط هوایی و صنایع فناوری همکاری می‌کنند. این مشارکت‌‌‌ها نه‌‌‌تنها سودآورند، بلکه برای ثبات مالی و رشد باشگاه‌‌‌ها نیز ضروری هستند. یکی از گرایش‌‌‌های جدید در حمایت‌‌‌های ورزشی، مشارکت حامیان مالی قمار است. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال، در فنلاند، لیگ فوتبال به Veikkausliiga تغییر نام داده، زیرا آژانس شرط‌‌‌بندی ملی Veikkaus اسپانسر اصلی لیگ شده است.
  • نگاهی به اسپانسری تیم‌های ایرانی

    ندا وحیدی / روزنامه‏‏‌نگار
    اولین حمایت تجاری در سال ۱۹۷۳ با تیم آلمانی اینترانت برانشوایگ و قراردادن نام برند شراب‌‌‌سازی به نام Jägermeister روی پیراهن آن تاریخ‌‌‌ساز شد. ۲۲سال پس از آنکه این تیم آلمانی برای اولین‌‌‌بار به‌‌‌صورت حرفه‌‌‌ای اقدام به جذب اسپانسر و قراردادن نام آن روی پیراهن خود کرد، باشگاه استقلال در فصل ۱۳۷۵-۱۳۷۴، با جذب حامی مالی رسما اسپانسری فوتبال را در ایران کلید زد. یک‌سال بعد یعنی در فصل ۱۳۷۶-۱۳۷۵، پرسپولیس به‌‌‌عنوان دومین باشگاه ایرانی به گرفتن اسپانسر روی آورد. در آن فصل، شرکت بیمه آسیا حامی مالی استقلال و شرکت ملی فولاد ایران، حامی مالی اصلی باشگاه پرسپولیس شد.
  • اسپانسر پرحاشیه دورتموند

    آرجون نیل علیم/ تحلیلگر بازارها جاش نوبل /روزنامه‏‏‌نگار ورزشی
    یکی از ‌‌ قراردادهای پرحاشیه ۲۰۲۴، همکاری بروسیا دورتموند با شرکت تسلیحاتی راینمتال بود. این شرکت آلمانی که یکی از تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات در اروپاست، با دورتموند قرارداد سه‌‌‌ساله‌ای به ارزش ۷ تا ۹میلیون یورو در سال امضا کرد. این همکاری باعث واکنش‌‌‌ منفی بسیاری از طرفداران و منتقدان شد، زیرا راینمتال به‌‌‌عنوان تولیدکننده سلاح، با ارزش‌‌‌های انسانی و اخلاقی در تضاد است. درصورتی‌‌‌که شرکت راینمتال ادعا دارد برای تغییر نگرش آلمان به دفاع، اسپانسر دورتموند می‌شود.
  • سودای اسپانسری سودا!

    داییتا داس/خبرنگار آنلاین
    کارشناسان بهداشت در سراسر جهان خواستار پایان‌‌‌دادن اسپانسری برندهای نوشابه و سودا برای رویدادهای ورزشی پیرو افزایش نگرانی‌ها در مورد اثرات منفی این نوشیدنی‌‌‌ها بر سلامت عمومی و محیط‌‌‌زیست هستند. کمپین جدیدی با عنوان Kick Big Soda Out of Sport برای تاکید بر اثرات مضر این نوشیدنی‌‌‌ها راه‌‌‌اندازی شده و از جامعه جهانی خواسته است از این فراخوان و اقدام حمایت کنند. این گروه‌‌‌ها همچنین تاکید کردند که ارتباط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با محصولات ناسالم، تعهد آن را برای ترویج جامعه سالم از طریق ورزش تضعیف می‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر