جلوگیری از سوداگری بازار طلا با سامانه جامع تجارت

موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی درخصوص شایعات منتشرشده در بازار طلا گفت: به نظر می‌رسد برای برخی افرادی که در یک فضای غیرشفاف، تاریک در جهت منافع خود رفتار می‌کردند، ایجاد شفافیت برای آنها سنگین آمده است و چه بسا بخشی از این شایعه‌سازی‌ها به واسطه شفاف شدن شرایط مالیاتی باشد که در حال انجام است. بخشی از اتفاقات و شایعاتی که در چند روز گذشته رقم خورده اساسا هیچ ارتباطی به سازمان امور مالیاتی و مالیات ندارد.

او افزود: مالیات طلافروشان همان روال قبلی است و هیچ نرخ و پایه جدیدی برای مالیات طلافروشان و سایر کسبه و مشاغل تعیین نشده است. موحدی بکنظر ادامه داد: آنچه اتفاق می‌افتد، فاکتور کاغذی که طلافروش‌ها به خریدار ارائه می‌دادند، حالا قرار شده است که همان فاکتور به‌صورت الکترونیک در سامانه مودیان هم ثبت شود و اگر این اتفاق بیفتد آن شفافیتی که به دنبال آن هستیم رقم می‌خورد یعنی مشخص شود چه میزان اصل طلاست، چه میزان سود و اجرت. همچنین مشخص می‌شود که میزان مالیات ارزش افزوده که وضع می‌شود بر کل طلا اعمال نشده و صرفا بر اجرت و سود آن اعمال می‌شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که مساله اصلی طلا فروشان مالیات نبود و مساله اصلی شأن الزاماتی بود که به واسطه پیاده‌سازی سامانه جامع تجارت برقرار شده بود. در واقع یکسری تکالیفی از آنها خواسته شده بود که مربوط به مالیات و سامانه مودیان و پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی نبوده است. او تاکید کرد: شایعاتی مبنی بر نرخ ۲۵درصد مالیات بر طلا یا الزام به ثبت کد ملی مصرف کننده و الزام به ثبت همه سرمایه طلای هر طلا فروش در سامانه مودیان درست نیست. مثلا سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای دریافت مالیات ۲۵درصد از افراد و خریداران ندارد. باز هم تاکید می‌کنم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم دریافت چنین مالیاتی از افراد عادی و صنف طلافروشان مدنظر نیست، بلکه هدف سفته‌بازی و دلالی و سوداگری مورد نظر هستند./مهر