شماره روزنامه ۶۰۵۰
|

  • دلار در جست‌وجوی آرامش

    دنیای اقتصاد: نرخ شاخص‌های بازار ارز تهران در روز گذشته تعدیل مثبتی را تجربه کردند. به عقیده کارشناسان این تعدیل نرخ در راستای اصلاح قیمت شاخص‌ها پس از روند کاهشی روز شنبه صورت گرفته است. با توجه به فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار احتمال ایجاد یک بازه ثبات در بازار ارز غیر‌رسمی وجود دارد. دلار آزاد روز گذشته حدود ۱۰۰ تومان گران شد.
  • خانه‌تکانی پول پرقدرت

    دنیای اقتصاد: بانک مرکزی به تازگی استانداردهای محاسبه پایه پولی خود را تغییر داده و این مساله منجر به کاهش ۰.۵واحد درصدی رشد نقطه‌ای این متغیر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل موثر در این تغییر نرخ رشد پایه پولی، تغییر نرخ تسعیر بوده است.
  • آینده طلا با ترامپ

    دنیای اقتصاد: شواهد تاریخی بازار طلا نشان می‌دهد که هرگاه نرخ تعرفه تجاری تبادل کالا بین آمریکا و چین افزایش یافته، قیمت طلا هم در روندی صعودی قرار گرفته است. نظرسنجی‌های پیشا انتخاباتی هم نشان‌دهنده پیشی گرفتن ترامپ از بایدن بوده و همین موضوع هم شانس ریاست‌جمهوری وی را به‌شدت افزایش داده است.
  • دستور پرداخت هزینه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی انتخابات به سازمان برنامه

    تسنیم: با توجه به مصوبه هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه کشور در مجموع تا حداکثر مبلغ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را برای هزینه‌های انتخابات اختصاص داده است. با توجه به مصوبه ۱۰تیرماه هیات دولت هزینه‌های انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری تا حداکثر هزار و ۲۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این رقم براساس پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه مشخص شد. از مجموع رقم هزار و ۲۰۰میلیارد تومان پیشنهاد شده، هزارمیلیارد تومان مربوط به وزارت کشور و ۲۰۰میلیارد تومان مربوط به شورای نگهبان بوده است.
  • تاریخ برگزاری سی‌وهفتمین حراج شمش طلا

    دنیای‌اقتصاد: متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز مبلغ ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال (۳۵۰میلیون تومان) به‌عنوان وجه‌الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت۲۴ روز دوشنبه ۱۸تیرماه، در سی‌وهفتمین حراج این مرکز شرکت کنند. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، سی‌وهفتمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، روز سه‌شنبه ۱۹تیرماه۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد. در خبری به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته رکورد معاملات شمش طلای این مرکز شکسته شد. با معامله ۵۴۴کیلوگرم شمش طلا در حراج سی‌وششم مرکز مبادله ایران، رکورد معاملات شمش در این مرکز شکسته شد.
  • همراه‌بانک را از فقط از سایت بانک دانلود کنید

    تسنیم: پلیس فتا با هشدار به مردم درباره انتشار نسخه‌های جعلی همراه‌بانک و اینترنت‌بانک تاکید کرد: مردم از جست‌وجوی این خدمات در موتورهای جست‌وجو خودداری کنند. پلیس فتا با ارسال پیامکی به شهروندان اعلام کرد: باتوجه به انتشار نسخه‌های جعلی همراه‌بانک و اینترنت‌بانک از سوی مجرمان، اکیدا از جست‌وجوی این خدمات در موتورهای جست‌وجو خودداری و از وب‌گاه اصلی بانک اقدام به دریافت برنامک‌ها یا خدمات مورد نظر کنید.
  • دستپخت پوپولیست‌ها

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: در ماه‌های اخیر، اغلب بانک‌های مرکزی توانسته‌اند که در مهار تورم کشورهای خود موفق باشند. با این حال، احتمال دارد که با روی کار آمدن سیاستمداران پوپولیست، زحمات بانک‌های مرکزی بی‌اثر شود و این دولتمردان با آغاز سیاست‌های تورم‌زا، افزایش بدهی‌های عمومی، تشدید فشارهای بودجه‌ای و محول کردن بار هزینه‌های آن به دوش بانک‌های مرکزی، بار دیگر سطح عمومی قیمت‌ها را دچار افزایش کنند. همچنین با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی، احتمال بازگشت تورم وجود دارد که کار بانک‌های مرکزی را سخت خواهد کرد.
  • لبخند دلار به رئیس‌جمهور جدید

    دنیای اقتصاد: پیش‌بینی‌های کارشناسان از واکنش بازار به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری درست از آب درآمد. روز گذشته همزمان با اعلام نتیجه انتخابات دولت چهاردهم و پیروزی نامزد اصلاح‌طلب در این دوره، نرخ دلار و تتر در معاملات غیررسمی شروع به نوسانات کاهشی کرد.
  • دریافت روبل با کارت بانکی

    محمدرضا فرزین، درنشستی دوجانبه با رئیس کل بانک مرکزی روسیه، از پیمان پولی ایران و روسیه خبر داد. پنج‌شنبه گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست دوجانبه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی روسیه در سن‌پترزبورگ شرکت کرد و بعد از این نشست، از عملیاتی شدن توافقات مشترکی که بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه رخ داده بود، خبر داد. فرزین ضمن تاکید بر ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه گفت: «در پایان دیدار دوجانبه با رئیس بانک مرکزی روسیه، قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تامین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری امضا شد. به زودی با افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دستورالعمل‌های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ خواهد شد.»
  • چراغ سبز وال‌استریت به طلا

    دنياي اقتصاد: عصر روز جمعه آمار اشتغال ایالات‌متحده منتشر شد که نشان از رشد ۰.۱ واحد درصدی نرخ بیکاری در آمریکا داشت. این موضوع موجب شده که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش نرخ بهره و کاهش محبوبیت اوراق قرضه ایالات‌متحده افزایش پیدا کرده و در نتیجه طلا برای سرمایه‌گذاری کم ریسک مناسب‌تر به نظر برسد.
  • روایت اکونومیست از ثروتمندترین‌ها

    دنیای اقتصاد: نشریه اکونومیست در گزارشی، رده‌بندی ثروتمندترین کشورهای جهان را منتشر کرد. این رده بندی تولیدناخالص داخلی سرانه را بر اساس سه شاخص متفاوت مقایسه می‌کند. «دنیای‌اقتصاد» برای درک بهتر این رده‌بندی‌ها، جایگاه ایران را با چین، ترکیه و امارات متحده عربی مقایسه کرده است.
  • رصد انتخاباتی دلار

    دنیای اقتصاد: بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که ریسک‌های معاملاتی در سطح بالایی قرار دارند. مشاهدات نشان می‌دهد بازار با یک شوک افزایشی به استقبال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رفته است. به عقیده تحلیلگران احتمال تخلیه این ریسک‏‏‌ها درصورت پیروزی یکی از دو جناح وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت چشم فعالان ارزی به خروجی صندوق‌های رای است.
  • آمار اشتغال علیه بایدن

    دنیای‌اقتصاد: وزارت کار ایالات‌متحده با انتشار داده‌های شغلی ماه ژوئن ‌بار دیگر توجه سیاستگذاران کمیته فدرال‌رزرو را به خود جلب کرد و تمرکز آنها را بر تغییر جهت سیاست‌های پولی افزایش داد. آمارها حاکی از آن است که نرخ بیکاری با افزایش ۰.۱‌واحد‌درصدی نسبت به ماه مه به بالاترین سطح ۳۱ ماهه خود رسید. بر این اساس نرخ بیکاری با پیشی‌گرفتن از برآوردها مبنی‌بر درجازدن در سطوح قبلی (۴‌درصدی)، در پله ۴.۱‌درصدی ایستاد، اما درمیان این ارقام نگران‌کننده، ایجاد مشاغل جدید فراتر از انتظارات توانست اندکی اوضاع را بهبود بخشد. قابل‌ذکر است که در ماه مذکور، ۲۰۶‌هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شد که نسبت به پیش‌بینی‌ها ۱۶‌هزار نفر افزایش یافت و نسبت به ماه قبل حدود ۴‌هزار نفر کاهشی شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر