شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۵ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۶۱۰۵

  • جایگاه ۱۸ بزرگ‌ترین پتروشیمی جهان در اختیار ایران

    دنیای اقتصاد: ادبیات سودآوری در صنایع پتروشیمی جهان در حال تغییر است و به‌وضوح می‌توان کاهش (نسبت) سود عملیاتی را مشاهده کرد. این در حالی است که گویا جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو شده که به‌معنای تغییر فاز‌احتمالی تامین مالی این صنعت به‌شمار می‌رود. این ادبیات را می‌توان از خلال آخرین گزارش آیسیس ملاحظه کرد اما در این گزارش به دو نکته مهم اشاره‌شده که به بررسی بیشتری نیاز دارد. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس از مسیر فروش در رتبه۱۸ جهان قرار داشته ولی درخصوص سود عملیاتی رتبه۴ جهان را کسب کرده‌است. نکته مهم را باید در رتبه۱۸ جهان جست‌وجو کرد که به نسبت دوره‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های مشابه‌عملکرد مطلوبی داشته و حتی از سابیک عربستان بالاتر ایستاده است. این مطلب برای یک هلدینگ پتروشیمی داخلی جایگاه جذابی به‌شمار می‌رود و نشان می‌دهد که اوضاع آنگونه که بعضا گفته می‌شود، در صنعت پتروشیمی ایران در مقایسه با رقبای جهانی و منطقه‌ای وخیم نیست.
  • دوران پاسخگویی امپراتوری نفت علیه عدالت اقلیمی

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: تعداد کثیری از شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی با افزایش دعاوی حقوقی مرتبط با تغییرات اقلیمی روبه‌رو شده‌اند. در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ سوخت‌های فسیلی جهان که در مجموع Big Oil نامیده می‌شوند، به دلیل نقش خود در تشدید بحران اقلیمی تحت‌نظارت و پیگرد قانونی بیشتری قرارگرفته‏‏‏‌اند. تعداد فزاینده‌ای از پرونده‌های حقوقی که توسط دولت‌ها، جوامع، سازمان‌های محیط‌زیستی و افراد مطرح شده‌اند، به‌دنبال پاسخگو‌کردن این شرکت‌ها برای سهم‌شان در گرمایش جهانی و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آن هستند. تحلیل جدیدی توسط دو سازمان محیط‌زیستی به‌نام‏‏‏‌های Oil Change International و Zero Carbon Analytics این روند روبه‌رشد را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که تعداد شکایات قضایی مرتبط با تغییرات اقلیمی که در سطح جهان علیه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی مطرح‌شده، از سال‌۲۰۱۵ و پس از امضای توافق‌نامه پاریس، تقریبا سه‌برابر شده‌است.
  • پروتکل مونترال چیست؟

    دنیای اقتصاد: روز جهانی ازون یک رویداد جهانی است که هر‌ساله در ۱۶ سپتامبر برای ارتقای آگاهی در مورد اهمیت لایه ازون و خطرات تخریب آن برگزار می‌شود. موضوع ۲۰۲۴، «ازون برای زندگی: ۳۵ سال‌همکاری جهانی» بر تلاش‌های جهانی برای محافظت از این سپر حیاتی جوی از طریق سیاست‌ها و اقدامات پایدار متمرکز است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر