سه شاخص آغاز فعالیت کسب‌وکارها

در همین راستا بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک به‌صورت مجزا پیشنهاد‌هایی برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی اعلام کرده‌اند. معاون وزیر بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به معاون وزیر کشور پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای فعالیت واحدهای صنفی بر اساس توصیه‌های وزارت بهداشت عنوان کرده است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم با توجه به شروع تدریجی فعالیت بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی در اطلاعیه‌ای، اقدامات ضروری بهداشتی آغاز به کار مجدد بنگاه‌ها را تشریح کرده است. همچنین قائم مقام وزارت صمت در امور بازرگانی نیز جزئیات ضوابط فعالیت کسب‌وکارهای کم‌خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند را بیان کرده است. فاصله‌گذاری هوشمند، طرحی است که به تازگی از سوی مقامات دولتی در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این طرح، فعالیت‌های کم خطر از ۲۳ فروردین ماه با رعایت پروتکل وزارت بهداشت در سراسر کشور آغاز می‌شود. فعالیت‌های اقتصادی نیز از ۳۰ فروردین ماه در استان تهران مجددا آغاز خواهد شد. ادارات دولتی هم ۲۳ فروردین ماه با در نظر گرفتن حضور دو سوم نیروها در سرکار، در اولویت قراردادن افراد سنین بالا یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای برای مرخصی، آغاز به کار ادارات در ساعت ۷ صبح تا ۱۴ و تخلف محسوب شدن حضور افرادی که مبتلا به کرونا هستند در محیط کار، در سراسر کشور به فعالیت مشغول خواهند شد. هرچند هنوز لیست فعالیت‌های صنفی کم خطر نهایی نشده است، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص وضعیت کنترل شیوع ویروس کرونا، فهرست بازگشایی تدریجی واحدهای صنفی به تفکیک رسته‌های صنفی و بر مبنای شاخص‌هایی از قبیل «ضرورت ارائه خدمات‌رسانی»، «میزان اشتغال» و «اثرگذاری فعالیت در شیوع بیماری» تا ۲۵ فروردین ماه ارائه خواهد کرد. اما بر اساس این طرح، فعالیت‌های پرریسک تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور اجازه کار ندارند و صنوفی نظیر باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و مراکزی که پرتردد هستند، همچنان اجازه بازگشایی نخواهند داشت.  یکی از اقشار آسیب دیده در شرایط کنونی، خانواده اصناف هستند که بر اساس تصمیمات جدید دولت، اصناف کم خطر به ترتیب و تدریج، فعالیت‌شان را از ۲۳ فروردین البته با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی شروع خواهند کرد. البته از ۲۳ اسفند طرح فروش اینترنتی از سوی وزارت صمت آغاز شد که بر اساس آمار اعلام شده، بیش از ۶ هزار واحد صنفی در آن مشارکت کردند. در این طرح، فروش اینترنتی ۲۰۰ درصد رشد داشته است. مقامات مسوول عنوان می‌کنند که این اتفاق بعد از بحران کرونا هم ادامه خواهد داشت و موجب می‌شود سهم تجارت اینترنتی از اقتصاد، سهم قابل توجهی شود.

نامه نگاری با وزارت کشور

همزمان با تصمیم جدید دولتمردان مبنی بر بازگشایی برخی از فعالیت‌های کم خطر در روزهای آتی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به حسین ذوالفقاری «معاون وزیر کشور و رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا» پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون فعالیت واحدهای صنفی با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تبعات ناشی از برگشت مسافران نوروزی را جهت طرح در ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا اعلام کرد.

به گزارش «شاتا» عباس قبادی در این نامه آورده است که تمامی واحدهای مرتبط با زنجیره تامین، تولید و عرضه موادغذایی و بهداشتی شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ داران، خواربارفروشان، لبنیات فروشان، فروشندگان میوه و سبزی، فروشندگان محصولات پروتئینی نظیر قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و ماهی فروشی‌ها، نانوایی‌ها، مراکز تهیه غذاهای آماده بیرون‌بر، تعمیر و تاسیسات فنی خودرو و منازل، حمل و نقل بار و مسافر درون‌‌شهری و کسب و کارهای مجازی در ایام و ساعات کاری مشابه سنوات عادی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به ارائه خدمت به شهروندان مبادرت ورزند. وی همچنین تصریح کرده است که با توجه به ضرورت رعایت زمان‌بندی لازم برای بررسی تبعات ناشی از برگشت مسافران نوروزی (از سیزدهم فروردین) به شهر محل سکونت، سایر واحدهای صنفی با صلاحدید ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا تا پایان فروردین تعطیل باشند. همچنین بر اساس گزارش آتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص وضعیت کنترل شیوع ویروس کرونا، فهرست بازگشایی تدریجی واحدهای صنفی به تفکیک رسته‌های صنفی و بر مبنای شاخص‌هایی از قبیل ضرورت ارائه خدمات‌رسانی، میزان اشتغال، اثرگذاری فعالیت در شیوع بیماری تا ۲۵ فروردین ماه ارائه خواهد شد.

