اقدام اخیر آمریکا که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران انجام شده، واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. جز چند کشور، حتی هم‌پیمان‌های اروپایی آمریکا از این اقدام ابراز نارضایتی کرده‌اند؛ زیرا به باور آنها افزایش فشارها بر ایران ثبات منطقه خاورمیانه و بازار نفت را تهدید می‌کند و نیز تجربه ثابت کرده، فشارها سبب تن دادن ایران به خواست آمریکا نمی‌شود. البته دولت آمریکا معتقد است تحریم نفتی ایران، این کشور را از منابع مالی که به ادعای واشنگتن از آن برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه استفاده می‌کند، محروم خواهد کرد.

درباره افق روابط ایران و آمریکا سناریوهای مختلفی مطرح است. عده‌ای معتقدند دنباله‌روی ترامپ از توصیه‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر شدت تنش‌ها بین دو کشور می‌افزاید و ریسک درگیری نظامی را بالا می‌برد. همچنین برخی کارشناسان می‌گویند ایران تا سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر خواهد کرد تا مشخص شود آیا ترامپ در کاخ سفید باقی می‌ماند یا نه آن‌گاه نسبت به فشارهای واشنگتن واکنش نشان خواهد داد. در هر حال روابط دو کشور وارد فاز جدیدی شده و آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، فعلا هیچ‌یک قصد ندارند موضع نرم‌تری اتخاذ کنند. تعدد عوامل موثر بر سیاست‌های ترامپ و ایران سبب می‌شود ابهام‌های عمیق در باره آینده وجود داشته باشد.

در مطالب حاضر به سناریوهای پیش رو در حوزه روابط ایران و آمریکا، خطرات تندروی‌های ترامپ علیه ایران، زیان‌های رویکرد دولت آمریکا برای این کشور و جهان و چند دیدگاه از سوی کارشناسان درباره آنچه رخ خواهد داد، اشاره شده است.

 

احسان آذری‌نیا