یکسان‌سازی استانداردهای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با ایران

بر اساس این گزارش، وزیر صمت ایران در حاشیه این اجلاس، با اندره اسلپنف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دیدار کرد که در این نشست طرفین در خصوص افزایش مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تصویب تجارت آزاد مذاکره کردند. گفتنی است؛ یکی از محور‌های مذاکرات طرفین، موضوع یکسان‌سازی استانداردهای کشورهای عضو اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران بود. از نکات دیگر، مبحث بیمه و ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دو طرف بود که اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تاسیس یک شرکت بیمه در ذیل اتحادیه، وظیفه گارانتی و ارائه ضمانت‌نامه‌های لازم در خصوص بخش فنی و مهندسی را برعهده خواهد گرفت. همچنین در این نشست، وزیر صمت ایران از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بازدید از دور سوم نمایشگاه اوراسیا در ایران دعوت به عمل آورد. مجمع اقتصادی دوره‌ای اتحادیه اوراسیا در تاریخ ۹ و ۱۰ مهرماه در شهر ایروان کشور ارمنستان برگزار شد و کشور ایران مهمان ویژه این اجلاس بود. از سوی دیگر، سومین دوره نمایشگاه اوراسیا ۱۳ الی ۱۶ آذرماه در تهران و در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

ابراز علاقه‌مندی ایران برای حضور در پروژه‌های زیرساختی ارمنستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با وزیر زیرساخت ارمنستان، بر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی بین دو کشور تاکید کرد. محمد اتابک، وزیر صمت ایران، ضمن اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر تولیدی و صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف، بر اراده ایران به حضور و مشارکت فعال در پروژه‌های زیرساختی ارمنستان و همچنین انتقال دانش و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به این کشور تاکید کرد.

اتابک ضمن دعوت از وزیر زیرساخت ارمنستان جهت حضور در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران در آذر سال جاری، بر آمادگی بخش‌های خصوصی و دولتی ایران برای مشارکت در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی ارمنستان تاکید کرد. همچنین در این دیدار وزیر زیرساخت ارمنستان ضمن تاکید بر اهمیت رفع موانع لجستیکی به‌خصوص موضوع عوارض کامیون‌های ترانزیتی دو کشور، بر اهتمام ویژه دولت ارمنستان جهت توسعه همه‌جانبه با کشور ایران تاکید کرد. در پایان وزیر زیرساخت ارمنستان ضمن پذیرش دعوت رسمی وزیر صمت ایران، از سفر قریب الوقوع خود به ایران در صدر یک هیات تخصصی خبر داد.