فاصله‌گذاری هوشمند در صنوف

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت نیز درخصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در کسب و کارها توضیحاتی را ارائه کرده است. به گفته او، مرحله اول فاصله‌گذاری اجتماعی، با همکاری بسیاری از اصناف، کسبه و کسب‌وکارهای کشورمان به‌خوبی اجرا شد و همچنان که اصناف ما در ایام پایانی سال و با توجه به اهمیت بازار شب عید با دولت همکاری بسیار خوب و گسترده‌ای داشتند، در مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی که به‌صورت هوشمند خواهد بود، اجازه فعالیت برخی از کسب‌وکارهایی که فعالیت آنها ریسک کمتری دارد، داده شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مرحله دوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی مشاغل و کسب‌وکارهایی که دارای ریسک فعالیت بالایی هستند، همچون فعالیت باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و مراکزی که پرتردد هستند، همچنان ممنوع است و حتی اصنافی که اجازه فعالیت دارند، باید حتماً طبق ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت فعالیت کنند. اصناف خود ناظر و مجری دستورالعمل‌ها هستند و باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه و تعهدنامه‌ای را در این باره امضا کنند که همه موارد بهداشتی و اجتماعی توصیه شده را مو به مو و دقیق اجرا خواهند کرد.

مدرس خیابانی گفت: بخشی از کسب‌وکارهایی که ضروری و در مرحله اول فعال بودند، همچنان می‌توانند فعالیت کنند. لیست سایر واحدهای صنفی که امکان فعالیت در مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی را دارند نیز از سوی اتاق اصناف، وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مرتبط، در حال نهایی شدن است و همچنان با تعریف میزان ریسک فعالیت، بقیه کسب‌وکارها نیز به‌صورت پلکانی به موارد فعال اضافه می‌شوند.

او با بیان اینکه نگاه جامع و ملی به همه ابعاد این طرح، هنر ستاد مقابله با کرونا است و فعالیت واحدهای پرتردد همچنان ممنوع است، گفت: اجرای پروتکل بهداشتی به‌واسطه مسوول واحد، ابزارهای مورد استفاده و مشتریان صورت می‌گیرد که در چارچوب عمومی و تخصصی ملزم به رعایت آن هستند؛ به گونه‌ای که باید پروتکل‌ها در معرض دید عموم قرار گیرد. اصناف، بهداشت و بازرسان ما نیز روی نحوه اجرای آن نظارت خواهند داشت. البته خود مردم نیز مکلفند درخصوص مشاغل و نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی دقت نظر و نظارت داشته باشند و در صورت وجود تخلف یا عدم رعایت ضوابط از سوی واحد صنفی خاصی، ضمن عدم مراجعه به آن، موارد را جهت نظارت به اتاق اصناف و بخش‌های ناظر گزارش کنند.

به‌گفته او، در این طرح آمده است: خود متصدیان صنفی و کسب‌وکارها نیز مکلف هستند پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی تعریف‌شده را به‌طور کامل رعایت کنند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش اصناف تعدادی از نیروها به‌عنوان کارگران روزمزد فعال هستند که در یک نگاه جامع در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، تامین معیشت این نیروها با فعال شدن این واحدهای صنفی لحاظ شده است. مدرس خیابانی همچنین درخصوص فروش اینترنتی گفت: از ۲۳ اسفند طرح فروش اینترنتی را شروع کردیم که بیش از ۶ هزار واحد صنفی در آن مشارکت کردند. در این طرح، فروش اینترنتی ۲۰۰ درصد رشد داشت و این اتفاق بعد از بحران کرونا هم ادامه خواهد داشت و موجب می‌شود سهم تجارت اینترنتی از اقتصاد، سهم قابل توجهی شود.

