فدرال‌رزرو آماده واکنش به رمزارزها

جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو ایالات‌متحده، هفته پرکاری را پشت‌سر گذاشت. بعد از جلسه روز سه‌شنبه که پاول تورم سالانه ماه ژوئن را اعلام کرد که فراتر از انتظارات نیز بود، در روز چهارشنبه در نشست با کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در مورد رمزارزها صحبت کرد. جروم پاول، روز چهارشنبه گفت: یکی از استدلال‌های قوی‌تر برای ایجاد ارز دیجیتال از سوی بانک مرکزی ایالات‌متحده این است که می‌تواند نیاز به گزینه‌های خصوصی مانند رمزارزها و استیبل‌کوین (StableCoin) را کاهش دهد. پاول در جلسه استماع کنگره موافقت خود را در پاسخ به این سوال که آیا داشتن ارز دیجیتال صادرشده توسط بانک فدرال می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به ظهور چندین رمزارز یا استیبل‌کوین در سیستم پرداخت باشد، اعلام کرد. استیبل‌کوین یک ارز رمزنگاری شده است که سعی دارد ارزش خود را به یک ارز متعارف مانند دلار آمریکا متصل کند.

پاول در جلسه استماع کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده گفت: «مقامات بانک فدرال، پرداخت گسترده دیجیتال در جهان را در مقاله‌ای که ممکن است در اوایل سپتامبر منتشر شود، بررسی می‌کنند. وی این کار را یک گام کلیدی توصیف کرد که به تلاش‌های بانک فدرال برای تعیین اینکه آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC باید صادر کند، سرعت می‌بخشد.» پاول گفت او در مورد دارایی‌های دیجیتالی به‌عنوان عامل اصلی پرداخت در ایالات‌متحده تردید دارد، اما گفت استیبل‌کوین‌ها می‌توانند جذابیت بیشتری پیدا کنند. با این حال، قبل از اینکه استیبل‌کوین‌ها نقش بیشتری در سیستم مالی پیدا کنند، باید مقررات‌گذاری دقیق‌تری برای آنها صورت گیرد. پاول ادامه داد: «ما یک چارچوب نظارتی بسیار قوی در مورد سپرده‌های بانکی و صندوق‌های بازار پول داریم. چنین چارچوبی در حال حاضر برای استیبل‌کوین‌ها وجود ندارد و اگر آنها بخشی مهم از جهان پرداخت‌ها باشند، پس ما به یک چارچوب نظارتی مناسب نیاز داریم.»

اظهارات پاول مطابق با سخنان فرماندار بانک فدرال، لئل برینارد بود که در ماه می ‌گفت خانوارها و مشاغل ممکن است از یک سیستم پرداخت پراکنده که دارای انواع زیادی استیبل‌کوین است، آسیب ببینند. مقامات فدرال با وجود اینکه در حال تلاش برای یافتن بهترین تصمیم در مورد انتشار نسخه دیجیتالی دلار هستند، با برخی نظرهای شدید مبنی‌بر اشتباه بودن انتشار دلار دیجیتالی روبه‌رو هستند.

لزوم قانون‌گذاری آمریکایی برای استیبل‌کوین‌ها

وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده، جانت یلن روز دوشنبه در راس تنظیم‌کنندگان بازارهای مالی و بانکی ایالات‌متحده برای بحث در مورد قوانینی برای استیبل‌کوین‌ها تبادل‌نظر می‌کند. استیبل‌کوین‌ها بخش اصلی بازار رمزارزها هستند که مقامات دولتی به‌طور فزاینده نسبت به عدم‌نظارت بر آنها ناخوشایند هستند. وزارت خزانه‌داری روز جمعه در بیانیه‌ای گفت، جلسه کارگروه رئیس‌جمهور در بازارهای مالی «در مورد استیبل‌کوین‌ها  در کار گروهی بحث خواهد‌ شد». علاوه‌بر وزیر خزانه‌داری، این کارگروه متشکل از روسای کمیسیون معاملات آتی فدرال‌رزرو، اوراق بهادار و بورس و کمیسیون معاملات آتی کالا است و در این جلسه دو تنظیم‌کننده بانکی نیز حضور خواهند داشت: دفتر نظارت بر ارز و شرکت بیمه سپرده فدرال. یلن در بیانیه‌ای گفت: «گردآوری کنترل‌کننده‌ها به ما کمک می‌کند تا مزایای احتمالی زنجیره‌های ثبات را ارزیابی کرده و در عین حال خطرات احتمالی آنها را برای بازارها یا سیستم‌های مالی کاهش دهیم. با توجه به رشد سریع دارایی‌های دیجیتال، همکاری آژانس‌ها در زمینه تنظیم این بخش و تهیه هرگونه توصیه برای مقامات جدید مهم است.»

مفهوم استیبل‌کوین با تصمیم دشواری که فدرال‌رزرو در مورد راه‌اندازی ارز دیجیتال دولتی مواجه است، ارتباط نزدیکی دارد. پاول در این هفته پیشنهاد کرد بهترین حالت برای دلار دیجیتال تحت مدیریت فدرال، شامل صدور بخشنامه قانونی توسط کنگره است.