به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی، بیان کرد: استفاده از آرد کامل برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن، مشکلات دستگاه گوارشی و غیره بسیار مفید است.

او افزود: در کمیسیون اصل۹۰ سال‌گذشته تصویب شد که استاندارد۱۰۳ گندم اصلاح و اجرایی شود. مفاد این استاندارد تاکید می‌کند که میزان سبوس‌‌‌‌‌‌‌‌گیری گندم کاهش یابد؛ علاوه‌بر آن با ایجاد حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل در ۳۱ استان کشور در آینده نزدیک نانوایی‌های کشور به‌طور کامل به سمت تولید نان کامل سوق پیدا می‌کنند. به گفته این مسوول ۱۰۰ کارخانه از ۴۵۰ کارخانه مجوز‌دار کشور، آرد کامل تولید می‌کنند و استان‌های مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه پیش‌رو هستند. در آرد کامل هم گندم آرد می‌شود و سبوس، مواد سلولزی، ویتامین‌‌‌‌‌‌‌‌ها، جوانه گندم و مواد غذایی موجود در آرد حفظ می‌شود.در آردهایی که اکنون نانوایی‌ها استفاده می‌کنند نیز به‌طور میانگین ۱۵‌درصد سبوس‌‌‌‌‌‌‌‌گیری انجام شده‌است که کیفیت نان را کاهش می‌دهد.

سهرابی با رد برخی اظهارات درباره بی‌‌‌‌‌‌‌‌کیفیت‌بودن نان ایران گفت: مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی، پس از بررسی ۲۲‌هزار نمونه به این نتیجه رسیده‌است که میزان پروتئین گندم ایران بیش از ۱۲‌درصد، میزان گلوتن بیش از ۲۸‌درصد و گلوتن ایندکس ۴۰‌درصد است که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد. او افزود: حتی مطالعات مرکز شیمی غلات موسسه اصلاح و تهیه نهال بذر کشور هم که موردتایید سازمان خواربار جهانی ملل‌متحد است نیز این اطلاعات را تایید می‌کند.