جبران خسارت اصناف آسیب‌دیده

رئیس سازمان صنعت استان تهران نیز از تهیه فهرست اصناف کم‌ریسک توسط وزارت صنعت و بهداشت خبر داد. به گفته یدالله صادقی هنوز این لیست آماده نشده و وزارت صنعت با کمک وزارت بهداشت در حال تهیه این فهرست هستند تا پس از ابلاغ به سازمان صنعت استان تهران، به اصناف اعلام شود. او درخصوص نارضایتی برخی از اصناف از تداوم این تعطیلی نیز گفت: قطعا برخی از این شرایط ناراضی بوده و این قرنطینه بودن حتی برای ما نیز ناخوشایند است؛ ولی در این شرایط سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و مجبور به تحمل این شرایط هستند؛ البته اصناف نیز این شرایط را درک می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت استان تهران درخصوص کمک‌های در نظر گرفته شده برای اصناف و فعالان اقتصادی خسارت دیده، عنوان کرد: بخشی از این کمک به‌صورت وام ١٢درصدی است که وزارتخانه‌های تعاون و صمت در حال تهیه آیین‌نامه آن هستند و درخصوص بیمه‌های بیکاری نیز اداره کل کار استان و تامین اجتماعی در حال ثبت نام افراد بیکار هستند تا در صورت تایید، بیمه بیکاری به آنها تعلق بگیرد. صادقی درخصوص وضعیت مالیات اصناف نیز تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد، قرار است برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی سه ماه آخر سال ٩٨ اصناف، تا پایان فروردین ماه مهلت داده شود و برای بخشودگی یا تخفیف‌های مالیاتی پس از دریافت اظهارنامه‌ها و بررسی آن تصمیم‌گیری می‌شود.

اطلاعیه بخش خصوصی پایتخت

اتاق بازرگانی تهران نیز اطلاعیه‌ای را درخصوص ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بنگاه‌های اقتصادی در پی آغاز به کار مجدد بنگاه‌ها صادر کرده است. اتاق تهران در اطلاعیه‌ای از بنگاه‌های اقتصادی خواست آغاز به کار مجدد یا ادامه کار و فعالیت خود را، کاملا منطبق بر اصول و پروتکل‌های محافظتی و بهداشتی پیش ببرند.

اتاق تهران در این اطلاعیه با اشاره به لزوم آموزش اقدامات ضروری بهداشتی به کارکنان، عنوان کرده است که بنگاه‌ها باید پروتکل‌های مقررات و راهنمای کار را که توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تدوین شده است، دریافت کرده و مدنظر قرار دهند. در این اطلاعیه چنین آمده است: ابتدا باید فرض کرد همه همکارانی که بعد از تعطیلات به محل کار می‌آیند ناقل یا مبتلا به کرونا هستند. (مگر به مرور خلاف آن به روش‌هایی که در ادامه می‌آید به اثبات برسد.)

در عین حال، کلیه پرسنل بهتر است فرم خوداظهاری را که شامل سوالات مندرج در سایت salamat.gov.ir است، در حضور نماینده شرکت تکمیل و امضا کرده و تحویل واحد اداری دهند. همچنین راستی‌آزمایی تب‌سنجی توسط نماینده شرکت انجام شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: حتما دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای مصرف حداقل دو مرتبه در شیفت در اختیار همگان قرار گیرد. همچنین در دو هفته اول اجرای طرح، از کمک همکارانی که با سرکشی تمام‌وقت از بروز سهل‌انگاری یا تعمد احتمالی برخی از پرسنل جلوگیری کنند، استفاده شود. این نکته نیز باید مدنظر باشد که کارفرمایان، با ارائه آموزش‌های لازم از نحوه استفاده و تعویض و نیز دوراندازی ماسک و دستکش توسط پرسنل یقین حاصل کنند. در ادامه توصیه کارشناسی آن است که چنانچه مسائل بهداشتی و مراقبتی و حفظ فواصل به ‌درستی انجام شود، هرگز یک نفر از کارمندان یا کارگران ناقل یا مبتلا امکان شیوع و ابتلای دیگر کارگران را فراهم نمی‌کنند.

 

آرامش موقت در آمار کرونایی؟

جزئیات بسته حمایتی از خانوارها و کسب‌وکارها

کرونا در تهران رو به افزایش است 

پایان ممنوعیت‌ها در پایتخت؟