در انتظار محصولات جذاب

در حوزه عرضه و تقاضا توازن حاکم نیست؛ در نتیجه شاهد رشد شدید نرخ‌های تورم در اقتصادهای توسعه‌یافته هستیم و بانک‌های مرکزی مجبور شده‌اند برای مهار تورم، نرخ‌های بهره را به‌سرعت بالا ببرند. در نتیجه ریسک رکود افزایش یافته است. سال جدید میلادی که در ابتدای آن هستیم به علل مختلف از لحاظ اقتصادی سال چندان خوشایند نخواهد بود؛ اما در حوزه فناوری شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود. برخی تحولات که طی ۱۲ماه آینده در بازارهای مختلف رخ می‌دهد در زیر بیان شده است. سال ۲۰۲۳ سال ارتقای ظرفیت شارژ باتری‌ها و ظهور دومین نسل باتری‌ها و فناوری موتور خودروهای برقی است. در واقع انتظار می‌رود در سال‌جاری نسل بعدی خودروهای برقی با قابلیت‌های بسیار بالاتر معرفی شوند. می‌توان گفت سال‌جاری آخرین سال نسل کنونی خودروهای برقی و سال ۲۰۲۴ سال شروع موج نسل بعدی خودروهای برقی است که در سال ۲۰۲۵ وارد خیابان‌ها خواهند شد.

سال‌جاری میلادی همچنین سال ورود تعداد بیشتری خودروی شخصی پرنده به بازار است. تعدادی از آنها از پیش معرفی شده‌اند؛ اما امسال بر تعداد و تنوع آنها افزوده خواهد شد و برای تولید این خودروها از فناوری پهپاد در ابعاد بزرگ‌تر استفاده می‌شود؛ در نتیجه، هم ساختن آنها و هم به پرواز درآوردنشان دشوار نیست. در سال‌جاری میلادی در رایانه‌های شخصی تغییرات جالب توجهی مشاهده خواهد شد و شاهد ارتقای کیفیت نمایشگرها، رشد قدرت پردازشگر‌ها و... خواهیم بود. می‌توان انتظار داشت که باتری‌های قدرتمندتر به بازار عرضه شوند. همچنین در حوزه بازیافت محصولات الکترونیکی پیشرفت‌هایی رخ خواهد داد. سال‌جاری سال معرفی مدل‌های بیشتری از تلفن‌های همراه تاشو است. قطعا کیفیت دوربین‌ها افزایش خواهد یافت و نرم‌افزارهای بهتری برای ویرایش تصاویر و فیلم‌ها معرفی می‌شوند. همچنین انتظار می‌رود از هوش مصنوعی در برخی از خدمات گوشی‌ها استفاده شود.

از آنجا که مشخص نیست نیروی کار به محل کار باز خواهد گشت یا دورکاری ادامه پیدا می‌کند، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ویدئوکنفرانس حوزه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری نیستند اما انتظار می‌رود در سال جدید این شرکت‌ها خدمات بهتری در زمینه ارتباط‌های از راه دور ارائه کنند. همه تلاش می‌کنند تجربه بهتری در استفاده از نرم‌افزارها به مشتری منتقل شده و نقایص ابزارهای پیشین رفع شود. بنابراین در سال‌جاری با محصولات جذاب این شرکت‌ها مواجه خواهیم بود. در سال جدید شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلویزیون نیز تلاش خواهند کرد محصولات بهتر و قدرتمندتری به بازار عرضه کنند. انتظار می‌رود سال‌جاری سال معرفی تلویزیون‌های ۸کی باشد. کیفیت و امکانات تلویزیون‌های جدید افزایش خواهد یافت. در حوزه روبوتیکس، هوش مصنوعی و اینترنت‌اشیا نیز در سال‌جاری اخبار مهم و جذابی خواهیم شنید.