untitled
علی محمدی/دنیای اقتصاد 

علی عبدالمحمدی: بالاخره ورق در بورس تهران برگشت و بازار سهام پس از مدت‌‌‌‌‌‌ها با پمپاژ اخبار مثبت و امیدوارکننده توانست یک روز سبز را در کلیت خود تجربه کند. روز گذشته، شاخص‌کل بورس تهران رشد 0.57‌درصدی را تجربه کرد و در محدوده 2‌میلیون و 69‌هزار واحد کار خود را به‌اتمام رساند. نماگر هموزن نیز در جریان معاملات روز گذشته رشد 0.17‌درصدی را تجربه کرد. همچنین در روز گذشته 41‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم 2‌هزار و 422‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.

روز گذشته وزیر اقتصاد در نشست خبری خود به بیان وضعیت بازار سهام پرداخت و خاطرنشان کرد اخیرا نارضایتی‌‌‌‌‌‌های زیادی نسبت به بازار سرمایه وجود داشته‌است. صبح روز گذشته جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار شد و در این جلسه، پیشنهادهایی برای کمک به بهبود چشم‌‌‌‌‌‌انداز سودآوری در بورس مطرح شد. سید‌احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در این نشست گفت: 4 تصمیم در راستای کمک به بازار سهام اتخاذ‌شده‌ که اولین تصمیم کنترل قانونی نرخ سود بانکی است. مقرر شده که از این پس، بانک‌مرکزی نظارت بیشتری روی این موضوع داشته‌باشد. افزون بر این سازمان برنامه و بودجه‌ نیز موظف شده که پذیرش‌ بار مالی معافیت‌های مالیاتی را بپذیرد، بنابراین می‌توان گفت که در سال‌1403 شرکت‌های بورسی، معافیت مالیاتی خواهند داشت. موضوع بعدی مربوط به نارضایتی از ابلاغیه نرخ پالایشگاهی بود که دستور داده شد تا وزارت نفت بررسی و تجدیدنظری را در این زمینه در دستور کار قرار دهد. همچنین با موافقت وزارت صمت قرار بر این شده که مصوبه لازم برای تجدیدارزیابی خودروسازان در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یا از طریق یک مصوبه قانونی اجرایی شود تا وضعیت خروج دو خودروساز بزرگ کشور در بازار سرمایه از حالت شک و تردید خارج شود.

نامه بانک‌مرکزی به بانک‌ها

همچنین در روز گذشته، انتشار نامه بانک‌مرکزی درخصوص رعایت سقف نرخ سود انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز نرخ سود تسهیلات، عامل دیگری بود که موجبات استقبال از نمادهای تالار شیشه‌ای را فراهم کرد. در متن این نامه که خطاب به مدیران‌عامل بانک‌های مختلف نگاشته شده‌است، اشاره‌شده که به‌رغم تاکیدات این بانک مبنی‌بر لزوم رعایت سقف نرخ سود انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز نرخ سود تسهیلات، حسب بازرسی‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده و گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌‌‌‌‌‌های مختلف مبادرت به تخطی از نرخ‌های سود مصوب و ابلاغی می‌کنند.

رشد نرخ ارز

روز گذشته دلار در بازار آزاد وارد کانال 59‌هزار‌تومان شد و دلار سامانه نیما نیز به محدوده 42‌هزار‌تومان رسید. این موضوع موجبات استقبال از بازار سهام را فراهم کرد. صندوق‌های اهرمی که در جریان معاملات روز دوشنبه با وجود منفی‌بودن شاخص‌های تالار شیشه‌ای از محدوده صف‌فروش به صف خرید رسیده بودند، در روز گذشته نیز در محدوده صف خرید کار خود را به اتمام رساندند.

در روز گذشته نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌ساز در زمره نمادهای با بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص‌کل قرارگرفتند.

 با وجود سبزپوشی بازار سهام، بررسی روند ارزش معاملات خرد بازار سهام نشان می‌دهد که ارزش معاملات در محدوده پایینی قرار دارد و نمی‌توان با این مقادیر ارزش معاملات به ادامه‌‌‌‌‌‌دار‌بودن روند بازار سهام امیدوار بود. به هر حال باید منتظر ماند و دید که روند بازار سهام در روزهای آتی چگونه خواهد بود و آیا بازار خواهد توانست به سمت محدوده‌های بالاتر حرکت کند یا خیر.

شارژ بورس از میرداماد