شماره روزنامه ۶۰۲۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۵۳ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۵۹۵۳

  • انتخابات ۲۰۲۴ پاکستان

    محمدحسین باقی: پاکستان سرزمین کودتاهاست. از بدو تاسیس این کشور در سال ۱۹۴۷ و سپس جدایی بنگلادش از پاکستان در سال ۱۹۷۱، ارتش همواره نقش مهمی در سیاست داشته است. طی ۷۵سالی که از تاسیس این کشور می‌گذرد هیچ دولتی نتوانسته است یک دوره کامل در قدرت باشد؛ چراکه به واسطه اقدامات نظامیان [که در پاکستان به «تشکیلات» معروف است] دولت‌ها برکنار شده و جای خود را به دیگری داده‌اند.
  • پیچ‌وتاب‌های انتخابات در سرزمین کودتاها

    عمیر جمال/تحلیلگر The Diplomat
    از آنجا که انتخابات ۸فوریه برای مجلس ملی و مجامع استانی پاکستان نتوانست یک برنده آشکار را که قادر به تشکیل دولت فدرال باثبات باشد به دست آورد، این کشور در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته است. براساس نتایج نهایی اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل با کسب ۱۰۱کرسی از ۲۶۴کرسی مورد رقابت در انتخابات اخیر، بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند. از این تعداد، ۹۳کرسی قابل‌توجه توسط حزب «تحریک انصاف پاکستان» (PTI) به رهبری عمران‌خان به دست آمد. رهبران آن در مواجهه با موانع قانونی که مانع از شرکت مستقیم این حزب در انتخابات می‌شد، به‌عنوان نامزدهای مستقل به رقابت پرداختند. حزب «مسلم لیگ پاکستان – شاخه نواز» (PML-N) با ۷۵کرسی و پس از آن «حزب مردم پاکستان» (PPP) با ۵۴کرسی در رده سوم ایستادند.
  • مهار ارتش؛ راه‌حل بحران‌های پاکستان

    سایرا بانو/استادیار سیاست در دانشگاه تامپسون ریورز
    پاکستان، پنجمین کشور پرجمعیت جهان و کشوری مجهز به سلاح هسته‌‌‌ای، با مجموعه‌‌‌ای از چالش‌‌‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ چالش‌‌‌های امنیتی در مرزهای خود، فشارهای اقتصادی و بی‌‌‌ثباتی سیاسی داخلی. در حوزه امنیت، این کشور با تهدیدهای چندوجهی در مرزهای غربی، تروریسم منشأگرفته از افغانستان و نگرانی‌های استراتژیک ناشی از دشمن همیشگی خود، هند، در امتداد مرز شرقی‌اش دست‌وپنجه نرم می‌کند. از نظر اقتصادی، پاکستان با تورم فزاینده، کمبود مداوم برق، کاهش صادرات و حواله‌‌‌ها و کاهش جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مواجه است. در بعد سیاسی، در مورد انتخابات ۸فوریه به دلیل دخالت ناروای ارتش در روند سیاسی، نگرانی‌های جدی در مورد عادلانه بودن انتخابات وجود دارد.
  • در سال ۲۰۲۴ هم پاکستان حال و روز خوشی ندارد

    مایکل کوگلمن/ مدیر «موسسه جنوب آسیا» در مرکز ویلسون
    در سال ۲۰۲۳ پاکستان با سه بحران اقتصادی، سیاسی و امنیتی دچار تشنج شد. این بحران‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ریشه داشتند، اما جدی‌‌‌تر شدند و این کشور را مجبور کردند بهای چند سال سیاست‌‌‌های عمومی مشکل‌‌‌سازی را بپردازد که به جای اصلاح، تکرار شده‌‌‌اند. در سال ۲۰۲۳ پاکستان تورم بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و ذخایر ارز خارجی به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به یک‌دهه گذشته رسید.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر