براساس اعلام هیات‌ گذرگاه‌های مرزی عراق، این کشور پنج مرز زمینی خود با ایران را به‌صورت موقت خواهد بست. این مرزها شامل مرز زمینی شلمچه، شیب، زرباطیه، منذریه و مندلی می‌شود که از هشتم تا پانزدهم مارس بسته خواهند شد. البته براساس اعلام مسوولان گمرکات مرزی ایران، رایزنی‌ها و مذاکرات برای تجهیز سریع مرزها به امکانات بهداشتی و بهبود کنترل‌ها میان دو طرف درحال انجام است و پیشنهادهایی به طرف عراقی ارائه شده تا مدت زمان یک هفته‌ای به چند روز کاهش یابد.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران همچنین درخصوص آخرین وضعیت مرز ایران و پاکستان اعلام کرده است که مرز میر جاوه از روز شنبه (۱۷ اسفند) از طرف پاکستانی‌ها باز شده است. بر این اساس این کشور با اجازه ورود ۱۲ کامیون به گمرک تفتان، روند تردد کامیون‌های ایرانی را از تاریخ مزبور پس از چند روز وقفه از سر گرفته است. این مقام مسوول در گمرک همچنین در مورد وضعیت سایر مرزها تصریح کرده است که مرز ترکمنستان همچنان بسته است اما جمهوری آذربایجان کالاهای ایرانی را با یک روش خاص یعنی تخلیه در مرز و بارگیری با کامیون‌های آذری می‌پذیرد.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط توضیح داده است: بیشتر تجارت کشور از طریق دریا صورت می‌گیرد به علاوه هم‌اکنون ۱۳ مرز زمینی کشور باز و تجارت فرامرزی درحال انجام است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لطیفی عنوان کرد: جدا از این اکثر مرزهای دریایی کشور باز و مبادلات تجاری برقرار است. غیر از کشورهایی که نزدیک ایران هستند، مشکلی در مرزهای آبی وجود ندارد. کشور کویت به‌طور کامل محدودیت ایجاد کرده است، قطر کالاهای شناورهای یخچال‌دار را می‌پذیرد و امارات هم سختگیری‌های زیادی برای خدمه شناورها و کالاهایی که وارد می‌شود ایجاد کرده است. ولی برای مسیرهای دورتر چه در دریای خزر به روسیه و کشورهای آسیای میانه و چه در جنوب برای کشورهایی مثل شرق آسیا، اروپا و حتی آمریکای لاتین مشکلی در مرزهای آبی وجود ندارد. سخنگوی گمرک اضافه کرد: مرزهای جاده‌ای مربوط به حوزه کشور عراق به جز اقلیم کردستان براساس مصوبه هیات وزرای دولت عراق از روز یکشنبه به مدت یک هفته بسته خواهد شد ولی اقلیم کردستان عراق همچنان باز و کالای ایرانی صادر می‌شود. وی افزود: مرز ترکمنستان همچنان بسته است اما جمهوری آذربایجان کالاهای ایرانی را با یک روش خاص یعنی تخلیه در مرز و بارگیری با کامیون‌های آذری می‌پذیرد.