به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در ابتدای این نشست، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: حجم واردات به عمان بالغ ‌‌‌بر ۲۴میلیارد دلار است که سهم ایران از این واردات حدود ۸/ ۱‌درصد (۴۳۸میلیون دلار در سال گذشته) بوده است. از طرفی سهم واردات به ایران حدود ۲میلیارد دلار بوده که این حجم از کالا به‌‌‌صورت مستقیم یا از طریق کشورهای همسایه به ایران وارده شده است. سهم عمان از این واردات ۲/ ۱‌درصد (۴۳۴میلیون دلار) بوده است. اما در هفت‌‌‌ماه سال‌جاری میزان صادرات ایران به عمان حدود ۷۵‌درصد نسبت به هفت‌ماه سال قبل رشد کرده است. واردات از عمان هم ۲۴‌درصد و کل حجم مبادلات ایران و عمان حدود ۴۵‌درصد رشد کرده است. این روند نوید می‌دهد که حجم مبادلات ایران و عمان به بالای یک‌میلیارد دلار برسد.

محسن ضرابی، ادامه داد: پتانسیل اقتصادی بین دو کشور بالاست، ولی موانع زیادی در مسیر بالا بردن حجم تجارت وجود دارد. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال، هزینه حمل کالا و هزینه انتقال پول بالاست و فعالان اقتصادی دو کشور با توانمندی و ظرفیت‌‌‌های هم آشنا نیستند. از طرف دیگر، هزینه تمدید اقامت و ثبت شرکت در عمان نسبت به سال‌های قبل بالا رفته و امکان افتتاح حساب ارزی برای فعالان اقتصادی ایرانی و شرکت‌های تجاری ایرانی محدود است.

وی ادامه داد: هزینه‌‌‌های دیگری همچون تایید گواهی بهداشت مواد غذایی، هزینه و زمان زیادی به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است. آنچه مسلم است، دولتمردان، اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور تلاش می‌کنند این موانع برداشته شود. لازمه گسترش همکاری‌‌‌ها این است که نقشه راه اقتصادی بین دو کشور ترسیم و زیرساخت‌‌‌های لازم ایجاد شود.

رئیس اتاق ایران و عمان افزود: قبلا پرواز مستقیم به ۹استان ایران انجام می‌‌‌شد و از تهران هر روز به عمان پرواز داشتیم، ولی به دلیل شیوع کرونا این امکانات حذف ‌‌‌شده است. دو کشور توانمندی زیادی دارند. معدن و شیلات، حوزه اقتصادی بکری در عمان است و شرکت‌های ایرانی توانمندی زیادی در این زمینه دارند. می‌توانیم با سرمایه‌گذاری مشترک، افزایش حجم پایداری در روابط تجاری ایجاد کنیم.

وی به امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: این امنیت در عمان مورد توجه قرار گرفته و جزو اهداف و برنامه‌‌‌های این کشور است. بخش خصوصی در این حوزه‌‌‌ها می‌تواند فعالیت کند. ضرابی به گردشگری اشاره کرد که با فعال شدن بخش خصوصی دو کشور می‌توان از طریق عمان گردشگران زیادی را به دو کشور وارد کرد. توریسم‌سلامت یکی از حوزه‌‌‌هایی است که در آن ایران توانمندی زیادی دارد. کارخانه‌‌‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی خوبی در ایران فعال هستند که می‌توانیم به عمان تجهیزات پزشکی صادر کنیم و هم با سرمایه‌گذاری مشترک از طریق عمان صادرات مجدد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: می‌توانیم بر اساس تفاهم‌‌‌نامه صندوق ضمانت صادرات و کردیت عمان، ضمانت‌‌‌نامه را از طریق شرکت‌های عمان دریافت کنیم و با شرکت‌های عمانی کار مشترکی انجام دهیم. در حوزه انرژی‌‌‌های نو هم عمان برنامه توسعه‌‌‌ای دارد و ما هم در ایران شرکت‌های خوب تولیدکننده نیروگاه بادی داریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اظهار کرد: فعالان اقتصادی ایرانی و عمانی قراردادهای خود را با استفاده از مشاوران حقوقی منعقد کنند، نه بر اساس اطمینان میان فردی؛ مرجع حل اختلاف را یکی از مراکز داوری اتاق‌‌‌های بازرگانی ایران و عمان قرار دهند؛ در دادگاه‌‌‌های ایرانی و عمانی فرآیند، طولانی و هزینه‌‌‌بر است، اما مرکز داوری مرجع خوبی برای حل اختلاف‌‌‌هاست. در قراردادهای تجاری روش‌های پرداخت را در قرارداد به‌‌‌صورت شفاف مشخص کنند.

عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی عمان هم در این نشست گفت: سلطان عمان علاقه زیادی به توسعه روابط با ایران دارد. فعالان تجاری دو طرف می‌توانند با همکاری اتاق‌‌‌های بازرگانی و مرکز داوری در ایران و عمان قرارداد همکاری با هم امضا کنند. این همکاری‌‌‌ها می‌تواند در حوزه صنعت، معدن، شیلات، گردشگری، تجار، صنعت غذایی و... باشد.

ظاهر الکعبی، ادامه داد: در استان البریمی فرصت‌‌‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته ‌‌‌شده است و امکان سرمایه‌گذاری صددرصد وجود دارد و پایین‌‌‌ترین عوارض در این منطقه اخذ می‌شود. می‌توان از این استان برای صادرات مجدد کالا با ارزش‌‌‌افزوده ۲۰‌درصد استفاده کرد.

وی ادامه داد: برنامه ما در این استان این است که به‌‌‌عنوان هاب در کشور باشیم، برای همین توسعه لجستیک این منطقه برای عمان اهمیت زیادی دارد.

در ادامه، یکی از اعضای هیات تجاری عمران درباره ظرفیت استان البریمی گفت: در دوره کرونا حجم مبادلات تجاری ایران و عمان کاهش ‌‌‌یافته است. مهم‌ترین اقلام وارداتی عمان از ایران دام زنده به‌خصوص بز، محصولات پتروشیمی، میوه، محصولات کشاورزی مثل ذرت، هندوانه و سیب، سیمان و میگو بوده است. صادرات عمان به ایران نیز شامل تجهیزات دندان‌پزشکی، انواع تجهیزات ساختمانی، دانه آفتابگردان و... بوده است. وی تاکید کرد: استان البریمی موقعیت جغرافیایی خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد که دلیل آن نزدیکی به مرز امارات، عربستان و یمن است. بخش‌‌‌های مهم اقتصادی در این استان گردشگری، معدن، کشاورزی و صادرات و واردات، لوازم پزشکی، صنعت الکترونیک و... است. از طرفی فرصت همکاری و سرمایه‌گذاری صد درصد وجود دارد. تجار در پنج‌سال اول مالیات پرداخت نمی‌‌‌کنند و بعد از آن مالیات بر درآمد ۱۵‌درصد است. همچنین امکان مالکیت ۹۹ساله وجود دارد.

در ادامه رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: استان البریمی شرایط ویژه‌‌‌ای ایجاد کرده است. عمان پایگاه خوبی برای صادرات مجدد محصولات ایرانی است. شرایط ویژه‌‌‌ای برای همکاری در حوزه عوارض گمرکی، مالیات و اجاره زمین وجود دارد. این استان بین جبل‌علی و صحار است و صد درصد به دولت عمان تعلق دارد و سهامدار خارجی ندارد که مشکلاتی برای تجار ایرانی در زمان تحریم ایجاد کند و می‌‌‌خواهد هاب میوه و تره‌‌‌بار و محصولات کشاورزی باشد.

ضرابی ادامه داد: باید با وزارت کار صحبت کنند و معافیت خاصی برای شرکت‌های ایرانی بگیرند. مهم‌ترین مساله تجار ایرانی داشتن حساب ارزی است. باید بتوانیم ال‌‌‌سی باز کنیم و بپذیریم. باید زیرساخت مالی فراهم شود و ما این را در همه جلسات با مسوولان عمانی عنوان کرده‌‌‌ایم.