شائبه‌‌‌‌‌ها ذهنی است

کدهای انتخاباتی هنوز تا این لحظه که این گزارش نوشته می‌شود برای داوطلبان ارسال نشده‌است. جهانبخش سنجابی‌شیرازی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره آخرین تحولات مربوط به این موضوع می‌گوید: شورای‌عالی نظارت نظر خود را اعلام کرده و بعد از آن اتفاق قابل‌ملاحظه‌ای رخ‌نداده و این نظر قطعی است، مگر کسی شخصا به پیگیری موضوع بپردازد. او در پاسخ به این پرسش که با نهایی‌شدن نظر این شورا، پیگیری چگونه ممکن خواهد بود، اظهار می‌کند: طبق آیین‌‌‌‌‌نامه زمان تا ۱۴ اسفند بسته شده‌، اما آیین‌‌‌‌‌نامه مصوب خود شورای‌عالی نظارت است‌‌‌‌‌ و چنانچه خارج از این محدوده اما مطابق با آیین‌‌‌‌‌نامه درخواست بررسی انجام شود، منعی برای بررسی آن از سوی شورا وجود ندارد.

او در ادامه با اشاره به شروع دوره تبلیغات و انتقادهایی که از دیرکرد اعلام نظر قطعی شورا مطرح می‌شود، توضیح می‌دهد: این انتقادها قابل‌درک است اما دلیل مشخصی دارد؛ نخست باید تکلیف منصرفان از انتخابات مشخص ‌شده و نیز باید تغییر گروه‌ها نهایی می‌‌‌‌‌شد، ضمن اینکه برخی هیات‌‌‌‌‌های اجرایی به‌دنبال رعایت حد نصاب‌‌‌‌‌های چهارگانه بودند و مجموع این عوامل موجب تاخیر در اعلام نهایی شد. او در ادامه با اعلام نهایی‌شدن این موارد در صبح روز یکشنبه ۱۴ اسفند خبر می‌دهد که تا پایان این روز کد انتخاباتی افراد نیز به آنها اعلام می‌شود.

سنجابی در پاسخ به برخی شائبه‌‌‌‌‌ها درباره تمدید کارت در روزهای اخیر تاکید می‌کند: تمدید کارت؛ چه بازرگانی و چه عضویت، حق یک فرد است و نه در مصوبات و نه در آیین‌‌‌‌‌نامه هیچ مقرره‌‌‌‌‌ای که مانع تمدید کارت باشد موجود نیست.  دبیر انجمن نظارت بر انتخابات با اشاره به شرایط مشخص و معلوم واجدین شرایط در مورد کارت بازرگانی که تنها به ۲ سال‌مستمر یا غیر‌مستمر از گذشتن تاریخ آن منحصر است، توضیح می‌دهد: بنابراین قانونا نمی‌توان مانع تمدید آن شد و تا تاریخی که مقرر شده‌است تمدید آن انجام می‌گیرد و سپس برای بارگذاری در دستگاه‌های موردتایید وزارت کشور اقدام می‌شود.

 او با ذهنی خواندن این‌گونه شائبه‌‌‌‌‌ها و فقدان عینیت ادعاهای مربوط به تخلف در این مورد اظهار می‌کند: توصیه ما این است که هرکس که می‌خواهد در فرصت مقرر اقدام کند و نگرانی درباره آن نیز مورد ندارد؛ چراکه اگر شخصی اهلیت حقیقی یا حقوقی داشته باشد چرا باید از بابت شرکت قانونی او در انتخابات نگران بود؟ سنجابی در ادامه برای ازبین بردن کامل نگرانی‌ها به تعداد بسیار محدود این موارد و عدم‌تاثیر آن بر انتخابات به‌طور کلی اشاره می‌کند و می‌گوید: حتی در صورت اثرگذاری نیز خلاف قانونی رخ نداده بود و منعی نداشت‌‌‌‌‌.

 یک جا‌به‌جایی جنجالی

در اخباری  دیگر، ائتلاف برای فردا پس از حضور یحیی آل‌اسحاق در لیست دیگر تصمیم گرفته که او را از این جریان کنار بگذارد و به‌جای او حمیدرضا صالحی جایگزین شود. این خبر با چاپ پوستر جدید ائتلاف  رسمی شد. در طرف دیگر پیش از اعلام رسمی ائتلاف برای فردا، مجیدرضا حریری، سخنگوی ائتلاف پیشگامان تحول که حال با پیوستن به ائتلاف اتاق نوین به «اتاق شفاف» شناخته می‌شوند با اعلام بر‌‌گزاری کنفرانس مطبوعاتی ائتلاف اتاق شفاف به‌منظور اعلام مواضع می‌گوید: کسانی که درلیست این ائتلاف وجود دارند دیدگاه‌هایی متفاوت دارند و هدف ما هم جز این نبوده‌است. او با اعلام اینکه توانایی انجام این کار حسن یک جریان است آن را بی‌‌‌‌‌سابقه توصیف می‌کند و می‌افزاید: دلیل این کار احساس خطر از آینده اتاق و تبدیل‌شدن آن به نهادی تک‌‌‌‌‌صدایی است؛ درحالی‌که ما شأن اتاق را پلی‌‌‌‌‌فونیک‌بودن و خصوصیت چند صدایی آن می‌دانیم.  او در پاسخ به اخبار مربوط به آل‌اسحاق می‌گوید: تا اینجا که شایعه است و ما هم شنیده‌‌‌‌‌ایم، مگر اعلام رسمی شود؛ ائتلاف برای فردا باید به شکل رسمی آن را اعلام کند تا تبدیل به خبر رسمی شود. حریری در ادامه برگزیدن نام اتاق شفاف برای این ائتلاف را به دلیل فصل مشترک شفافیت میان اعضا توصیف می‌کند.

پویش اتاقی برای همه نیز تا به اینجا ائتلاف‌های مورد حمایت خود را در اتاق‌های همدان، قم، گرگان و بوشهر اعلام کرده‌است. این پویش قرار است هماهنگی بین اتاق‌های شهرستان‌ها را به عهده گیرد.

می‌خواهیم اتاق را بازسازی کنیم

اگرچه ائتلاف «اتاق شفاف» کنفرانس خبری روز گذشته خود را لغو کرد و امروز این کنفرانس برگزار می‌شود، اما دو عضو این ائتلاف روز گذشته در یک نشست خبری حاضر شدند تا دیدگاه‌ها و علت حضور در انتخابات اتاق بازرگانی را توضیح دهند. بیوک علیمرادلو که نام‌آشنای صنعت خودرو و گروه بهمن است و بهروز حبیبی عضو هیات‌مدیره کروز. علیمرادلو در ابتدای سخنان خود به معرفی و ارائه بیوگرافی و فعالیت‌هایی که طی سال‌های گذشته به آن مشغول بوده، پرداخت. او اعتقاد دارد در سیستم دولتی، سرعت پیشرفت پایین است و می‌گوید: در سال‌۸۱ شرکتی خصوصی را به دولت تحویل دادم که یک‌میلیارد‌تومان فروش داشت؛ اما آنها نتوانستند این شرکت را مدیریت کنند. به اعتقاد او، دولت‌ها بر اساس عمر سیاسی خود تصمیم می‌گیرند. علیمرادلو انگیزه ورود به انتخابات اتاق بازرگانی را تقویت بخش صنعت در پارلمان بخش‌خصوصی عنوان می‌کند و می‌گوید: در این سال‌ها اتاق را با نام اتاق بازرگانی شنیده‌ایم، آن‌هم به دلیل سبقه تجاری که ایران دارد. هنوز هم راهکار همه مشکلات را در بازرگانی می‌دانیم؛ مثلا در بازار خودرو مشکل داریم و راه‌حل آن را واردات می‌دانیم. ما به‌عنوان صنعتگران کشور متوجه شده‌ایم که اتاق بازرگانی در انحصار بازرگانان است؛ این در حالی است که این نهاد بخش‌خصوصی حدود ۹۶ کرسی در مجامع و شوراها به‌عنوان ناظر یا عضو فعال دارد، اما یک‌بار هم صد ایی از آنها در مخالفت یا موافقت با تصمیماتی که در آنجا گرفته می‌شود از سوی نماینده بخش‌خصوصی شنیده نشد. او اعتقاد دارد: اتاق بازرگانی ابزار خوبی است اما در مسیر درست حرکت نمی‌کند. علیمرادلو اظهار می‌کند: می‌خواهیم صدای تولید و صنعت را با حضور در اتاق به گوش تصمیم‌گیران برسانیم. او همچنین به‌عملکرد اتاق به‌خصوص در مورد صنعت خودرو انتقاد می‌کند و می‌افزاید: ما هیچ حرکتی از اتاق بازرگانی ندیدیم که به دولت بگویند چرا صنعت خودرو را رها نمی‌کنید؟ این در حالی است که راه‌حل خروج از تمام بن‌بست‌های اقتصادی خصوصی‌سازی است.

به گفته او، اتاق بازرگانی نیازمند تغییر است؛ اتاق باید مطالبه‌گر باشد. ما نیز در این ائتلاف می‌خواهیم در اتاق تحول ایجاد کنیم. هرچند می‌دانیم نمی‌توانیم به‌زودی یک سیستم را که سال‌ها در اتاق وجود دارد تغییر دهیم؛ ولی می‌توانیم موتور آن را روشن کنیم. او سپس به ترکیب این ائتلاف اشاره می‌کند و می‌گوید: در این لیست تعدادی جوانان دهه شصتی هم حضور دارند که نشان می‌دهد راه ما می‌تواند با این جوانان ادامه یابد. ما می‌خواهیم اتاقی را که الان فقط جنبه تزئینی دارد، فعال کنیم.  در بخش دیگر نیز حبیبی به سخنرانی پرداخت و گفت: در اتاق بازرگانی، بخش تجارت فعال‌تر است. همچنین در عضو‌گیری از بخش‌های مختلف موفق نبوده و صنعت نیز مغفول‌مانده‌است. به گفته او فقط در بخش صنعت ۴۰۰‌هزار فعال اقتصادی داریم، اما حضور فعالی در اتاق ندارند. برخی حتی عضو هم نیستند. او با بیان اینکه اتاق بازرگانی حلقه اتصال به حاکمیت است، عنوان می‌کند: این حلقه باید نقش درستی ایفا کند و به تعبیری باید محل اندیشمندان و نخبگان باشد. ما تاکنون حرکت جدی از سوی اتاق بازرگانی ندیده‌ایم. حبیبی می‌افزاید: باید توجه داشت که شرکت‌های بزرگ چابکی و آینده‌نگری خوبی دارند؛ اینکه تا به حال در اتاق نبوده‌ایم مشکل از ما بوده؛ ولی در این دوره تصمیم گرفتیم بیاییم تا اتاق را بازسازی و بازآفرینی کنیم. به اعتقاد او اتاق باید شبکه‌سازی را شروع کند و به سرانجام برساند.