او ادامه‌داد: اتاق بازرگانی محل اندیشه و تفکر در جهت رونق اقتصادی است؛ اما به دلایلی این موارد حاصل نشده‌است. باید دولت و مجلس باور کنند که اتاق در تدوین قوانین و سیاستگذاری اقتصادی اثرگذار است و باید با توانمندی در درون اتاق این موارد حاضر شود. عضو هیات‌نمایندگان اتاق شیراز تصریح کرد: باید اتاق بر مبنای اندیشه و تفکر و تایید استراتژی توسعه‌‌‌‌‌‌ای کار کند. امیدوارم در این مسیر گام‌های موثری در اصلاح ساختار برداریم. شرفی تصریح کرد: باید بر شفافیت در اتاق ایران تاکید کنیم و امیدواریم هیات‌رئیسه جدید گزارشی از عملکرد و اثرگذاری افرادی که در کرسی‌‌‌‌‌‌های دولتی به‌عنوان نماینده اتاق ایران حضور دارند، ارائه شود. همچنین باید گزارشی از عملکرد شورای روسا برای اعضای هیات‌نمایندگان ارائه شود.

امیرعادل طاهرخانی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران گفت: من به‌عنوان منتخب هیات‌نمایندگان در مرکز داوری حضور داشتم؛ اما متاسفانه ابزار این همکاری در اختیار ما قرار نگرفته و این اهانت به آرا و موکلان من است. عضو هیات‌رئیسه مرکز داوری اتاق ایران درباره عملکرد این مرکز، اظهار کرد: مرکز داوری اتاق ایران در ارائه خدمات مطلوب ناکام بوده و در توسعه دفاتر در شهرستان‌ها ناکام است.  نارضایتی در تدوین قوانین اتفاق رخ‌داده بود که توسط هیات‌رئیسه اصلاحاتی صورت‌گرفت. او ادامه‌داد: برخی از تشکل‌ها برای ارائه خدمات به‌دنبال مراکز داوری هستند. اگر ابزار کافی در مرکز داوری بود این تناقض‌‌‌‌‌‌ها پیش نمی‌‌‌‌‌‌آمد. مرکز داوری نهادی قانونی است اما خود به بی‌‌‌‌‌‌قانونی دست می‌زند و اقداماتی انجام می‌دهد که خلاف قانون است و این مصادیق به رئیس اتاق ایران اطلاع داده شده‌است.

 تعطیلی پنج‌شنبه غیرکارشناسی است

یوسف قاضی‌‌‌‌‌‌عسکر، عضو هیات‌نمایندگان اتاق اصفهان هم به‌عنوان سومین سخنران پیش از دستور، گفت: جلسه روز ملی صادرات روز گذشته، کم‌رونق‌تر از همیشه برگزار شد و اگر به همین‌رویه ادامه دهیم، وضعیت بدتر خواهدشد. او ادامه‌داد: با وضعیت موجود کسری تراز تجاری کشور به بیش از ۲۰‌میلیارد دلار در نیمه دوم سال‌ خواهد رسید؛ چراکه رویه‌‌‌‌‌‌های جدید، قوانین و مشکلات باعث می‌شود که صادرات بیش‌‌‌‌‌‌ازپیش آسیب ببیند.

قاضی عسکر اظهار کرد: مجلس و دولت به‌‌‌‌‌‌جای حل مشکلات صادرات، می‌خواهند پنج‌شنبه را تعطیل کنند و هیچ توجهی به گزارش بخش‌خصوصی نمی‌شود.  وضعیت به سمتی پیش‌می‌رود که با تعطیلی پنج‌‌‌‌‌‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها هزینه تولید بالاتر می‌رود و این در حالی است که بخش‌خصوصی و تولیدکننده معتقدند به پیشنهاد بخش‌خصوصی و اقتصاددان‌‌‌‌‌‌ها توجه شود. او همچنین گفت: بخشی‌نگری در حوزه انرژی بلای جان تولید است. واردات و صادرات یک زنجیره است و باید این زنجیره باهم دیده شود. عضو هیات‌نمایندگان اتاق اصفهان پیشنهاد کرد: شورای‌عالی صادرات تشکیل شود؛ اما ریاست آن در اختیار اتاق ایران، کمیسیون صادرات اتاق ایران یا کنفدراسیون صادرات ایران باشد. باید اتاق ایران نبض کار را در دست بگیرد و دولت و مجلس به‌نظر و پیشنهاد بخش‌خصوصی توجه کنند.

صمد حسن‌‌‌‌‌‌زاده، رئیس اتاق ایران ادامه‌داد: مساله دیگری که می‌خواهم به آن بپردازم، درخصوص وضعیت اقتصاد و صنعت در شهریورماه است. روند شامخ کل اقتصاد در شهریورماه، برای پنجمین ماه متوالی همچنان کاهشی است. بخش صنعت با توجه به تداوم قطعی برق در کارخانه‌‌‌‌‌‌ها، برای چهارمین ماه پیاپی در رکود قرار داشته‌است. از نگاه فعالان اقتصادی تداوم این وضعیت می‌تواند به تشدید خروج سرمایه از کشور منجر شود و زنگ خطری برای اقتصاد است.  در شرایطی که کشورهای همسایه برای جذب سرمایه‌های خارجی، فرش قرمز پهن کرده‌اند، فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و صنعتگران کشور، به‌معنای مجوزی برای فرار سرمایه‌هاست.

او افزود: در نیمه اول سال ‌فشار بر تولید از ناحیه قطع برق بود و در نیمه دوم سال‌این فشار ممکن است از ناحیه قطع گاز مجدد تکرار شود که می‌توان انتظار ادامه رکود در بخش صنعت را در صورت این قطعی‌‌‌‌‌‌ها داشت.  حسن‌‌‌‌‌‌زاده درخصوص تاثیر سیاست ارزی و تجاری بر ایجاد کسری تجاری ۱۷‌میلیارد دلاری در سال‌گذشته (۱۴۰۲) هشدار داد و خواستار تجدیدنظر در این سیاست‌ها شد. از طرفی با توجه به رویه نادرست برخی از کشورها مشکلاتی برای کشور و اقتصاد پیش‌آمده و در حال‌حاضر پنج کشور، شریک تجاری ایران هستند، باید بازارهای هدف دیگری برای صادرات کشور درنظر بگیریم تا این تهدیدها را رفع کنیم.