شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

  • دوئل در زمین اقتصاد

    دنیای اقتصاد: با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸تیرماه، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات راه یافتند. با توجه به اولویت بالای اقتصاد از نگاه عموم مردم و خواست آنها از رئیس‌جمهور آینده برای سامان‌دهی اوضاع اقتصادی، به نظر می‌رسد نگاهی به دیدگاه‌های اقتصادی این دو رئیس اهمیت بالایی داشته باشد.بررسی اظهارات اقتصادی که تاکنون از سوی مسعود پزشکیان مطرح شده است، نشان می‌دهد او تاکید جدی بر نقش ارتباطات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها بر رشد و شکوفایی اقتصادی دارد.
  • دو عامل شارژ دلار

    دنیای اقتصاد: در روز‌های اخیر بازار غیر‌رسمی ارز تهران روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخبار درگیری‌های منطقه‌ای نقش قابل توجهی بر شکل‌گیری این روند افزایشی داشته است. با تشدید تنش‌های نظامی در لبنان و یمن انتظارات تورمی فعلان بازار نیز افزایش یافته و در نتیجه نرخ ارز رشد کرده است.
  • موانع اقتصادی توسعه بیمه‌های زندگی

    مهرنوش چراغی/کارشناس صنعت بیمه
    صنعت بیمه یکی از ارکان مهم در اقتصاد است که در کنار سایر نهادهای مالی مانند بانک‌ها و بازار سرمایه، وظیفه تامین مالی واحدهای اقتصادی را بر عهده دارد. به علاوه این صنعت با ایجاد حس امنیت و آرامش، زمینه فعالیت‌های تولیدی را نیز گسترش می‌دهد. اما به‌رغم سابقه طولانی صنعت بیمه، بررسی شاخص‌های ضریب نفوذ، درصد حق بیمه کشور از کل حق بیمه جهانی به‌ویژه در بخش بیمه‌های زندگی حکایت از آن دارد که این صنعت نتوانسته است به جایگاه خود دست پیدا کند. تقاضای بیمه‌های زندگی از متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان مانند سطح اشتغال، درآمد، تورم، نرخ ارز و... تاثیر می‌پذیرد. درحقیقت با توجه به نظریه انتظارات عقلایی، عاملان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های خود تمام اطلاعات را لحاظ می‌کنند. در نتیجه با تغییر متغیرهای کلان اقتصادی انتظار می‌رود تقاضای بیمه زندگی تغییر کند.
  • آمار تراز تجاری در فصل اول

    بانک مرکزی: تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به ۲۵.۵میلیارد دلار رسید. در این مدت مازاد تراز تجاری کشور معادل ۵۱.۳درصد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش یافته است.تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه ماه نخست امسال صادرات نفتی و غیرنفتی کشور به ۲۵.۵میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱.۵میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶درصدی افزایش یافته است. مازاد تراز تجاری کشور نیز در سه ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۱.۴درصدی از ۷.۴میلیارد دلار به ۱۱.۲میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی همچنین ۱۷میلیارد و ۴۱۷میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی از ابتدای سال جاری تا ۸تیرماه تامین کرده است که ۳میلیارد و ۹۷۵میلیون دلار ارز سهم کالاهای اساسی و دارو بوده است.
  • انتصاب سرپرست جدید پژوهشکده پولی و بانکی

    بانک مرکزی: محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی طی حکمی کوروش پرویزیان را به‌عنوان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی منصوب کرد. اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی در مراسم تکریم و معارفه که با حضور یکتا اشرفی، معاون توسعه مدیریت و منابع این بانک، مدیران بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشکده پولی و بانکی می‌تواند مرجع مناسبی برای متخصصان و بانکداران کشور باشد. او ارائه تصویر مناسب از دستاورد‌های پژوهشکده پولی و بانکی، ورود بیشتر به حوزه ترجمه کتب، افزایش ارتباط با دانشگاه‌ها، تقویت ارتباط با نهاد‌های پژوهشی موثر بین‌المللی را از راهبرد‌های مطلوب پژوهشکده پولی و بانکی دانست.
  • سیگنال جدید برای کاهش نرخ بهره

    دنیای اقتصاد: براساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بلومبرگ، نظرسنجی انجام شده توسط این آژانس خبری نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بازار کار آمریکا در ژوئن با رشد ۱۹۰هزار نفری روبه‌رو باشد. علت این موضوع هم کاهش احتمالی نرخ رشد دستمزدها خواهد بود.
  • ثبات چشم‏‏‌انداز اقتصادی چین تایید شد

    ایسنا: وزارت دارایی چین تایید رتبه‌‌‌بندی موسسه اس‌‌‌اند‌‌‌پی گلوبال در مورد چشم‌‌‌انداز چین را نشان‌دهنده به رسمیت شناختن انعطاف‌‌‌پذیری اقتصادی چین اعلام کرد.موسسه رتبه‌‌‌بندی اس‌‌‌اند پی گلوبال رتبه +A را برای چین با چشم‌‌‌اندازی باثبات تایید کرد و وزارت دارایی چین در این مورد اظهار کرد که این آژانس رتبه‌‌‌بندی، انعطاف‌‌‌پذیری و چشم‌‌‌انداز اقتصاد کلان چین را به رسمیت می‌‌‌شناسد.
  • برنامه جدید مالیاتی آلمان در کاهش نرخ تورم

    ایسنا: وزیر دارایی آلمان کاهش مالیات بر درآمد برنامه‌‌‌ریزی شده را تغییر نخواهد داد. کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان اظهار کرد در برابر فشار اعضای ائتلاف دولتی در لغو برنامه‌های میلیارد‌ یورویی خود برای کاهش مالیات بر درآمد شخصی برای کاهش اثرات خزنده تورم، تسلیم نمی‌شود. در اوایل این ماه، لیندنر از برنامه‌های کاهش مالیات بر درآمد به مبلغ ۲۳ میلیارد یورو (۲۵ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۶ رونمایی کرد. بر اساس این طرح، کمک هزینه معاف از مالیات در سه مرحله افزایش می‌‌‌یابد و سطح درآمدی که بالاترین نرخ مالیات را ایجاد می‌‌‌کند نیز افزایش می‌‌‌یابد. او گفت که با مخالفت شرکای ائتلافی خود، حزب سوسیال دموکرات مستقل آلمان و سبزها مواجه است. در روزنامه شنبه آلمان به نقل از او آمده است که در زمان یک وزیر دارایی لیبرال، این اتفاق نمی‌‌‌افتد که دولت معافیت مالیاتی و آستانه بالای مالیات برای افزایش قیمت‌‌‌ها را تعدیل کند. این کاهش‌‌‌ها برای خنثی کردن کشش مالی طراحی شدند و به موجب آن دستمزدها به دلیل تورم افزایش می‌‌‌یابد و این به نوبه خود منجر به پرداخت سطح بالاتری از مالیات بر درآمد مردم می‌شود زیرا آنان به میدان‌‌‌های مالیاتی بالاتر کشیده می‌شوند. اینوست گزارش کرد، برخلاف چندین اقتصاد بزرگ دیگر مانند ایالات‌‌‌متحده، کانادا و سوئیس، سیستم مالیاتی تصاعدی آلمان به‌‌‌طور خودکار با تورم تنظیم نمی‌شود.
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره کسری بودجه آمریکا

    تسنیم: صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی هشدار داد که کسری بودجه و بدهی‌‌‌های فزاینده دولت آمریکا خطر فزاینده برای اقتصاد جهانی است و باید فورا به آن رسیدگی شود.به گزارش راشاتودی، داده‌ها نشان می‌دهد که بدهی ملی این کشور در حال انباشته شدن است و به ۳۵ تریلیون دلار نزدیک شده است. طبق آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، کسری بودجه فدرال آمریکا از ۱.۴ تریلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۲ به ۱.۷ تریلیون دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.
  • تداوم وضعیت دوگانه در بازار ارز

    دنیای اقتصاد: شاخص‌های ارزی به اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری واکنشی نشان نداد. در هفته‌های اخیر برخی از کارشناسان ۲ سناریوی مختلف را در صورت پیروزی هر یک از جبهه‌های حاضر در انتخابات ارائه می‌کردند که به نظر این افراد وضعیت دوگانه مذکور با توجه به نتیجه دور نخست انتخابات همچنان ادامه دارد.
  • سرنوشت میراث میلیاردر آمریکایی

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: اسطوره سرمایه‌گذاری آمریکا وارن بافت، برنامه خود برای تخصیص ثروت افسانه‌ای‌اش به امور خیریه بعد از درگذشتش را مشخص کرد.در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت برکشر هاتاوی گفت بعد از درگذشتش، تقریبا تمام ثروتش به یک صندوق خیریه تحت نظارت دختر و دو پسرش منتقل خواهد شد.
  • چک کاغذی تا ۳سال آینده حذف می‌شود

    فارس: معاون فناوری بانک مرکزی اظهار کرد: چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳سال آینده حذف و با چک الکترونیک جایگزین می‌شود، چک الکترونیک ساده و راحت است، بانک مرکزی از نظر تامین زیرساخت‌ها برای سفته و برات الکترونیک آماده است و به زودی در اولین بانک عملیاتی می‌شود. مهران محرمیان درباره چک الکترونیک گفت: تاکنون ۳۰۰هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده است و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیرساخت فراهم است و به زودی در سراسر شبکه بانکی اجرا می‌شود. محرمیان با بیان اینکه عمده چک‌های شبکه بانکی کاغذی است، افزود: سهم چک‌های الکترونیک به تدریج در شبکه بانک افزایش می‌یابد. وی درباره سامانه ستاره برای وثیقه الکترونیک گفت: سامانه توثیق الکترونیک ستاره در وزارت اقتصاد مستقر است و برای تسهیلات خرد استفاده می‌شود.
  • اوج‌‌‌گیری تورم ژاپن

    ایسنا: اداره آمار ژاپن در گزارش اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در منطقه کو توکیو در ماه ژوئن به ۲.۳ درصد رسید که از ۲.۲ درصد در ماه مه افزایش یافته است. شاخص قیمت مصرف‌‌‌کننده (CPI) بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی، ۱.۸ درصد بود، در حالی که این رقم بدون احتساب مواد غذایی تازه به ۲.۱ درصد رسید و بیشتر از ۱.۹ درصد ثبت شده در ماه قبل بود.
  • سیگنال مثبت کاهش نرخ بهره

    دنیای اقتصاد: عصر جمعه آمار شاخص هزینه‌های مصارف شخصی (PCE) برای ماه مه منتشر شد. براساس اطلاعات منتشر شده، این شاخص بالاخره کاهش داشت و عدد ۲.۶ درصدی را ثبت کرد که به نسبت ماه پیش، ۰.۲ واحد درصد کاهش داشته است. پاول بارها و بارها اذعان کرده که برای او شاخص PCE به مراتب مهم‌تر از CPI است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر