در این خصوص محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان، در گفت‌‌‌وگو با اتاق ایران‌آنلاین با تاکید بر اینکه اگر اتاق ماهیت خصوصی خود را از دست بدهد، دیگر قادر به انجام مسوولیت نیست و به‌تدریج بخشی از دولت می‌شود، ادامه داد: وظیفه اتاق‌‌‌های بازرگانی در کشورهای توسعه‌‌‌گرا، تقویت بخش خصوصی و رقابتی کردن اقتصاد است. اتاق‌‌‌ها از این طریق به رشد و توسعه کشور کمک خواهند کرد.

به گفته او اتاق‌‌‌ها دو وظیفه مهم دارند؛ اول پشتیبانی قانونی از اعضا و دوم کمک به دولت‌‌‌ها در جهت توسعه فعالیت کسب‌وکارهایی که به رشد و توسعه اقتصادی کشور می‌‌‌انجامند. اما اگر ماهیت خود را از دست بدهند قادر به انجام این وظایف نخواهند بود.

بهکیش با اشاره به برخی دخالت‌‌‌ها در انتخابات اتاق‌‌‌های سراسر کشور ادامه داد: قطعا انتخاباتی که تعریف درستی از رای‌‌‌دهندگان ندارد، نمی‌‌‌تواند نمایندگان مناسبی را برای سازمانی مهم مانند اتاق ایران انتخاب کند؛ در نتیجه اتاق قدرتمندی تشکیل نخواهد شد. تعریف بخش خصوصی در کشور ما خیلی مبهم است و به‌‌‌سادگی نمی‌‌‌توان میان فعالیت‌‌‌های بخش خصوصی و بخش غیرخصوصی تفکیک قائل شد.او با طرح سه‌سوال از کاندیداهای انتخابات اتاق‌‌‌های سراسر کشور گفت: کسانی که قرار است نامزد این انتخابات باشند، باید پاسخ دهند که حضور آنها چگونه می‌‌‌تواند به ارتقای نقش اتاق بازرگانی کمک کند و آنها چگونه در اقتصاد دولتی ایران، می‌‌‌توانند پرچم بخش خصوصی را بالا نگه دارند؟