اقدام صورت گرفته در حالی است که خرداد سال جاری نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل گمرک، اعلام کرده بود صادرات سیمان تا پایان شهریور امسال صرفا از طریق شرکت‌های تولیدکننده سیمان یا نمایندگان آنها مجاز خواهد بود؛ این تصمیم با هدف ضرورت ساماندهی سیمان، واحدهای تولیدی و جلوگیری از رقابت منفی صادرکنندگان و همچنین بنا به درخواست انجمن صنفی مزبور در دستور کار قرار گرفته است. حال در آخرین ماه‌های سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این بار در راستای ساماندهی بازار، صادرات سیمان سفید را مشروط کرده است.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم سعید عباسپور مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصمیم جدید کارگروه تنظیم بازار در راستای ساماندهی صادرات سیمان سفید بر لزوم ابلاغ آن به تمام گمرکات کشور تاکید کرده است. در این نامه اعلام شده است در راستای اجرای مفاد بند ۴ صورت‌جلسه ۳۰ دی ماه ۹۸ تصمیمات هفتاد و پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی مورخ ۷ بهمن ۹۸، معاونت بازرگانی داخلی وزارت متبوع درخصوص ساماندهی صادرات سیمان سفید به اطلاع می‌رساند که صادرات سیمان سفید از ۱۵ اسفند صرفا با ارائه گواهی خرید از رینگ صادراتی بورس کالای ایران امکان‌پذیر است. مشروط کردن صادرات سیمان درحالی اعلام شد که اواخر سال گذشته صادرات محصولات فولادی نیز با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با سه هدف ضرورت تامین نیازهای داخلی کشور، پیگیری ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از ارزان‌فروشی محصولات صادراتی، مشروط شده بود.

بعد از آن هم در اواسط خرداد با نامه‌نگاری رضا رحمانی با رئیس کل گمرک، صادرات سنگ آهن هم مشروط اعلام شد. به گزارش انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، براساس نامه وزیر صمت به رئیس کل گمرک ایران، از نیمه خرداد تا پایان شهریور ماه امسال نیز صرفا شرکت‌های تولیدکننده سیمان یا نمایندگان آنها مجاز به صادرات شدند. این تصمیم با هدف ضرورت ساماندهی سیمان، واحدهای تولیدی و جلوگیری از رقابت منفی صادرکنندگان و همچنین بنا به درخواست انجمن صنفی مزبور در دستور کار قرار گرفت؛ حال سیمان سفید نیز به جمع مشروطی‌های صادراتی پیوسته‌است.