شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۴۳ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۵۹۴۳

  • سلام اقتـصاد به فرابشـر

    پرهام پهلوان: تعداد کمی از صنایع هستند که در زندگی انسان انقلاب ایجاد کرده‌اند و احتمالا هوش مصنوعی صدرنشین این فهرست خواهد بود. در واقع انسان به نقطه‌‌‌ای رسیده است که دیگر زندگی بدون هوش مصنوعی قابل تصور نیست. حتی برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی نیز باید از خودش کمک بگیریم و توانایی‌‌‌های یادگیری هوش مصنوعی، ابزارهای آن را گسترش می‌دهد. هوش مصنوعی ظرفیت انسان‌‌‌ها را گسترش می‌دهد. استفاده از قوه خلاقیت و احساسات انسانی، در کنار توانایی یادگیری و پردازش هوش مصنوعی دستیابی به قله‌‌‌هایی را ممکن کرده است که تا پیش از این قابل تصور نبودند.
  • فراهوش و آینده کسب‌‌‌وکارها

    دکتر رضا واعظی/ استاد بازرگانی دانشگاه ایالتی کنسا در آمریکا
    فراهوش یا هوش فراانسانی به‌عنوان سطحی از هوش تعریف می‌شود که توانایی‌‌‌های ذهنی انسان را در اکثر زمینه‌‌‌های قابل اندازه‌‌‌گیری، پشت سر می‌‌‌گذارد. این به آن معناست که هر موجودی، با سطح هوش بالاتر از انسان‌‌‌ هوشمند، امکان این را دارد که فراهوش در نظر گرفته ‌‌‌شود. نیک بوستروم، فیلسوف برجسته هوش مصنوعی، در کتاب خود با عنوان «فراهوش: مسیرها، خطرات، استراتژی‌‌‌ها»، مسیرهای مختلفی را برای توسعه فراهوش بررسی می‌کند. بوستروم با تکیه بر تکامل هوش و تاریخ پیشرفت تکنولوژی بشر، ظهور فراهوش را اجتناب‌‌‌ناپذیر می‌‌‌داند. او به این نکته اشاره می‌کند که وجود انسان‌‌‌های بسیار باهوش در مقایسه با میلیون‌‌‌ها سال تکامل طبیعی، پدیده‌‌‌ای جدید است.
  • شاه در مرکز: هوش مصنوعی نویدبخش رهایی از محدودیت‌های فکری انسان

    صابر نجار قابل /تحلیلگر اقتصاد
    از سال ۱۹۵۷ تاکنون بیش از ۶ دهه است که صفحه‌های شطرنج شاهد رقابت بین موتورهای روباتیک شطرنج‌باز (انجین‌ها) بوده‌اند. این موتورها با اختلاف زیاد نسبت به قوی‌ترین انسان شطرنج بازی کردند، به طوری که دیگر کسی ادعای رویارویی با آنها را نداشت. قوی‌ترین انجین ساخته‌شده دست بشر که همواره به آن افتخار کرده است «استاکفیش» است. استفاده از انجین آن برای عموم رایگان و در دسترس است. انجین‌های شطرنج، محصول ترکیب هوش انسانی، پردازنده‌ها، آموزش‌ها و الگوریتم‌های انسانی هستند. این موتورها مصون از احساساتی شدن هستند و تحت تاثیر قهر و آشتی و دعواهای کاری قرار نمی‌گیرند. با توجه به این ویژگی‌ها، استاکفیش همواره موتور مقابل را شکست می‌دهد. این پیروزی‌ها اما با اختلاف بسیار ناچیز بوده‌اند و هیچ‌گاه استاکفیش به گونه‌ای شاخص انجین دوم را شکست نداده است. اما چیزی که در سال‌های اخیر بعد از ۶دهه نبرد انجین‌ها رخ داده، تحول غیرمنتظره، هیجان‌انگیز و صد‌البته نگران‌کننده در دنیای شطرنج بوده است که رخ نگرانی‌های آن به فراتر از صفحات شطرنج پا می‌گذارد.
  • متاورس و تولید ناخالص داخلی (GDP)

    اسمهان حکاک / پژوهشگر حوزه تحول ديجيتال
    فراجهان (متاورس) به عنوان یک رویکرد Industry Agnostic برای پیوند دادن تجربیات فیزیکی و مجازی انسان‌هاست و از سال ۲۰۲۱ به‌طور جدی مورد توجه است. پیش‌بینی تاثیرگذاری و تاثیر‌پذیری صنایع به‌طور قطعی دشوار است، اما موارد زیر به‌عنوان بازیگران کلیدی در اقتصاد متاورس شناسایی شده‌اند:
  • انتظارات انقلابی از هوش مصنوعی

    باشگاه اقتصاددانان
    با ورود به سال ۲۰۲۴ پیشرفت‌‌‌ها و چالش‌‌‌های گوناگونی پیش‌روی دنیای هوش مصنوعی است. این پیشرفت‌‌‌ها فناوری‌‌‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند و به مفاهیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گسترده‌‌‌تری می‌‌‌پردازند. با توجه به دانش یادگیری ماشین و کدنویسی، قدرت تحلیلی در اختیار بشر قرار گرفته است که فراتر از هر تصوری پیش از خودش است. در این یادداشت سعی شده است به بعضی از پیش‌بینی‌‌‌ها در مورد هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ پرداخته شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر