به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، مقامات ایران و پاکستان در این اجلاس ضمن تایید روابط دو کشور که در بسیاری از بخش‌ها عمیق و گسترده است، تاکید کردند؛ بر‌گزاری کمیسیون همکاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی می‌تواند ضمن رفع موانع پیش‌روی، زمینه تعمیق و تحکیم هرچه بیشتر روابط در حوزه اقتصادی و سایر بخش‌ها را فراهم کند.

در این اجلاس درخصوص اعزام هیات بازرگانی اتاق ایران به کراچی و لاهور طی ‌ماه سپتامبر، تبادل اطلاعات تجاری، اجرایی‌سازی تهاتر در تجارت دو کشور، امضای سند یادداشت تفاهم تشکیل کمیته حل‌اختلافات تجاری و همچنین تفاهم‌نامه تشکیل شورای تجاری ایران و پاکستان میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور توافق حاصل شد.

همچنین با توجه به اینکه یادداشت تفاهم تجارت تهاتری بین اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته پیش از این امضا شده است، در این اجلاس بر پیگیری جهت اجرای مکانیزم تهاتر و راه‌اندازی زیرساخت نرم‌افزاری جهت تسهیل تهاتر بین تجار دو طرف طی یک‌ماه آینده توافق به‌عمل آمد. تمدید روابط راهبردی دو کشور و تدوین سند همکاری‌های استراتژیک ۵‌ساله تا سال‌۲۰۲۷، توافق بر سر کاهش دوجانبه تعرفه‌های گمرکی، ساماندهی روابط تجاری به‌ویژه در بستر تهاتر، تقویت تجارت مرزی از طریق احداث و فعال‌سازی بازارچه‌‌‌‌‌‌‌های مرزی و احداث شهرک‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی و عملیاتی‌شدن فعالیت ۶‌منطقه بازارچه مرزی از مهم‌ترین توافق‌های بیست و یکمین کمیسیون اقتصادی ایران و پاکستان بود و قرار است موضوع حمل‌ونقل هوایی، ریلی و دریایی، همکاری در ارتباطات، آموزش، گردشگری و امور قضایی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

توسعه تجارت و روابط اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم و اتاق ایران است و بر همین اساس مقامات ایران و پاکستان سال‌گذشته سه موافقت‌نامه در راستای ارتقای مناسبات تجاری امضا کردند. ‌ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران ۹‌ژوئیه در تماس تلفنی ‌شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی ایران مانع و محدودیتی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، اظهار کرد: بر‌گزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را هموار خواهد کرد. ایران و پاکستان با بیش از نهصد کیلومتر مرز مشترک، منافع و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های مشترک فراوانی دارند؛ دوکشور دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و آداب و رسوم مشترک هستند و به دلیل همسایگی، هزینه‌های تجارت بین دو کشور نسبتا کم و تامین‌کننده منافع دو‌طرف است. پایانه‌‌‌‌‌‌‌های مرزی، حمل‌ونقل ریلی، جاده‌‌‌‌‌‌‌ای و بازارچه‌‌‌‌‌‌‌ها فرصت خوبی برای کمک به توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دو کشور است؛ همچنان‌که تجارت از مقصد پاکستان به ایران و سپس ترکیه نیز می‌تواند موجب اتصال پاکستان از طریق خط ریلی اکو به اروپا شود. در همین راستا، مناسبات دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، بازرگانی، تجاری و مرزی طی سال‌های اخیر با پیشرفت همراه بوده است. ایران و پاکستان طی دو سال‌اخیر اقدام به بازگشایی ۲ گذرگاه جدید مرزی کردند و تعداد مرزهای رسمی آنها به سه رسید ‌که یکی از اهداف آن کمک به تسهیل تجارت و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای بهبود زندگی مرزنشینان است. ارتقای همکاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان می‌تواند در پیوند و تقویت روابط دوکشور همسایه و مسلمان بسیار موثر باشد. ‌شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی‌بر توسعه روابط با همسایگان گفته است: «دوستی و برادری دو ملت ایران و پاکستان همواره زمینه پیشرفت دو کشور شده است و در این راستا بر‌گزاری بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی نیز بیانگر رشد، توسعه و نزدیکی فزاینده روابط دو کشور همسایه است.»