شماره روزنامه ۶۰۴۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۷ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۰۲۷

  • سبقت پولی اروپا از آمریکا

    دنیای اقتصاد: کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود در پنجم ژوئن، مطابق با برآوردها نرخ بهره سیاستی را ۰.۲۵ واحد درصد کاهش داد و آن را به ۴.۲۵ درصد رساند. او پس از بانک مرکزی سوئد، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مسیر سیاست‌های پولی را در اواسط سال ۲۰۲۴ تغییر داد. این رویداد در حالی رخ داد که تورم این منطقه گرچه به زیر ۳ درصد تنزل یافت، اما در ماه اخیر در حال درجا زدن در سطح ۲.۶ درصدی بود. البته این رقم در مقایسه با داده‌های تورمی ایالات‌متحده، مطلوبیت بیشتری به همراه داشته و به سبقت لاگارد از فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلیس منجر شد.
  • سهم خوراکی در سبد خانوار

    دنیای اقتصاد: بررسی‌های آماری «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در ماه اردیبهشت نسبت سبد غذایی تعیین‌شده توسط وزارت رفاه به حداقل دستمزد، به ۵۲درصد رسیده است. مطابق این آمارها، حدود نیمی از حداقل درآمد یک خانواده ۴نفره صرف هزینه‌های خوراک می‌شود. در سال‌های گذشته تورم مزمن موجب شد که قدرت خرید ایرانیان کاهش یابد و برخی از مواد غذایی از سفره آنان حذف شود. کارشناسان معتقدند که مهار تورم و ثبات اقتصادی مهم‌ترین راهکار بهبود وضعیت تغذیه و افزایش رفاه مردم کشور است.
  • سقف نرخ بهره بین بانکی چقدر شد؟

    ایبنا: نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۶خرداد، اندکی افزایش یافت. در جدیدترین گزارش بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۶خرداد با افزایش ۰.۰۳درصدی به نرخ ۲۳.۶۴درصد رسید. بیشترین نرخ بهره سال گذشته مربوط به ۵مهر ماه سال گذشته بود که به نرخ ۲۳.۸درصد رسیده بود. بیشترین نرخ بهره بین بانکی در سال جاری نیز مربوط به ۸فروردین و ۲خرداد، ۲۳.۶۲درصد بود که در هفته گذشته سقف این نرخ شکسته شد. این نرخ در خردادماه در حال نوسان بود و در ۲ و ۹خردادماه سال جاری به ترتیب ۲۳.۶۲ و ۲۳.۶۱درصد تعیین شده بود.
  • پرداخت ۲۹.۹همت وام ازدواج و فرزندآوری تا ۱۹خرداد

    بانک مرکزی: از ابتدای سال جاری تا نوزدهم خردادماه ۲۹.۹هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا تاریخ نوزدهم خردادماه امسال مبلغ ۲۳.۶هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ۲۵.۵درصدی همراه بوده است. از ابتدای سال جاری تا تاریخ نوزدهم خردادماه امسال نیز مبلغ ۶.۳هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری از سوی شبکه بانکی به متقاضیان اعطا شده است. درخصوص تسهیلات کمک ودیعه مسکن نیز از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ نوزدهم خرداد امسال، تعداد ۵۵۳ هزار و ۶۰۳ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۷۰ هزار و ۴۱ نفر به مبلغ ۳۸.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت نموده‌اند. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شبکه بانکی ۴۵۷همت به بیش از ۴میلیون و ۲۰۲هزارو ۳۲۹ متقاضی در قالب تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.
  • آغاز به کار افزایشی دلار

    دنیای اقتصاد: بازی دلار در هفته جدید افزایشی آغاز شد. پس از اتمام انتشار سیگنال‌های سیاسی منفی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در هفته گذشته نرخ دلار آزاد در پله‌های انتهایی کانال ۵۸ هزار تومانی به آرامش رسیده بود، اما در بازار روز گذشته این ارز فعالیت خود را در نزدیکی سقف کریدور جدید یعنی در نیمه نخست کانال ۵۹ هزار تومانی آغاز کرد. افت نرخ طلای جهانی نیز سبب شد تا برخلاف رشد نرخ دلار، قیمت سکه کاهش یابد.
  • تورم سالانه آرژانتین نزدیک به ۳۰۰ درصد است

    مهر: نظرسنجی بانک مرکزی آرژانتین از تحلیلگران اقتصادی نشان داد که برآورد تورم آرژانتین برای پایان سال جاری به ۱۴۶.۴ درصد کاهش یافته که حدود ۱۵ واحد درصد کمتر از پیش‌‌‌بینی قبلی است.
  • سیاست مالی روسیه تغییر کرد؟

    ايسنا: بانک مرکزی روسیه نرخ بهره خود را ثابت نگه داشت. بانک مرکزی روسیه بر اساس پیش‏‏‌بینی بازار، نرخ بهره اصلی خود را برای پنجمین جلسه متوالی بدون تغییر در ۱۶ درصد نگه داشت. در این بیانیه آمده که رشد قیمت فعلی کاهش یافته است و تقاضای داخلی همچنان از توانایی‏‏‌های اقتصاد روسیه برای گسترش عرضه کالا و خدمات پیشی می‌گیرد. بر اساس آخرین داده‌ها، نرخ تورم سالانه مصرف‏‏‌کننده روسیه در ماه آوریل از ۷.۷ درصد در مارس به ۷.۸ درصد افزایش یافت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر