انحراف ۵‌هزار تنی آرد‌‌‌‌‌‌ نانوایی‌ها با اجرای فاز اول هوشمندسازی توزیع آرد و نان احصا شد و در فاز دوم طرح، انحراف ۵‌هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود.

به گزارش «شادا» مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۴۰۱ روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «سلطان سکه رفت، سلطان نان آمد / طرح هوشمندسازی یارانه نان شکست خورد؟» توضیح داد: این روزنامه عنوان کرده‌است که سید‌محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد بیان کرده‌است که ۵‌‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌‌‌‌‌تن آرد در نانوایی‌ها گم می‌شود که معادل ۵۰‌‌‌‌‌‌‌میلیون عدد نان لواش است؛ این در حالی است که مشاور وزیر اقتصاد‌‌‌‌‌‌ با اشاره به احصای انحراف ۵‌هزار تنی آرد‌‌‌‌‌‌ نانوایی‌ها با اجرای فاز اول هوشمندسازی توزیع آرد و نان، این عدد را ۲۵درصد مصرف روزانه آرد نانوایی‌ها اعلام کرده و گفته است: انحراف ۵‌هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود.

در حقیقت دولت سیزدهم به دلیل انحراف همیشگی اقتصاد بخش آرد و نان در دولت‌های قبل که به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها رخ می‌داد؛ تصمیم گرفت با اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان، این انحراف را به حداقل کاهش دهد.

دولت با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و با حاکمیت داده‌ها و سامانه‌‌‌‌‌‌های طراحی شده، متوجه انحراف ۵‌هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها شد؛ اما تلاش دارد تا با اجرای فاز دوم طرح که به‌صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور اجرا شده‌است و به‌زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد، این انحراف به‌طور کامل از بین برود. البته این رقم حدود ۲۵‌درصد مصارف روزانه است و این انحراف ۲۵‌درصدی براساس داده‌های هوشمند به‌دست آمده است، اما ریشه تاریخی آن، نرخ ترجیحی آرد نانوایی و گندم و همچنین اقتصاد ضعیف زنجیره آرد و نان در کشور است و دولت امیدوار است با اجرای طرح دولت در هوشمندسازی آرد و نان این انحراف از بین برود.

همچنین در حال‌حاضر حدود ۹۸‌درصد نانوایی‌های کشور زیر پوشش سامانه توزیع هوشمند آرد و نان قرار گرفته‌‌‌‌‌‌اند و فقط یک تا ۲درصد از نانوایی‌ها به دلیل مشکلات فنی و حقوقی، امکان نصب کارت‌خوان هوشمند نان را نداشته‌اند که آن‌هم به‌زودی برطرف می‌شود. همچنین در فاز دوم، اولا تخصیص آرد به خبازی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان آنها خواهد بود و کمک‌‌‌‌‌‌هزینه‌ای که بابت افزایش هزینه به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود، افزایش خواهد یافت، چون دولت قصد ندارد قیمت نان را برای مردم افزایش دهد، اما در عین‌حال تاکید دارد جبران هزینه نانوایی‌ها انجام شود. نکته دیگر اینکه، چندین دهه است در کشور ما اقتصاد زنجیره نان به دلیل وجوه اجتماعی و نرخ ترجیحی آرد نانوایی‌ها دچار مشکل است و دولت قصد دارد با هوشمندسازی آرد، این انحراف را به حداقل کاهش دهد. دولت قصد ندارد به هیچ‌وجه نان را برای مردم سهمیه‌‌‌‌‌‌بندی کند یا افزایش قیمتی در نان مصرفی مردم داشته باشد.