ترکشی بر انتخابات 2024

این انتخابات نخستین اثر خود را بر رقابت میان دموکرات‌‌ها خواهد گذاشت. دموکرات‌‌ها پیش از این دچار یک تردید اساسی شده بودند تا با فشار بر رئیس‌جمهور بایدن او را ترغیب به کناره‌‌گیری از شرکت در انتخابات به نفع چهره‌‌ای تازه کنند. اکنون اما با به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان تلاش خواهد شد تا رئیس‌جمهور کنونی مجددا در انتخابات شرکت کرده و نامزد اصلی حزب دموکرات شود.

اما تاثیر نتایج به دست آمده از انتخابت میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان بر رقابت جمهوری‌خواهان حتی بیشتر از رقابت در حزب دموکرات است. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، با پیروزی قاطع خود در انتخابات، بزرگ‌ترین دستاورد انتخابات برای جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۲ بود. او ۵۷ درصد از آرای اسپانیایی‌ها را به دست آورد و حتی بخشی از دموکرات‌‌های شهر میامی را قانع کرد که به او رأی دهند. عملکرد او بسیاری از جمهوری‌خواهان را متقاعد می‌کند که او قوی‌‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری آنها در سال ۲۰۲۴ خواهد بود، و باورش سخت است که او خود را از میدان رقابت برای تصدی‌گری کاخ سفید جدا کند. با این حال انتخابات ۲۰۲۲ دونالد ترامپ را وارد موضع ضعف کرده است و این سومین پیامد نتیجه انتخابات است. در مجموع، نامزدهای انتخاب شده از سوی او نتایج درخشانی به دست نیاوردند. این انتخابات، می‌تواند دومین انتخابات متوالی میان‌دوره‌‌ای باشد که در پی مداخله ترامپ، جمهوری‌خواهان در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی دارای برتری در کنگره هستند. در این میان جی.مهمت اوز به جان فترمن در پنسیلوانیا باخت و هرشل واکر در جورجیا از رافائل وارناک عقب‌تر است. در آریزونا، بلیک مسترز با ۶ امتیاز با تقریبا دو‌سوم آرا از سناتور فعلی مارک کلی عقب‌تر ماند. در نتیجه نتایج باب میل رئیس‌جمهور سابق نبوده است.

در نهایت آنکه دموکرات‌‌ها در رقابت‌‌ها در ایالت‌هایی که بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تاثیر کلان دارند، عملکرد خوبی داشتند. رهبران دموکرات در میشیگان و ویسکانسین دست بالا را دارند و جاش شاپیرو در پنسیلوانیا به پیروزی زیبایی دست یافت. بله، برایان کمپ، رئیس‌ جمهوری‌خواه فعلی، استیسی آبرامز را در یک مسابقه مجدد از رویارویی آنها در سال ۲۰۱۸ شکست داد، اما او قبلا نشان داده است که می‌تواند در برابر فشار دونالد ترامپ برای تحریف نتایج انتخابات مقاومت کند.

در مجموع، انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای مجلس نمایندگان، زمینه را برای یک مبارزه بزرگ بین ترامپ و دیسانتیس برای نامزدی جمهوری‌خواهان فراهم  و این احتمال را بیشتر کرده است که برنده این رقابت با رئیس‌‌جمهور فعلی دموکرات روبه‌رو شود که در چالشی بزرگ برای انتخاب مجدد خود است.