به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند با تاکید بر اینکه وظیفه حاکمیت و دستگاه‌های مسوول، تسهیل و روان‌سازی تجارت خارجی کشور در راستای رونق تولید داخلی است به افزایش میزان واردات کشور در چندماه ابتدای امسال اشاره کرد و افزود: در شرایطی که دشمن با انواع ترفندها تلاش می‌کند واردات کشور کم شود این موضوع را باید به ‌فال‌نیک گرفت. دژپسند با بیان اینکه مسوولان بنادر در تلاشند، انتقال کالا از بنادر به اقصی نقاط کشور با سهولت هرچه بیشتر صورت گیرد، گفت: روند تخلیه و ترخیص کالا با حرکتی شتابان درحال انجام است.

وی ادامه داد: برخی موارد که در مورد کالاهای اساسی، تحت عنوان رسوب کالا مورد اشاره قرار می‌گیرد، مربوط به رعایت مسائل ایمنی و زیستی است که باید با استانداردهای تعیین‌شده، مطابق باشد تا سلامت مردم در خطر نیفتد. دژپسند با ابراز اینکه در این شرایط سخت تحریم، تلاش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلات به حداقل برسند، اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها از موضع حاکمیت باید به‌گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی به‌عنوان بازیگر اصلی اقتصاد، بدون دغدغه‌های جانبی، بدنه اقتصاد را به نقطه تعالی برسانند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر روان برای حرکت بازیگران اصلی اقتصاد، یعنی فعالان اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر در این شرایط سخت، به تصمیمات دولت نگاه کنید، عمدتا معطوف به رفع مسائل مشکل‌ساز برای تولید، چه در سطح سرزمین اصلی و چه در مناطق آزاد است. به همین دلیل بود که سال گذشته دولت تصمیم گرفت فارغ از بخشنامه‌های موجود، برای واردات کالاهای مصرفی در هر منطقه، سهمیه‌ای جداگانه اختصاص دهد. وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی، واردات به‌منظور تقویت تولید صورت می‌گیرد، اضافه کرد: سهم کالاهای وارداتی مصرفی عمدتا زیر ١٥ درصد است و این به آن معنا است که ٨٥ درصد واردات کشور، کارکرد تقویت و رونق تولید دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از وجود بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذخیره کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد. وی افزود: این نشانه اهتمام و دغدغه جدی دولت در تامین و توزیع کالای اساسی در شرایط فعلی است. دژپسند با بیان اینکه به‌دلایل مختلف، اساسا محل نگهداری برخی کالاهای اساسی، بنادر کشور هستند، گفت: روغن خوراکی یکی از این نوع کالاها است که حدود ۷۰۰ هزار تن از کل موجودی کالای اساسی موجود در بنادر را به خود اختصاص می‌دهد. این خبر را باید با خبر خوش دیگری تکمیل کرد که همان افزایش رشد تولیدات کشاورزی است که بخش مهمی از کالاهای اساسی را در بر می‌گیرد. وزیر اقتصاد گفت: رشد تولید کالاهای اساسی در سال‌جاری، در بخشی از اقلام حتی به ۲۰ درصد هم می‌رسد.