تاکید مقامات ایرانی و عراقی بر توسعه روابط اقتصادی

به گزارش «ایرنا» دفتر نخست‌وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای از مراسم امضای سندهای همکاری اعلام کرد که این سندها در حوزه‌های آموزش نیروهای متخصص، ورزش و جوانان، تبادل فرهنگی و هنری و آثار تاریخی، آموزش و پرورش، رسانه، ارتباطات، اعزام کاروان‌های گردشگری دینی، کشاورزی و منابع طبیعی، پست، حمایت اجتماعی آموزش نیروهای فنی – مهندسی، مناطق آزاد، ارتقای سطح نیروهای کار ماهر و بالاخره همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور است. براساس اعلام دفتر نخست‌وزیری عراق، وزیران و مقامات مسوول دو کشور، سندهای همکاری را در حضور دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع‌السودانی نخست وزیر عراق، امضا و بین همدیگر مبادله کردند.

دیدار روسای جمهور ایران و عراق

به گزارش شادا، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در جریان سفر به عراق با عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهور عراق دیدار و بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد. او خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصص بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد. پزشکیان خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد. رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که توافق‌های مالی و اقتصادی و همکاری برای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای بین دو کشور رشد و گسترش یابد. رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس جمهوری اسلامی ایران، یاد و خاطره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت. عبداللطیف جمال رشید، حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تاکید قرار داد. رئیس‌جمهور عراق از شکل‌گیری توافق‌ها و امضای سندهای همکاری بیشتر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استقبال کرد.

توییت همتی از سفر عراق

به گزارش انتخاب، همتی وزیر اقتصاد با انتشار تصویری از گفت‌وگوی هیات دولت در مسیر هوایی بین استان‌های مهم عراق در خصوص همکاری‌های راهبردی سیاسی - اقتصادی خبر داد. او در صفحه توییتر خود نوشت: «گفت‌وگو در مسیر هوایی بین استان‌های مهم عراق درخصوص همکاری‌های راهبردی سیاسی - اقتصادی و توسعه روابط بین دوکشور شهرهای اربیل، سلیمانیه و بصره برای اولین بار شاهد حضور رئیس جمهور ایران بودند.» مسعود پزشکیان بامداد روز چهارشنبه در راس یک هیات عالی‌رتبه در نخستین سفر خارجی خود پس از تصدی پست ریاست جمهوری وارد پایتخت عراق شد و روز جمعه این کشور را از بصره به مقصد تهران ترک کرد.