درج قیمت روی هر دانه تخم‌مرغ

رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از اجرای قانون الزامی شدن درج قیمت روی هر دانه تخم‌مرغ خبر داد.وی افزود: درج قیمت روی هر دانه تخم‌مرغ تصویب شده و به‌صورت دستورالعمل به واحد‌های تولیدی ابلاغ شده که باید از مبادی تولید قیمت هر دانه تخم‌مرغ روی آن درج شود.مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: اگر تخم‌مرغ به‌صورت فله‌ای عرضه شود، باید قیمت هزار و ۱۰۰ تومان روی هر دانه آن درج شود و اگر عرضه به‌صورت بسته‌بندی است، حک قیمت هزار و ۲۰۰ تومان روی تک‌تک تخم‌مرغ‌ها الزامی است.وی گفت: تولیدکنندگان ملزم به رعایت دستورالعمل درج قیمت روی تخم‌مرغ‌ها هستند و اگر این امکان برای خودشان وجود نداشت، باید از طریق واحد‌های بسته‌بندی این اقدام را انجام دهند.مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران افزود: فروش تخم‌مرغ با قیمت بالاتر از آنچه روی آن درج شده تخلف است و بازرسان صنعت و معدن با هرگونه تخلف در این خصوص برخورد می‌کنند.سالمی با اشاره به اینکه درخصوص تخم‌مرغ با مازاد تولید مواجهیم، گفت: همه صنوف می‌توانند با مراجعه به سردخانه تهرانپارس تخم‌مرغ مورد نیاز خود را با نرخ مصوب شانه‌ای ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان عمده و ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان خرده فروشی تحویل بگیرند.وی افزود: با توجه به اینکه در ایام نزدیک به عید هستیم نیاز صنایع را نیز با پودر تخم‌مرغ تامین کرده‌ایم و همه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شرکت پشتیبانی امور دام نیاز صنایع به پودر تخم‌مرغ را برطرف کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران نیز گفت: قیمت هر شانه تخم‌مرغ نسبت به هفته گذشته به طور متوسط ۳هزارتومان کاهش قیمت یافته است.

به گزارش «ایسنا» سعید محمدی‌پور در یک برنامه رادیویی با اشاره به آغاز نظارت‌ها بر بازار شب عید یک ماه زودتر از سال‌های قبل اظهار کرد: این نظارت‌ها تا ۱۵ فروردین ادامه دارد. منظور از تشدید نظارت‌ها بر بازار شب عید یعنی نظارت‌های قبلی سریع‌تر می‌شود و تعداد عملیات‌ها روی چند کالای خاص چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های اخیر گفت: طی یک هفته گذشته در شهر تهران روزانه از ۶۰۰ واحد فروش تخم‌مرغ بازرسی شده که از بین آنها اوایل هفته ۸۵درصد واحدها متخلف اعلام شدند؛ اما با تشدید نظارت‌ها در روزهای اخیر کمتر از ۳۰درصد این واحدها متخلف بودند. تخلفات بیشتر در حوزه گران‌فروشی، تقلب و کم‌فروشی است. ما جو را برای متخلفان ناامن کردیم و بعد از شناسایی به سازمان تعزیرات صدور و اجرای حکمشان صورت می‌گیرد. همچنین در حال حاضر نسبت به هفته گذشته به‌طور متوسط روی هر شانه تخم‌مرغ، ۳هزار تومان کاهش قیمت را شاهد بودیم. وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مدت روزانه ۱۵۰ تن تخم‌مرغ به قیمت تنظیم بازار عرضه کرد که در قیمت تاثیرگذار بود.

این مقام مسوول با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی عرضه مرغ را در میدان بهمن دو برابر افزایش داده و به ۶۰۰ تن رسانده است، تصریح کرد: با این افزایش، قیمت‌ها تا حدودی کنترل شده است. طی یک ماه گذشته حدود ۱۰ هزار بازرسی از بازار مرغ انجام شده که ۱۸۰۰ مورد تخلف به ارزش ۷ میلیارد ریال کشف و به تعزیرات ارسال شد.

وی تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ در حال حاضر ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای مصرف‌کننده است. در تهران روزانه ۱۲۰۰ تن مصرف روزانه می‌شود و وقتی کالایی قیمت مصوب تنظیم بازار دارد، دستگاه مربوطه که در رابطه با این کالا وزارت جهاد کشاورزی است، باید این مقدار را تهیه و توزیع کند. در غیر این صورت با کمبود عرضه نسبت به تقاضا قیمت‌ها گران‌تر از نرخ مصوب خواهد شد. مسوولیت ما بازرسی است که با متخلفان برخورد شده است.

این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند تولید به اندازه کافی صورت می‌گیرد؛ اما شرایط برای عرضه فراهم نیست و اگر وزارت صمت محلی برای عرضه، نه فقط میادین میوه و تره‌بار، مثل غرفه ایجاد کند قیمت‌ها متعادل خواهند شد. محمدی‌پور در پاسخ به این موضوع گفت: مساله یادشده در برج هشت حل و فصل شده و ادعای مرغداران مردود است. در اصل در آبان ماه به مرغداران اعلام شد محصول خود را به کدام کشتارگاه‌ها و میادین عرضه کنند.