13 copy 2

دیروز شنبه 20 فروردین دلار به روند افزایشی خود ادامه داد. در نخستین ساعات بازار روز گذشته شاخص ارزی با افزایشی 100 تومانی نسبت به نرخ تعطیلات هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه ساعات کاری نیز این نرخ مجددا افزایش یافت و از حوالی ظهر دیروز دلار در پله هشتم کانال 27 هزار تومانی معامله شد. طبق بررسی‌ها از 12 بهمن سال گذشته تا کنون این نخستین‌باری است که اسکناس آمریکایی در این سطح قیمتی معامله می‌شود. یورو، دیگر ارز شاخص بازار تهران نیز در شنبه افزایشی بازار ارز به قیمت 30 هزار و 250 تومان معامله شد. مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز حاکی از آن است که انتظارات کاهشی نسبت به آینده نرخ ارز در بازار تهران که به واسطه مناسبات سیاسی به وجود آمده بود در حال تغییر بوده و معامله‌گران از احتمال ورود دلار به کانال 28 هزار تومانی سخن می‌گفتند. روز گذشته دیگر بازار‌های مرزی نیز در تبعیت از بازار تهران شاهد افزایش نرخ بودند. در این راستا قیمت دلار هرات با عبور از سطح 26 هزار و 900 تومان آماده ورود به کانال 27 هزار تومانی شد. همچنین هر برگ اسکناس دلار در بازار غرب کشور (سلیمانیه) نیز در سطح قیمتی 27 هزار و 770 تومان معامله شد. در نهایت روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد تهران با 200 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 27هزار و 800 تومان رسید.

تحلیلگران و کارشناسان ارزی ضمن اشاره بر آغاز روند افزایشی دلار از ابتدای سال جدید از فرسایشی شدن روند مذاکرات هسته‌ای وین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آغاز این روند افزایشی سخن گفتند. این افراد بر این باورند که از ابتدای انتشار سیگنال‌های مثبت سیاسی و در نتیجه آن کانال‌شکنی‌های پیاپی نرخ ارز در زمستان سال گذشته، انتظارات نسبت به نرخ دلار بعد از حصول توافق هسته‌ای احتمالی به میزان قابل توجهی کاهشی شد. حال اما با طولانی‌تر شدن روند مذاکرات و وجود سیگنال‌هایی از برخورد این نشست‌ها به هسته سخت، انتظارات مذکور تغییر جهت یافته و متقاضیانی که در انتظار خرید دلار ارزان پساتوافق از معاملات خود دست کشیده بودند حالا در نقش خریدار در حال ورود به بازار هستند. معامله‌گران افزایشی نیز با غنیمت شمردن فرصت گاهی با عدم عرضه و در موارد دیگر با ارائه نرخ‌های غیر واقعی برای تشدید و همراهی با روند افزایشی آغاز شده تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر اما برخی از تحلیلگران با اشاره به درصد رشد نسبتا اندک دلار در سال 1400 (حدود 6 درصد) و همچنین افزایش شاخص تورم در سال گذشته (به میزان حدودی 35 درصد) بر این باورند که حضور نرخ دلار در کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی آنچنان دور از ذهن نبوده و حتی احتمال رضایت بازار‌ساز از افزایش سطح نسبی قیمت دلار در سال جدید نسبت به آخرین نرخ‌های سال گذشته نیز وجود دارد. با این حال با توجه به نوسانات پیاپی نرخ ارز در 20 روز نخست فروردین ماه هنوز نمی‌توان کریدور مشخصی برای بازه نوسان دلار 1401 متصور شد.  هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با 50 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ تعطیلات هفته گذشته در سطح قیمتی 12 میلیون و 910 هزار تومان معامله شد.