شماره روزنامه ۶۱۲۹
|

  • بحران پالایش در قاره‌سبز

    دنیای اقتصاد - حمید ملازاده: افزایش فشار بر پالایشگاه‌های اروپایی در سال‌های اخیر به موضوعی چالش‌برانگیز برای صنعت نفت تبدیل شده‌است. این بخش که قبلا به‌عنوان یک سپر در‌برابر نوسانات قیمت نفت عمل می‌کرد، اکنون به معضلی جدی برای شرکت‌های تولید سوخت‌های فسیلی تبدیل شده‌است. پالایشگاه‌ها که در مواقع کاهش قیمت نفت به‌عنوان یک پشتیبان عمل‌کرده و از شرکت‌های نفتی حمایت می‌کردند، در حال‌حاضر با کاهش حاشیه‏‏‏‏‌های سود و کاهش تقاضا روبه‌رو هستند. به‌عبارت ساده پالایشگاه‌ها‏‏‏‏‌ اکنون با بحران دوگانه افت سودآوری و کاهش تقاضا برای محصولات خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این وضعیت زمانی به‌ اوج خود رسید‌که شرکت‌هایی مانند توتال‌انرژیز فرانسه و شرکت بریتانیایی بی‏‏‏‏‌پی اعلام کردند؛ حاشیه سودشان سیر نزولی داشته‌است.
  • ثبات شاخص بهای برنت به‌رغم هشدار مازاد

    گروه بازار نفت: بهای نفت‌خام برنت روز جمعه ۱۸ اکتبر حدود ۷۴ دلار به ازای هر بشکه معامله شد و در آستانه بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود طی بیش از یک ماه قرارگرفت. این کاهش عمدتا به دلیل نگرانی‌ها در مورد چشم‌‌‌‌‌‌انداز تقاضا و احتمال بروز مازاد عرضه جهانی بود. اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی‌های خود را کاهش داده و از احتمال وقوع مازاد عرضه خبر داده‌است.
  • افزایش تولید بنزین در دستور کار است

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تکلیف قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش تولید بنزین به روزانه ۱۲۹‌میلیون لیتر است، اعلام کرد: تمرکز بر افزایش تولید فرآورده باکیفیت با بهره‌‌‌‌‌گیری از ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تکمیل طرح‌های اولویت‌‌‌‌‌دار که پیشرفت بالاتری دارند، در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است تا بتوانیم به هدف‌گذاری قانون برنامه دست‌یابیم.
  • مصرف ماهانه ۲۱‌میلیارد مترمکعب گاز

    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از انتقال ماهانه بیش از ۲۱‌میلیارد مترمکعبی گاز به مبادی مصرف کشور خبر داد و گفت: روزانه ۲۱‌میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان سوخت به پالایشگاه‌های نفت اختصاص‌داده می‌شود که در فصل سرد سال‌این رقم به ۲۴‌میلیون مترمکعب می‌رسد.
  • تبعات افت عرضه نفت ایران

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: طبق گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، بازار جهانی نفت در سال‌آینده میلادی با مازاد عرضه قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد بود. این آژانس اطمینان داده که در صورت بروز هرگونه اختلال در تامین نفت از ایران، آماده اقدام متناسب با شرایط خواهد بود. بهای نفت در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال واکنش اسرائیل به حملات موشکی ایران افزایش یافته‌است. ایران به‌عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت و عضو اوپک، در کانون توجه قرار دارد و وضعیت این کشور به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت‌های جهانی نفت محسوب می‌شود.
  • تنش در خاورمیانه، برنت را به ۱۰۰ دلار می‌رساند

    سیتی‌بانک پیش‌بینی کرد؛ احتمال اختلال در عرضه خاورمیانه می‌تواند قیمت نفت‌خام را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، سیتی‌بانک پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت برای سه ماه چهارم سال‌۲۰۲۴ میلادی و سه ماه نخست سال‌۲۰۲۵ افزایش داد و به افزایش احتمال تشدید تنش‌ها و به‌دنبال آن احتمال اختلال در عرضه اشاره کرد.
  • تکمیل طرح‌های پتروشیمی، کلید بهبود تراز تجاری

    سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تسریع تکمیل طرح‌های نیمه‌‌‌‌‌‌تمام صنعت پتروشیمی را از اولویت‌‌‌‌‌‌های اصلی وزارت نفت برشمرد و گفت: کلید توسعه و افزایش تراز تجاری و صادرات در بهره‌‌‌‌‌‌برداری به‌‌‌‌‌‌موقع از طرح‌های پتروشیمی است.
  • ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک

    تازه‌‌‌‌‌‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد ایران میان کشورهای عضو اوپک بیشترین افزایش تولید نفت را در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به خود اختصاص‌داده و درحالی‌که مجموع تولید نفت اعضای اوپک ۲.۳درصد کاهش داشته، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی رشدی ۰.۶درصدی را ثبت کرده‌است.
  • قدرت‏‏‏‏‌نمایی ناوگان نفتی روسیه

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: در شرایطی که تحریم‌های سختی به دلیل جنگ اوکراین بر روسیه تحمیل‌شده، این کشور توانسته با خلاقیت و ابتکار عمل، ناوگان حمل نفت و گاز خود را به طرز فوق‏‏‏‏‌العاده‏‏‏‏‌ای توسعه دهد. در طول یک سال‌گذشته، تعداد نفتکش‌های روسی نزدیک به ۷۰‌درصد رشد داشته و صادرات نفت از این طریق به طرز چشمگیری افزایش یافته‌است. این رشد نشان‌دهنده توانایی روسیه در تطبیق با شرایط سخت و تغییر در مسیرهای تجاری به‌منظور دورزدن تحریم‌ها است.
  • نفت در دوئل با سیاست

    دنیای اقتصاد - پیمان قناعتی‌فرد: بازار جهانی نفت در ماه‌های اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده‌است. از افت شدید قیمت گرفته تا تغییرات غیرمنتظره در سمت تقاضا و عرضه، در حقیقت این صنعت با چالش‌های بی‌شماری دست‌وپنجه نرم می‌کند. آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی(IEA)، تاکید می‌کند که بازار انرژی، دوره‏‏‏‏‌ای از تلاطم قابل‏‏‏‏‌توجه را تجربه می‌کند که ناشی از عوامل کلان اقتصادی و ژئوپلیتیک است.
  • سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها برای کاهش انتشار کربن

    رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها در حوزه کاهش انتشار کربن ۴‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تصریح کرد: باید به برندسازی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه بیشتری شود.
  • افت بهای برنت در پی ضعف اقتصاد چین

    تداوم نگرانی‌ها درباره کُند‌بودن رشد اقتصادی چین و اثر منفی آن بر تقاضا برای نفت‌خام، قیمت این کالای راهبردی را کاهش داد.
  • برگزاری نشست مشترک اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف

    پنجمین نشست بلندپایه مشترک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در حوزه انرژی با تاکید بر اهمیت جایگاه نفت و گاز در رفاه و پیشرفت بشر تاکید کرد.
  • کشتی توفان‌زده نفت آمریکا

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: در سال‌۲۰۲۴، هشت توفان سهمگین سواحل جنوبی ایالات ‌متحده را درهم کوبیدند و خسارات جدی بر پیکره صنعت نفت و گاز این کشور وارد کردند. خلیج‌مکزیک که قلب تولید نفت و گاز آمریکا است و نزدیک به ۱۴‌درصد از تولید نفت‌خام کشور و حدود ۵۰‌درصد از ظرفیت پالایش نفت را تامین می‌کند، در مرکز این بحران قرار داشت.
  • ارزیابی آمادگی بازار برای افزایش عرضه اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس

    معاون نخست‌‌‌‌‌‌وزیر روسیه اعلام کرد؛ مشخص‌شدن آمادگی بازار برای افزایش عرضه نفت اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس از ماه دسامبر هنوز زود است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر