امضای توافقنامه میان ایران و ترکیه /این اموال به ایران برگردانده شد+جزئیات

 شبکه «تی آر تی» ترکیه با اعلام این خبر، گزارش داد: این آثار تاریخی در چارچوب «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی»، به مسئولان ایرانی تحویل داده شدند.

توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی بین ایران و ترکیه چهارم بهمن ۱۴۰۲ در جریان سفر آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور شهید به آنکارا به امضای مقامات دو کشور رسید.

شبکه «تی آر تی» افزود: در این چارچوب، ۵۵ اثر که متعلق به ایران تشخیص داده شده بود به ارزروم انتقال یافت و با برگزاری مراسمی در موزه باستان شناسی این شهر به کنسولگری ایران تحویل داده شد.

«بیرول اینجه‌جیک‌اوز» مدیر کل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه در سخنانی گفت که آنکارا از مدت‌ها قبل در حال انجام یک مطالعه پر زحمت و جامع در زمینه قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی است.

وی تاکید کرد: هر اثر فرهنگی نگین کشوری است که به آن تعلق دارد و قطعاً باید در کشوری که متعلق به آن است به نمایش درآید و به آن سرزمین بازگردد.

«محمد ابراهیمی»‌ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه نیز در این مراسم با تقدیر از مقامات ترکیه برای یافتن و بازگرداندن این آثار تاریخی به ایران اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای باستانی است که بیشترین آثار ثبت شده در یونسکو را دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.